تبیان، دستیار زندگی
پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) برترین پیامبران و رسولان و خاتم آنهاست و پس از او پیامبری نخواهد آمد .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درباره ی حضرت محمد (ص)
پیامبر اسلام

پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) برترین پیامبران و رسولان و خاتم آنهاست و پس از او پیامبری نخواهد آمد . نام مبارکش 4 بار در قرآن مجید در سوره های « آل عمران ، محمد ، فتح ، احزاب » آمده است و نام دیگر آن حضرت« احمد » است که یکبار در قرآن در سوره صف آیه 6 ذکر شده است . ولی القاب آن حضرت تحت عناوین « نبی ، رسول ، بشیر ، نذیر ، خاتم النبیین ، الفاتح ، نبیّ الرّحمه ، نبیّ التّوبه ، نبیّ الملحمه ، رسول الله ، الماحی ، العاقب ، المقفی ، المصطفی ، النّبی الامّی ، طه ، یس و ... » ده ها بار در قرآن ذکر شده است .

ایشان فرزند "عبدالله بن  عبدالمطلب بن هاشم" می باشند که سلسله نسب شریف آن حضرت با سی واسطه به حضرت ابراهیم خلیل (ع) می رسد و مادرشان "آمنه دختر وَهب" است .

عموم سیره نویسان اتفاق دارند که تولد پیامبر گرامی اسلام (ص) در عام الفیل و سال 570 میلادی و ماه ربیع الاول بوده است . ولی در روز تولد او اختلاف دارند . معروف میان محدثان شیعه این است که آن حضرت در هفده ربیع الاول روز جمعه پس از طلوع فجر چشم به  جهان گشود و مشهور میان اهل سنت این است که ولادت آنحضرت در روز دوشنبه دوازده ربیع الاول اتفاق افتاده است .

روز مبعث، روزی است که حضرت محمد (ص)، پیامبر گرانقدر اسلام، به درجه پیامبری برگزیده شد. در تقویم هجری قمری، 27 رجب روز مبعث است

حضرت محمد مصطفی در روز (27 رجب) سال 40 عام الفیل، همزمان با سال 13 پیش از هجرت پیامبر اسلام، در غار حرا، توسط (جبرئیل) و از سوی خدا به پیامبری نایل آمد و مأمور شد که چندخداپرستی و بت‌پرستی را از زمین بردارد و خداپرستی را رواج دهد و پیام وحی را به مردم برساند.

روز مبعث، روزی است که حضرت محمد (ص)، پیامبر گرانقدر اسلام، به درجه پیامبری برگزیده شد. در تقویم هجری قمری، 27 رجب روز مبعث است.

فرزندان پیامبر (ص) همه در عصر خودش از دنیا رفتند جز حضرت فاطمه زهرا (س) که یگانه یادگار پیامبر اعظم (ص) است .

پس از بازگشت از حجه الوداع و انتخاب جانشینی حضرت علی (ع) در غدیر خم ، چند ماهی نگذشته بود که پیامبر اسلام (ص) در بستر بیماری قرار گرفتند ، اما گهگاهی به مسجد رفته و با مردم نماز می خواندند و برخی موضوعات را تذکر می دادند . مخصوصا حدیث ثقلین را بار دیگر برای مردم یادآوری می نمودند و تمسک به قرآن و عترت را به عنوان یگانه راه رستگاری بیان می فرمودند . به هر حال ، مردم مدینه در  اضطراب و نگرانی شدیدی به سر می بردند و سرانجام روح مقدس و بزرگ پیامبر گرامی اسلام(ص) ظهر روز دوشنبه 28 ماه صفر به ملکوت اعلی پیوست . حضرت علی (ع) جسد مطهر پیامبر (ص) را غسل داد و  کفن کرد و بر آن نماز خواند و سپس آن حضرت را در همان خانه ای که رحلت فرموده بود به خاک سپردند.

با رحلت حضرت محمد باب نبوت و درهای وحی برای همیشه به روی بشر بسته شد و  اوصیاء بعد از ایشان ، رهبری و هدایت مردم را از طرف خداوند بر عهده گرفتند .

فرآوری: نعیمه درویشی

بخش کودک و نوجوان تبیان


منابع: بیتوته- باغ نرگس

مطالب مرتبط:

پیامبری که با آمدنش شیطان گریخت

هدیه پیامبر (ص)

جاذبه‌ی قرآن حضرت محمد(ص)

پیامبر(ص) و لطف الهی

نمای اخلاقی پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم

هنگامی که آخرین پیامبر آمد...

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.