تبیان، دستیار زندگی
اگرچه دین اسلام ازدواج را امری مقدس دانسته است، ولی در جامعه امروز، دید اکثر افراد جامعه به این امر مقدس مادی شده است. فلذا با نگرش و محاسبات مادی خود، ازدواج خود را به تأخیر می‌اندازند و بعضاً تا آخر عمر مجرد باقی می‌مانند و به این امر مقدس الهی پشت می‌ک
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ازدواج راهی تضمین شده برای پولدار شدن


اگرچه دین اسلام ازدواج را امری مقدس دانسته است، ولی در جامعه امروز، دید اکثر افراد جامعه به این امر مقدس مادی شده است. فلذا با نگرش و محاسبات مادی خود، ازدواج خود را به تأخیر می‌اندازند و بعضاً تا آخر عمر مجرد باقی می‌مانند و به این امر مقدس الهی پشت می‌کنند.

دوران عقد

بسیاری از خانواده‌ها معتقدند که، اگر برای دانشگاه فرزند خود هزینه می‌کنند، با اشتغال فرزندانشان در آینده، وضع مالی آن‌ها بهتر می‌شود، هزینه‌ای که برای دانشگاه کردند بی ثمره نبوده است.

اما خانواده‌ها بر این باور نیستند که با ازدواج فرزندانشان، وضع اقتصادی آن‌ها بهتر خواهد شد و این وعده را خداوند متعال داده است. بنابراین، یکی از عوامل افزایش سن ازدواج و عدم ترغیب جوانان به تشکیل خانواده، ضعف اعتقادی و باور نداشتن مفاهیم دین و تردید در وعده‌های خداوند متعال و نگرانی از وضعیت آینده هست.

اهمیت ازدواج

مردى به محضر امام صادق علیه السلام رسید. حضرت به او فرمودند: آیا همسر دارى؟ گفت: نه. فرمودند:

ما اُحِبُّ اَنَّ لِىَ الدُّنیا وَ ما فیها وَ اِنّى بِتُّ لَیْلَةً وَ لَیْسَتْ لى زَوْجَةٌ؛ من دوست ندارم كه همه دنیا و آنچه در آن است مال من باشد، اما یك شب بدون همسر به سر برم.

یعنى داشتن دنیا و آنچه در آن است، با داشتن همسر برابرى نمى كند. این قدر مهم است. آن گاه فرمودند:

اَلرَّكْعَتانِ یُصَلّیهِما رَجَلٌ مُتَزَوِّجٌ اَفْضَلُ مِنْ رَجُلٍ اَعْزَبَ یَقُومُ لَیْلَةَ و یَصُومُ نَهارَهُ؛ دو ركعت نماز مرد همسر دار، بهتر و بالاتر از مرد بدون همسر است كه شب را به عبادت و روز را به روزه دارى مى گذراند.

سپس هفت دنیار به او عطا كردند و فرمودند: برو و با این پول ازدواج كن. آن گاه فرمودند: رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمودند: اِتَّخِذوا الاَْهْلَ فِاِنَّهُ اَرْزَقُ لَكُمْ؛[الكافى، ج 5، ص 329، ح 6؛ بحارالأنوار، ج 100، ص 43، ح 1] براى خود همسر اختیار كنید كه این روزى شما را زیادتر مى كند.

راه‌حل مشکلات مالی ازدواج از منظر دین

با توجه به اینکه نمی‌شود مسائل اقتصادی را نادیده گرفت، اما باید بدانیم که دلیل خیلی از تأخیر افتادن‌ها در ازدواج، به جهت بی‌پولی نیست، بلکه قانع نبودن به‌اندازه دارایی است که می‌توان یک زندگی دو نفره را تشکیل داد در فرهنگ اسلام مسائل مالی به‌ خودی ‌خود مانع ازدواج محسوب نمی‌شوند. فلذا اصل ازدواج ربطی به مسائل و مشکلات مالی ندارد، پس می‌توان با هزینه اندک اصل ازدواج را مسلم کرد و تشکیل خانواده داد.

در منطق امروز جامعه ما، باید درآمد کافی و قابل‌قبول داشت، باید شغل آبرومندی و معتبری داشت، تا بتوان ازدواج کرد، بعضی‌ها هم پا را فراتر از این گذاشته‌اند و قایلند که خانواده پسر یا دختر باید از وضعیت مالی خوبی برخوردار باشند، تا در آینده بتوانند از آن‌ها نیز استفاده بکنند. اما در منطق وحیانی و فرهنگ دین اسلام حقیقت جز این است. اسلام یکی از راه های افزایش برکت و درآمد، ازدواج است؛ به بیانی دیگر، برای پولدار شدن باید ازدواج کرد؛ نه اینکه اول پولدار و غنی شویم سپس ازدواج کنیم بلکه ازدواج و تشکیل خانواده باعث ازدیاد روزی و جلب رزق و برکت در زندگی است و با افزایش رزق و روزی که از جانب خداوند متعال وعده‌اش داده‌ شده است می‌توان از عهده تأمین مخارج و افزایش هزینه‌ها هم برآمد.

خداوند متعال به افزایش رزق و روزی به ویژه برای ازدواج وعده داده است؛ خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «وَ لْیَسْتَعْفِفِ الَّذینَ لا یَجِدُونَ نِكاحاً حَتَّى یُغْنِیَهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِه(آیه33) آن‌ها که ازدواج را نمی‌یابند (نه اینکه خود نمی‌خواهند) عفت پیش گیرند تا خدا آنان را از فضل خود بی‌نیاز کند.»

این تصویر غلطی است که عده‌ای می‌پندارند با ازدواج نان‌خوری اضافه می‌شود و سرمایه کم می‌شود و... .دین اسلام برعکس این افراد ازدواج را موجب جلب روزی و سرمایه می‌داند. امام صادق علیه‌السلام فرمودند: «" اکثر الخیر فی النساء".بیشتر خیر در زن‌ها است»

بنابر نظر مفسران، مراد از تحقق نیافتن نکاح در این آیه، نداشتن تمکن و توان مالی برای تهیه جهزیه و نفقه است که خداوند به مۆمنان وعده داده است که از فقر نترسند، اوست که بی‌نیاز می‌سازد.[1]

مفسر واقعی قرآن، حضرت امام صادق علیه اسلام، بر این اساس می‌فرمایند: «التَّمِیمِیِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِیهِ عَنْ آبَائِهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ مَنْ‏ تَرَكَ‏ التَّزْوِیجَ‏ مَخَافَةَ الْعَیْلَةِ فَقَدْ أَسَاءَ ظَنَّهُ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ- إِنْ یَكُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِه‏» هر کس از ترس فقر ازدواج را ترک کند، پس به خدا گمان بد برده است؛ چون خداوند می‌فرماید: اگر فقیر باشند، خداوند از فضل خویش آنان را بی‌نیاز می‌کند.» [2]

این تصویر غلطی است که عده‌ای می‌پندارند با ازدواج نان‌خوری اضافه می‌شود و سرمایه کم می‌شود و... .دین اسلام برعکس این افراد ازدواج را موجب جلب روزی و سرمایه می‌داند. امام صادق علیه‌السلام فرمودند: «" اکثر الخیر فی النساء".بیشتر خیر در زن‌ها است» [3]روزی شخصی نزد پیامبر اکرم صلی‌الله علیه واله وسلم آمد و از فقر شکایت کرد، حضرت فرمودند: «تزوج، فتزوج فوسع علیه".» ازدواج کنید تا روزی‌تان زیاد شود. [4]

همچنین شخصی از امام صادق علیه‌السلام پرسید: آیا روایت «روزی همراه همسر فرزند است»واقعیت دارد؟امام علیه‌السلام در پاسخ فرمودند: «بله»[5]

از این روایات نتیجه می‌گیریم که این جمله که ازدواج کنیم تا پولدار شویم نه اینکه پولدار شویم تا ازدواج کنیم، کاملاً صحیح است.

پی‌نوشت‌ها:

[1] جوامع الجامع ج 4ص 310

[2] وسائل الشیعة، ج‏20، ص: 42 و الكافی (ط - الإسلامیة)، ج‏5، ص: 331

[3] من لایحضر الفقیه ج3 ص385

[4] الوافی، ج‏21، ص: 38

[5] کافی جلد 5 ص 330

فرآوری: محمدی                 

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منابع : سایت رهروان ولایت

سایت واعظون

مطالب مرتبط:

مطاعی پر زحمت، امّا شیرین

اگر ازدواج كنیم پولدار می‌شویم؟!

عواملی که روزیمان را زیاد می کند!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.