تبیان، دستیار زندگی
در مسئله ی حجاب زن، پوشش باید به گونه ای باشد که توجه نامحرم را جلب نکند؛ لذا اگر تزیینات به کار رفته در پوشش، به حدی است که عرفاً باعث جذابیت جنسی برای مردان نامحرم می شود، پوشاندن آن لازم است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حکم زدن عینك دودى براى بانوان

عینک

در رعایت حجاب واجب و انجام سایر تکالیف شرعیه، شوهر حق دعوى و درگیرى و کتک کارى ندارد، و فقط مجاز است با ملایمت، امر به معروف و نهى از منکر زبانى نماید. (آیة الله خامنه ای دام ظله)


حجاب بیانگر وقار و افتخار یک زن و سند اطاعت از فرمانده هستی است، حجاب بوی خوش عفاف و پاکدامنی است، زن این موجود ظریف، مظهر جمال خلقت است و آنچه که اسلام در مورد زن می خواهد، شخصیت و گرانبها بودن است. و گرانبهایی زن از منظر اسلام به این است که عفاف و پاکدامنی و حفظ حجاب را سرلوحه کار خود قرار دهد تا بنیان خانواده مستحکم شود.

این امر از جنبه روانی به بهداشت روانی اجتماع کمک می کند و از جنبه خانوادگی سبب تحکیم روابط افراد خانواده و برقراری صمیمیت می گردد.

بی تردید همه اذعان دارند که حجاب دافعه آسیب های اجتماعی و بسترساز رشد، ترقی و عزت بانوان در اجتماع است، و بر این نکته واقفند که رعایت حجاب موجب استحکام و پایداری کانون خانواده است.

سوال: آیا استفاده بانوان از لباسهایی که بدن را کاملاً پوشانده و حجاب اسلامی به شمار می‌آید اما در آنها تزییناتی بکار برده شده اشکال دارد؟ مثلاً تورهایی که در چادر یا ساق دست‌ها به کار رفته و گاهی رنگی هم می‌باشد. آیا اینها زینت زن، شمرده شده و در برابر نامحرم نباید پوشید؟

در مسئله‌ی حجاب زن، پوشش باید به گونه‌ای باشد که توجه نامحرم را جلب نکند؛ لذا اگر تزیینات به کار رفته در پوشش، به حدی است که عرفاً باعث جذابیت جنسی برای مردان نامحرم می‌شود، پوشاندن آن لازم است.

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سۆال، چنین است:

حضرت آیة الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی):

حجاب و پوشش، باید به گونه‌ای باشد که علاوه بر این که تمامى بدن زن (بجز صورت و دستها تا مچ که استثناء شده) را بپوشاند و توجه نامحرم را هم جلب نکند.

حضرت آیة الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):

چنانچه زینت باشد باید از نا‌محرم پوشیده شود.

حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):

چنانچه مورد جلب  توجه نامحرم گردد باید ترک شود.

سۆال: موقع رد و بدل كردن پول مثلاً دست زن گاهی موقع به دست مرد برخورد می كند چه حكمی دارد؟

جواب: باید سعی كنند كه در این مواقع تماس حاصل نشود البته اگر اتفاقاً و بدون قصد, تماس حاصل شود اشكال ندارد. (ر.ك استفتائات امام (ره)، ج3، ص268 بخش نامحرم، س45)

سۆال: دست دادن با نامحرم حرام است حال اگر با پوششی مانند دستكش یا چادر باشد چگونه است؟

جواب: تماس با بدن نامحرم جایز نیست و دست دادن از روی پوشش در صورتی كه دست یكدیگر را فشار ندهند و قصد لذت هم نداشته باشند اشكالی ندارد. (ر.ك استفتائات آیة الله مكارم شیرازی دام ظله، ج1، س786)

سۆال: حدّ پوشش مجاز زنان و دختران نزد محارم باید چگونه باشد؟

جواب: خانمها در خانه و مقابل برادر و فرزند و سایر محارم (غیر از شوهر) باید به گونه ای لباس بپوشند كه موجب تحریك و مفسده نشود. (تحریر الوسیله، ج2، ص243 م17)

سۆال: اگر به علت پر بودن دست در انظار عمومی موهای ما را نامحرم ببیند چه حكمی دارد؟

جواب: همواره باید خانمها نسبت به پوشش موی سر حساس باشند و اجازه ندهند كه موهای آنها را نامحرم ببیند و پر بودن دست مجوز دیده شدن موی سر نیست. ولی اگر ناخودآگاه قسمتی از موی سر پیدا شود گناه نیست و در صورت توجه باید فوراً پوشانده شود. (ر.ك، استفتأت آیة الله مكارم شیرازی دام ظله، ج2، ص7-355 احكام نكاح)

سۆال: اگر به خاطر ضیق وقت برای بیرون رفتن جوراب نپوشیم و كفشمان روباز باشد حكم چیست؟

جواب: خانم ها واجب است در مقابل نامحرم روی پای خود را نیز بپوشانند و عجله داشتن مجوز نپوشیدن جوراب نیست. (ر.ك، جامع المسائل آیة الله فاضل، ج1، ص482 س1711)

سوال: پوشش بدن زنان باید چگونه باشد؟

همه مراجه (به جز صافی): زن باید تمام بدن و موی خود را [به جز گردی صورت و دست ها تا مچ‏] در برابر مرد نامحرم بپوشاند.

آیةالله صافی دام ظله: زن باید تمام بدن و موی خود را در برابر مرد نامحرم بپوشاند و بنا بر احتیاط واجب، باید دست وصورت را نیز بپوشاند.

چند استفتاء از آیة الله خامنه ای دام ظله:

سوال: الف: آیا بازگذاشتن وجه و كفین در ملأ عام، براى زن جایز است یا خیر؟ ب: در صورتى كه جایز باشد، آیا نگاه مرد نامحرم به وجه و كفین بدون قصد لذت و خوف گناه، جایز است یا خیر؟ ج: نگاه كردن به وجه و كفین گویندگان زن اخبار كه به صورت مستقیم پخش مى‌شود، چه حكمى دارد؟

جوابها) الف: در صورتى كه آرایش و زینت نداشته باشد، مانعى ندارد. ب: در فرض مرقوم اشكال ندارد. ج: اگر آرایش نشده باشد و نگاه همراه با لذت نباشد، اشكال ندارد.

سوال: با توجه به موقعیت كنونى كشورمان، لزوم صرفه‌جویى در مصرف بنزین و سهمیه‌بندى شدن آن، كمك به پاكیزگى هواى محیط زیست و سلامتى افراد جامعه، نظر خود را در مورد دوچرخه‌سوارى بانوان جهت رفت و آمد به محل كار و... البته با رعایت حجاب اسلامى اعلام فرمایید.

جواب: خانم‌ها باید از هر كارى كه موجب جلب توجه نامحرم مى‌شود، اجتناب نمایند.

سوال: اگر همسر حجاب را رعایت نکند آیا باید شوهر، او را با دعوا و درگیرى به رعایت حجاب وادار کند؟

جواب: در رعایت حجاب واجب و انجام سایر تکالیف شرعیه، شوهر حق دعوى و درگیرى و کتک کارى ندارد، و فقط مجاز است با ملایمت، امر به معروف و نهى از منکر زبانى نماید.

سوال: آن مقدار از زیور زنان كه ظاهر است مثل حلقه نامزدى، آرایش معمولى ابروان و ... آیا واجب است پوشانده شود؟

جواب: هر آنچه عرفاً زینت محسوب مى‌شود باید از نگاه نامحرم پوشانیده شود.

سوال: آیا زدن عینك دودى در فصل تابستان براى یك خانم چادرى اشكال دارد؟

جواب: اشكال ندارد مگر آنكه بگونه‌اى باشد كه جلب توجه نامحرم نماید.

آمنه اسفندیاری         

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

اسلام کوئیست

اندیشه قم

پایگاه اطلاع رسانی آیة الله خامنه ای دام ظله

نورپورتال

سایت شمیم یاس

مطالب مرتبط:

حکم شوخی با نامحرم از طریق پیامک

چگونه با نامحرم برخورد کنیم؟

حکم ارتباط دختر و پسر برای استفاده علمی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.