تبیان، دستیار زندگی
هشتمین جشنواره بین المللی شعر فجر با شعرخوانی 13 شاعر داخلی و خارجی رسما فعالیت خود را آغاز کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آغاز هشتمین جشنواره شعر فجر

هشتمین جشنواره بین المللی شعر فجر با شعرخوانی 13 شاعر داخلی و خارجی رسما فعالیت خود را آغاز کرد.

بخش ادبیات تبیان

هشتمین جشنواره شعر فجر

هشتمین جشنواره بین المللی شعر فجر عصر شنبه 27 اریبهشت با حضور شاعران داخلی و خارجی بابرگزاری آئین افتتاحیه در محل فرهنگسرای ارسباران در تهران آغاز بکار کرد.

این برنامه شامل دو بخش شعرخوانی بود. در بخش نخست که اجرای آن را سعید یوسف نیا، شاعر برعهده داشت سید علی موسوی گرمارودی، خسرو احتشامی، افشین علا، فاضل نظری، بهزاد زرین پور، حشمت منصوری و راتی ساکسنا از هند شعرخوانی کردند.

موسوی گرمارودی چکامه ای  را که مرتضی امیری اسفندقه در وصف او سروده بود، خواند و سپس قصیده خود را در پاسخ به این چکامه قرائت کرد. همچنین خسرو احتشامی دو غزل برای حاضران خواند و آنها را تقدیم به خانواده شهدا کرد.

در این مراسم همچنین افشین علا شعری را که در سوگ مادر سروده بود برای حاضران قرائت کرد.

در این بخش بهزاد زرین پور شاعر خرمشهری هم شعری که برای بهروز زرین پور برادر شهیدش در خرمشهر سرود بود، برای حاضران بازخوانی کرد.

در این برنامه همچنین فاضل نظری دو شعر قرائت کرد. حشمت منصوری شاعر کرد زبان هم در افتتاحیه جشنواره شعر فجر شعرهای «پرتو جمال» و« شعله درخشان» را به گویش لکی خواند پایان بخش شعرخوانی های قسمت نخست، شعر راتی ساکسنا شاعر، مترجم و ویراستار  و متخصص ترجمه متون کهن سانسکریت بود.

شعار چندصدایی شاخص اصلی این دوره از جشنواره است که از سوی عبدالجبار کاکایی دبیر جشنواره بارها بر آن تاکید شده است.

در قسمت دوم برنامه افتتاحیه جشنواره شعر فجر  که اجرای آن را شاهرخ تندرو صالح برعهده داشت: ابتدا محمد علی بهمنی چند غزل خواند. سپس برکت حوت، شاعر بلوچ و متخلص به «برجان» به اجرای شعرش پرداخت.

در این قسمت همچنین مشفق کاشانی شاعر پیشکسوت انقلاب دو شعر خواند. در ادامه محمد باقر کلاهی اهری شعر خوانی کرد و سپس نوبت به علی الشلاه شاعر عراقی و دبیر همایش بین المللی شعر بابل و نیز همایش بین المللی شعر متنبی رسید که او نیز دو قطعه شعر خواند.

در پایان این بخش هم مرتضی آل کثیر شاعر جوان عرب زبان و اهل خطه خوزستان دو شعر یکی به عربی و یکی به فارسی خواند.

این دوره از جشنواره شعر فجر در حالی با حضور شاعران داخلی و خارجی کار خود را در فرهنگسرای ارسباران آغاز می‌کند که مسئولان برگزاری جشنواره به علت دعوت از یدالله رویایی شاعر ضدانقلاب مورد اعتراض اهالی فرهنگ قرار گرفتع و مجبور شدند دعوت خود را این شاعر پس بگیرند. شعار چندصدایی شاخص اصلی این دوره از جشنواره است که از سوی عبدالجبار کاکایی دبیر جشنواره بارها بر آن تاکید شده است.


منبع: مهر