تبیان، دستیار زندگی
سلام من آیلین زارع هستم به همراه دیگر اعضای گروه، سعیده بهام و فاطمه منیری از مدرسه غیر دولتی ثامن در نهمین جشواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پژوهش ما خالص سازی گلیسرین حاصل از بیودیزل تولید شده از روغن ماهی است....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه غیر دولتی ثامن

در نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

خالص سازی گلیسرین حاصل از بیودیزل تولید شده از روغن ماهی

تبیان: سلام و وقت به خیر، لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید.

سلام من آیلین زارع هستم به همراه دیگر اعضای گروه، سعیده بهنام و فاطمه منیری از مدرسه غیر دولتی ثامن در نهمین جشواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پژوهش ما خالص سازی گلیسرین حاصل از بیودیزل تولید شده از روغن ماهی است.

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه ثامن در نهمین جشنواره پروژه های تبیان، خالص سازی گلیسرین

تبیان: کار پژوهشی شما در چه زمینه ای است؟

با توجه به اهمیت حفظ محیط زیست و منابع فسیلی، تولید انرژی های نو و دوستدار محیط زیست امری مهم و حیاتی است. در این پروژه یک سوخت طبیعی و گیاهی با استفاده از روغن ماهی تولید می کنیم که یکی از محصولات فرعی تولید بایودیزل گلیسرین  است که بسیار کاربرد دارد. البته این گلیسرین تولید شده ناخالص است و باید با روش های مختلف خالص شود.

هدف از این پژوهش خالص سازی گلیسرین از بیودیزل حاصل از روغن ماهی است. ما پیش بینی کردیم  میزان خالص سازی گلیسرین در این پروژه 90 درصد خواهد بود.

تبیان: در تحقیقاتتان به چه نتایجی دست پیدا کردید؟

بیودیزل یک سوخت زیستی است که از مواد اولیه ای مانند ضایعات چوبی، تفاله های محصولات کشاورزی، نیشکر، غلات و سبزیجات تولید می شود. مضرات بیودیزل برای محیط زیست و لایه ازون 50 درصد کمتر از باقی سوخت ها می باشد. همچنین بیودیزل بر روی موجودات دریایی هیچ گونه اثر منفی ندارد در حالی که یک لیتر بنزین خالص باعث آلوده شده یک میلیون لیتر آب آشامیدنی خواهد شد. از مزایای تولید بیودیزل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.        کاهش آلودگی محیط زیست.
2.        پیشگیری از خروج سرمایه از کشور.
3.        کاهش قیمت سوخت.
4.        سود سرشار برای سرمایه گذار.
5.        نداشتن نگرانی به جهت افزایش قیمت جهانی سوخت.
مصاحبه با دانش آموزان مدرسه ثامن در نهمین جشنواره پروژه های تبیان، خالص سازی گلیسرین

بعد از تولید بیودیزل از روغن ماهی به بررسی خواص فیزیکی و شیمیایی بیودیزل پرداختیم. مطابق پیش بینی ما گلیسرین حاصل به میزان 90 درصد خالص بود. از گلیسرین خالص در داروسازی استفاده می شود همچنین گلیسرین برای تهیه لوسیون و کرم های صورت و لوازم آرایشی به کار می رود. چون گلیسرین رطوبت را در سطح پوست نگه می دارد و بیشترین اثر را در جذب مواد مغذی کرم در پوست دارد.

تبیان: نحوه آشنایی تون با سایت تبیان و جشنواره تبیان چگونه بود؟ 

ما از طریق مربی پژوهشمان در مدرسه با سایت تبیان آشنا شدیم و برای شرکت در همایش تبیان ثبت نام کردیم. برخی از اطلاعات پروژه مان را از طریق سایت تبیان به دست آوردیم و در نهایت در نهمین همایش تبیان شرکت کردیم.

تبیان: خیلی ممنون که وقت خود را در اختیار ما گذاشتید، موفق و پیروز باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی

تنظیم: نسرین صادقی