تبیان، دستیار زندگی
چرا بعضی ها کار امروز را به فردا موکول می کنند و همیشه کارهایشان را با تاخیر انجام می دهند ؟ شاید شما هم دنبال راه حل این مشکل می گردید؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امروز را دریاب


چرا بعضی ها کار امروز را به فردا موکول می کنند و همیشه کارهایشان را با تاخیر انجام می دهند ؟ شاید شما هم دنبال راه حل این مشکل می گردید؟

راه

این مسئله که فرد  کارهایش را به تاخیر می اندازد مشکل ساز می شود و همه حتی خود فرد اهمال کار از این کار تنفر دارند. ریشه یابی اهمال کاری درمان آن را آسان تر می کند. در مقاله گذشته به علت های درونی یعنی علت هایی که به خود فرد مربوط می شود پرداختیم . در این مقاله به عوامل بیرونی اشاره می کنیم.

عوامل بیرونی و محیطی تعلل در کارها

یعنی آسیب هایی که هنگام ارتباط با دیگر اشخاص و یا محیط اطراف ، خود را نشان می دهد.

1. نارضایتی از وضع موجود

پر توقعی و عدم رضایت از وضع موجود در ایجاد اهمال کاری موثر است. از سلمان فارسی نقل شده است که :" رسول اکرم مرا به چند نکته سفارش فرمود که تا آخر عمرم آن ها را از دست نخواهم داد یکی از آن سفارش ها این بود که در امور دنیای خود به فرودست خود بنگر ، نه به فرادست خود..." . نتیجه این گونه نگریستن به امور دنیوی دیگران ،انسان را راضی به وضع موجود و شاکر قرار می دهد.  ترس از عدم موفقیت هم نمی گذارد فرد سعی و تلاش خود را با آرامش انجام دهد و در نتیجه با شکست روبرو می شود . پیش از شروع هر کاری، خود را برای مواجهه با برخی مشکلات پیش بینی نشده آماده سازید، و این احتمال و آمادگی کاملا طبیعی و منطقی است.

2.احساس عدم مسئولیت در برابر دیگران

اگر انسان در برابر دیگران احساس مسئولیت نکند و تنها خودمدار باشد، در نتیجه به دیگران اهمیت چندانی نمی دهد و در مسئولیت خود در برابر این و آن سهل انگاری و اهمال می کند. برای درمان این مشکل از روش جایگزینی می توان استفاده کرد؛ یعنی فرد لحظه ای بیندیشد که اگراو به جای آن ها بود ، دوست داشت که دوستانش با او چگونه برخورد داشته باشند. این جمله معروف را حتما شنیده اید که: برای دیگری همان را بخواه که برای خود می خواهی، و مخواه  برای او آن چه را که برای خویش نمی پسندی. بدون این راهکار ، تفاهم و ارتباط درست با دیگران بدست نمی آید.

3.لجبازی با دیگران

گاهی از دیگری عصبانی می شویم و برای لجبازی با او، به رفتار نامناسبی چون به تاخیر انداختن کار دست می زنیم. راه اصلاح دیگران ، نه تنها لجبازی نیست که خویشتن داری، تسلط بر خود ، و برخورد مناسب با آن هااست. لجاجت و سرسختی آثاری دارد چون: درگیری و جنگ و جدال ، زیانکاری، پرداختن به کارهای بی اهمیت ، کینه، خود را در معرض بلا و گرفتاری قرار دادن و ..

4.تلاش برای جلب رضایت همگان

تن دادن به کارهای فراوان ، بری جلب رضایت دیگران ما را از کارهای اصلی وا می دارد. بدون رودربایستی کارهای اضافی را ترک کنید، به کارهای اصلی بپردازید و اندیشه جلب رضایت دیگران را از سر بیرون کنید.

تشخیص کارهای اصلی و فرعی، آگاهی از آثار سوء تأخیر در کارها در رفع این حالت کمک می کند. مهم ترین علل جای گرفتن هوس ها و سرگرمی ها در متن زندگی ، این است که قدرت تفکر و اندیشه تحت تأثیر هوا و هوس و لذایذ مادی و حیوانی قرار گرفته است

5.کم کاری که جایگزین پرخاشگری شده

گاهی شما خشم خود را فرو می برید، ولی بازتاب آن را به صورت کم کاری و یا سهل انگاری نشان می دهید. برای درمان سعی کنید رفتار خود را با حفظ آرامش کنترل کنید. بردباری می تواند یکی از بهترین راهکارهای درمان این بیماری باشد. از امام علی ع نقل شده : اگر بردبار نیستی خود را به بردباری بزن تا بردبار شوی.

6.همنشینی و دوستی

اگر همنشینان و دوستان انسان مبتلا به سستی باشند ، این بیماری را به دیگران سرایت می دهند و آن ها را در معرض ابتلا قرار خواهند داد. باید در انتخاب دوست به این مسئله هم توجه کرد چرا که تنبلی یک بیماری مسری است.

7.عوامل سرگرم کننده

عوامل و اسباب هوس انگیز و سرگرم کننده ، یعنی همان چیزی که متاسفانه همیشه و در همه زمان ها و مکان ها فراهم بوده و در زمان حاضر نسبت به گذشته به مراتب بیشتر شده است.این سرگرمی ها قدرت تصمیم گیری را از انسان می گیرد و جاذبه اش انسان را از هر چیز واقعی باز می دارد. متاسفانه امروزه این سرگرمی ها از حالت فرعی و حاشیه ای خارج شده و در متن زندگی بیشتر افراد بشر قرار گرفته اند. یکی از آثار اولیه این عوامل ، زنده شدن و تقویت حالت تنبلی و به تاخیر انداختن کارها در انسان است. فرد در این حالت با اشتغال به این سرگرمی های هوس انگیز، فعالیت های اصلی خود را به تاخیر می اندازد.

تشخیص کارهای اصلی و فرعی، آگاهی از آثار سوء تأخیر در کارها در رفع این حالت کمک می کند. مهم ترین علل جای گرفتن هوس ها و سرگرمی ها در متن زندگی ، این است که قدرت تفکر و اندیشه تحت تأثیر هوا و هوس و لذایذ مادی و حیوانی قرار گرفته است.

8. توقع یش از حد از دیگران

توقع بیش از حد از دیگران منجر به شکست و رودررویی با این و آن خواهد شد. سعی کنیم خود را به جای شخص مخاطب قرار دهیم تا سطح قدرت و نیروی او در کار به دست آید ، سپس توقع خود را ابراز کنیم.

فرآوری : زهرا سادات طباطبایی

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع: کتاب "بررسی علل و راهکارهای درمان اهمال کاری" نوشته مرتضی آقا تهرانی

مطالب مرتبط:

تجربه زندگی تان را بهبود ببخشید!

ده راز بزرگ برای زندگی بهتر  

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.