تبیان، دستیار زندگی
در این نوشته قصد داریم سه تلفن اچ. تی. سی وان ام 8، سامسونگ گلکسی اِس 5 و سونی اکسپریا زد 2 را از زوایای مختلف بررسی کنیم تا با نقاط ضعف و قوت آنها آشنا شوید و آسان‌تر تصمیم خود را برای خرید بگیرید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مقایسه سه تلفن هوشمند اندرویدی


در این نوشته قصد داریم سه تلفن اچ. تی. سی وان ام 8، سامسونگ گلکسی اِس 5 و سونی اکسپریا زد 2 را از زوایای مختلف بررسی کنیم تا با نقاط ضعف و قوت آنها آشنا شوید و آسان‌تر تصمیم خود را برای خرید بگیرید.

طراحی

زد 2 سونی و گلکسی اس 5 سامسونگ به همان طراحی نسل پیشین خود وفادار مانده‌اند و تفاوت چندانی از لحاظ جنس بدنه در آنها مشاهده نمی‌شود. اچ. تی. سی بر خلاف دو رقیب خود به جای پلاستیک از آلومینیوم یکپارچه برای وان ام 8 استفاده کرده که ساختار و حس استحکام بیشتری را به محصول خود بخشیده است؛ ضمن آن‌که وزن آن از 160 گرم تجاوز نکرده است. حال آن‌که زد 2 با بدنه‌ای که عمدتا با پلاستیک پوشانده شده 163 گرم (سنگین‌تر از ام 8 و حتی اس 5) است که می‌توان آن را به اندازه بزرگ‌تر نمایشگرش نسبت داد.

موبایل

سونی همچون گذشته بر چسب IP67 را روی Z2 چسبانده به این معنی که محصولش قادر است مدت 30 دقیقه تا عمق نیم متری در زیر آب دوام بیاورد. سازنده کره‌ای نیز با تقلید از رقیب ژاپنی درگاه‌های S5 را با درپوش پوشانده تا این ویژگی نیز به قابلیت‌های تلفن جدیدش اضافه شود. ضدآب بودن تلفن‌های گران قیمت عمر و دوام بیشتر آنها را تضمین می‌کند. استفاده از این ویژگی باعث شده سونی و سامسونگ از درپوش‌هایی که از ورود آب به درون تلفن ممانعت می‌کند، استفاده کنند.

نتیجه: طراحی یک محصول رابطه مستقیمی با تجربه کاربر از آن دارد. بر اساس این نکته قطعا برنده مقایسه طراحی این سه محصول اچ. تی. سی است؛ زیرا ظاهر نوآورانه آلومینیومی متفاوت تجربه کاربری دلنشینی را در برابر جنس پلاستیکی و تکراری دو رقیب دیگر برای صاحب خود به ارمغان می‌آورد. طراحی زد 2 تکراری است و اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم تغییر آنچنانی نسبت به برادر بزرگ‌تر خود نکرده است. اس 5 هم از همان طراحی و بدنه پلاستیکی مشابه اس”‰4 بهره گرفته، گرچه طرح چرمی پشت آن از اس 4 خیلی بهتر است.

نمایشگر

اگر عاملی جذاب‌تر از طراحی در خرید یک تلفن هوشمند برایتان اهمیت دارد در این قسمت نیز همراه ‌ما باشید. این روزها با عطش کاذبی که سازنده‌های تلفن‌های هوشمند به وجود آورده‌اند، سامسونگ را می‌توان یکی از سردمداران اصلی آن برشمرد، اندازه نمایشگر یک تلفن بعضا بیش از همه معیارهای دیگر برای بیشتر خریداران حائز اهمیت است. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، بد نیست بدانید زد 2 سونی بزرگ‌ترین سایز و پس از آن به ترتیب اس 5 و ام 8 قرار می‌گیرند. برخلاف طراحی، سونی برای نمایشگر محصول خود سنت‌شکنی کرده و از فناوری IPS برای زد 2 استفاده کرده که جهشی مثبت نسبت به مدل پیشین محسوب می‌شود.

موبایل

نتیجه: اگر اندازه نمایشگر برایتان در اولویت نخست است هر سه دستگاه نمایشگری 5 اینچی با یکی دو صدم اینچ اختلاف دارند؛ در غیر این صورت از نظر کیفیت گرچه نمایشگر سامسونگ کمی اغراق می‌کند، ولی رنگ‌هایی زیبا همراه با مشکی تیره و زاویه دید بالا و کمترین میزان انعکاس نور در زیر آفتاب را به نمایش می‌گذارد.

دوربین

اگر مگاپیکسل بیشتر برایتان مهم است پس بدون هیچ درنگی زد 2 را انتخاب کنید؛ زیرا دوربین آن وضوح 7‌/‌20 مگاپیکسلی دارد.

دوربین زد 2 در شرایط نور کم و تاریکی عملکرد بهتری نسبت به دو رقیب دیگر خود دارد. وجود دکمه شاتر اختصاصی در لبه تلفن نه فقط بسرعت برنامک دوربین را احضار می‌کند (کمتر از دو ثانیه) بلکه امکان عکاسی زیر آب را نیز فراهم می‌کند.

سامسونگ بالاخره از حسگر ایزوسل (ISOCELL) که چند ماه پیش معرفی‌اش کرده بود، روی این محصول استفاده کرده است. استفاده از این حسگر بزرگ که خود سامسونگ آن را توسعه داده باعث شده تا نویز کاهش یابد و کیفیت و رنگ عکس‌های ثبت شده بخصوص در نور کم بهبود چشمگیری پیدا کند. در حالت فیلمبرداری همچون زد 2 قابلیت فیلمبرداری4K نیز در اس 5 وجود دارد، ضمن آن‌که قابلیت‌های نرم افزاری زیادی همچون امکان فوکوس روی سوژه‌ای خاص در میان آن به چشم می‌خورد.

اس 5 سامسونگ صرف نظر از تلاش از دید برخی ناخوشایند آن برای گردآوری ویژگی‌های تک تک رقبایش در یک محصول در جایگاه نخست می‌ایستد و پس از آن وان ام 8 و زد 2 سونی قرار می‌گیرد

در میان این سه تلفن گران قیمت، دوربین 4 مگاپیکسلی اچ. تی. سی باعث شوکه شدن خریداری می‌شود که قصد دارد مبلغ گزافی را برای آن بپردازد. با این حال نمی‌توان از این نکته چشم پوشی کرد که سازنده تایوانی از یک حسگر بسیار بزرگ همراه یک دوربین دیگر در پشت و فلاش دوگانه دو رنگ استفاده کرده است. حسگر بزرگ، عکاسی در شرایط نور کم را بهبود داده و وجود دو دوربین در پشت دستگاه این امکان را فراهم کرده تا پس از ثبت فقط یک عکس از سوژه بتوان در هر نقطه‌ای از تصویر به زیبایی و با دقت عمل فوکوس را انجام داد. با توجه به بی‌توجهی اچ. تی. سی به عدد مگاپیکسل، طبیعتا نباید انتظار فیلمبرداری 4K را از این تلفن هوشمند داشت.

نتیجه: با توجه به کیفیت بالای دوربین زد 2 و قابلیت ضد آب هر دو محصول (S5) انتخاب یکی به عنوان بهترین دشوار است، بنابراین می‌توان گفت که دوربین اس 5 و زد 2 شانه به شانه یکدیگر حرکت می‌کنند و هردو بدون شک جزو بهترین‌های موجود در بازار به‌حساب می‌آیند.

باتری

روی کاغذ زد 2 سونی با ظرفیت‌ترین باتری را با توان 3200 میلی آمپر در اختیار دارد، اما در آزمایش‌هایی که روی هر سه دستگاه انجام شده است، مشخص شده گلکسی اس 5 با وجود ظرفیت 2800 میلی آمپری مدیریت و بازده مفیدتری نسبت به دو رقیب دیگر خود دارد که می‌توان بیشتر روی دوام آن برای یک روز کامل پر مصرف حساب کرد.

موبایل

سخن آخر

هر سه تلفن ویژگی‌های قدرتمند شایان ذکری دارند که آنها را به بهترین‌های روز بازار تبدیل کرده است؛ اما برای انتخاب بهتر و بهترین نمی‌توان از برخی امکانات و برتری‌های ریز صرف نظر کرد. با این دیدگاه اس 5 سامسونگ صرف نظر از تلاش از دید برخی ناخوشایند آن برای گردآوری ویژگی‌های تک تک رقبایش در یک محصول در جایگاه نخست می‌ایستد و پس از آن وان ام 8 و زد 2 سونی قرار می‌گیرد. این رتبه بندی نیز به این دلیل صورت گرفته که ام 8 در مقایسه با زد 2عامل رقابتی برای عرض‌اندام دارد، حال آن‌که زد 2 سونی ویژگی چندان جالب توجهی نسبت به پیشینیان خود برای عرضه ندارد.

به هر حال اگر سکوی مقام‌دهی کلیک را قبول ندارید می‌توانید با توجه به علاقه‌تان خرید کنید؛ اگر نمایشگری که نظرها را به خود جلب کند می‌خواهید، اس 5. اگر عکاسی برایتان در اولویت است، زد 2. در نهایت اگر دوست دارید یک تلفن هوشمند گرانقیمت خاص با ظاهری که سعی کرده چرخه تکراری طراحی را بشکند به دست بگیرید، انتخابی ندارید جز ام 8.

بخش دانش و زندگی تبیان

منبع: کلیک