تبیان، دستیار زندگی
اگر چه اكثریت مردم زمان امیرالمؤمنین كسانی بودند كه از لذتهای دنیا محروم بودند، اما امیرالمؤمنین همچنان بر زهد تأكید می كرد و خطابش در این تأكید با متمكنین و ثروتمندان جامعه بود. امروز هم اكثریت مردم ما از یك سری امكانات اولیه زندگی محرومند، اما برخوردارا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شرمنده ایم اگر شیعه واقعی نبودیم!

شیعه

مسئولیت ما كه شیعه علی هستیم و به آن افتخار می كنیم، مسئولیت ما كه شیعه علی هستیم و دنیا ما را به جهت امیرالمۆمنین شناخته است كه: (و معروفین بتصدیقنا إیاكم) مسئولیت ما كه شیعه علی هستیم و خدای را بر تمسك به ولایت امیرالمۆمنین حمد می كنیم.


الحمدلله الذی جعلنا من المتمسكین بولایه أمیرالمۆمنین

آیا همین افتخار و اعتقاد و تمسك ما را بس است و دیگر مسئولیتی بر دوش ما نیست؟

پس علی وار بودن، علی وار زیستن و علی وار مردن چه می شود؟

آیا همین كه بگوییم علی به عثمان بن حنیف كه از خواص اصحاب اوست فرموده شما نمی توانید مثل من عمل كنید و اینكه امام سجاد زین العابدین در مقابل زهد و عبادت امیرالمۆمنین احساس عجز می كنند، اینكه امام باقر علیه السلام می فرماید: از ما معصومین هم هیچ كس توان انجام دادن اعمال علی علیه السلام را ندارد، آیا برای توجیه بی مسئولیتی ما كافی است؟

پس فرمایش امام علی علیه السلام چه می شود، كه می فرماید :

إن لكل مأموم إماماً یقتدی به

هر پیروی را امامی است كه به او اقتدا می كند و از او پیروی می نماید.

امام علی علیه السلام خود پاسخ ما را داده است و پس از ذكر سیره خود و ذكر اینكه شما توانایی چنین عمل كردنی را ندارید، می فرماید:

و لكن أعینونی بورعِ و إجتهادِ و عقهِ و سدادِ

اما با پرهیزكاری و تلاش فراوان و پاكدامنی و راستی مرا یاری دهید.

مسئولیت ما قرار گرفتن در جبهه ای است كه امام علی علیه السلام علمدار اوست. پس اگر جامعه ما جامعه ای شیعی و حكومت ما حكومتی علوی است،‌با توجه به بارزترین شاخصه های امیرالمۆمنین در دوران حكومتش، مسئولیت فعلی ما چیست؟

پس سخن در این نیست كه ما یا جامعه ما بتواند خود را همگون و همسان با علی بن ابیطالب كند. سخن در پیدا كردن سمت و جهت حركت است، ‌یعنی:

مسئولیت ما و جامعه شیعی و علوی ما قرار گرفتن در سمت وسویی است كه به علی علیه السلام منتهی می شود.

مسئولیت ما قرار گرفتن در جبهه ای است كه امام علی علیه السلام علمدار اوست. پس اگر جامعه ما جامعه ای شیعی و حكومت ما حكومتی علوی است،‌ با توجه به بارزترین شاخصه های امیرالمۆمنین در دوران حكومتش، مسئولیت فعلی ما چیست؟

1- تلاش جهت برقراری عدالت اجتماعی و تبدیل آ‌ن به فرهنگ ملی

عدالت اجتماعی یعنی یكسان بودن نظر و نگاه حكومت نسبت به آحاد مردم در مقابل قانون، امتیازات و برخوردها از یكسو و یكسان بودن حركت و نگاه و اشاره مسئولین از بالاترین رده ها تا پایین ترین رده ها در پرداختن به مشكلات مردم از سوی دیگر. یعنی اینكه همه مردم جامع احساس كنند كه به طور یكسان از بركات نظام اسلامی بهره مند می گردند و برای رسیدن به چنین مرتبه ای باید هیچ یك از اصول و ارزش ها تحت الشعاع ملاحظه كاری و شخصیت افراد صاحب نفوذ قرار نگیرد. و البته همین عدالت امیرالمۆمنین بود كه موجب شد كسانی كه صاحب نفوذ بودند نتوانند او را تحمل كنند و در پایان هم (قتل فی محراب عبادته لشده عدله). گر چه توده های مردم از عدالت امیرالمۆمنین مسرور بودند اما متاسفانه به علت ضعیف بودن قدرت تحلیل مردم، افراد صاحب نفوذ برافكار مردم اثر می گذاشتند و آنها را به انحراف و مخالفت می كشیدند.

پس مسئولیت ما اجرای عدالت در هر مقام و منصب به مقدار توان و طاقت است.

اگر چه اكثریت مردم زمان امیرالمۆمنین كسانی بودند كه از لذتهای دنیا محروم بودند، اما امیرالمۆمنین همچنان بر زهد تأكید می كرد و خطابش در این تأكید با متمكنین و ثروتمندان جامعه بود. امروز هم اكثریت مردم ما از یك سری امكانات اولیه زندگی محرومند، اما برخورداران از امتیازات دنیا، همچنان هم مورد خطاب كلام مولا علی علیه السلام می باشند و كسانی كه مسئولیت دولتی دارند،‌بار مسئولیتشان سنگین تر است

باید عدالتی را كه می شود اجرا كرد، به اجرا در آ‌ورد و برای رسیدن به آن، مردم باید معنای عدالت را بفهماندن تا عدالت به صورت یك فرهنگ در آمده و قابل تحمل شود و مردم برای رسیدن به آن تلاش كنند.

2- علاج بیماری های اساسی جامعه اسلامی از طریق زهد علوی

اگر چه اكثریت مردم زمان امیرالمۆمنین كسانی بودند كه از لذت های دنیا محروم بودند، اما امیرالمۆمنین همچنان بر زهد تأكید می كرد و خطابش در این تأكید با متمكنین و ثروتمندان جامعه بود. امروز هم اكثریت مردم ما از یك سری امكانات اولیه زندگی محرومند، اما برخورداران از امتیازات دنیا، همچنان هم مورد خطاب كلام مولا علی علیه السلام می باشند و كسانی كه مسئولیت دولتی دارند،‌ بار مسئولیت شان سنگین تر است.

اجرای این دو سیره، مسئولیتی است كه در پیش روی همه ماست.

امیرالمۆمنین این دو مشعل را روشن كرده است تا همه تاریخ را روشن كند و اگر كسانی سرپیچی كنند خودشان ضرر خواهند دید.

چرا كه:

نام علی، یاد علی و درس علی در تاریخ فراموش نخواهد شد.

بخش نهج البلاغه تبیان


منبع: پایگاه امام علی علیه السلام

مطالب مرتبط:

منتظر حقیقی چگونه باید باشد؟

اگر منتظری اخلاقت یادت نره!

مهمترین وظیفه مان را میدانی؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.