تبیان، دستیار زندگی
(شاعر ایتالیایی) .زندگی نامه دانته . سرود دهم از كمدی الهی دانته (غرور و خودستایی) . یادداشتهایی درباره سرود دهم .توضیحات و اصطلاحات دشوار سرود دهم . مجموعه آثار . گالری تصاویر «دانته آلیگیری» در ماه مه سال 1265 ، در شه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

15 تیرماه ، 6جولای، سالروز تولد دانته آلیگیری (شاعر ایتالیایی)

.زندگی نامه دانته

. سرود دهم از كمدی الهی دانته (غرور و خودستایی)

. یادداشتهایی درباره سرود دهم

.توضیحات و اصطلاحات دشوار سرود دهم

. مجموعه آثار

. گالری تصاویر

«دانته آلیگیری» در ماه مه سال 1265 ، در شهر « فلورانس» كه یكی از جمهوری های متعدد ایتالیایی آن زمان محسوب می شد در خانواده ی متوسطی به دنیا آمد و در سال 1321 میلادی در سن 56 سالگی در گذشت.

دانته در نه سالگی دلباخته ی دختری به نام «بئاتریس»(1) شد كه نسبت خویشاوندی با دانته داشت. آشنایی آن دو در یك محفل خانوادگی آغاز شد. عشق دانته به بئاتریس روزبروز شدید می شد ، این عشق سال ها ادامه یافت و دانته در 19 سالگی ، نخستین اشعار خود را در وصف عشق آسمانی خود سرود و محبوبش بئاتریس را بسان فرشتگان و به پاكی و صفای آنها دانست و تشبیه كرد.

بئاتریس با وجود آنكه از علاقه و محبت دانته نسبت به خود آگاه بود، معهذا با مرد دیگری شوهر كرد و آمال و آرزوهای دانته را بر باد داد و روح و قلبش را جریحه دار كرد.

چند ماهی از حكومت پاپ در فلورانس نگذشته بود كه در 27 ژانویه سال 1302 اولین حكم عدلیه درباره ی او در دادگاه فلورانس عنوان شد: محكومیت دانته به ظاهر «سوء استفاده از اموال دولتی» بود ، ولی در باطن پاسخی از طرف پاپ به حملات دانته در سخنرانی هایش بود.

دادگاه به طور غیابی تشكیل جلسه داد و وی را به دوسال تبعید ، پرداخت جریمه ی نقدی و همچنین محرومیت ابد از حقوق مدنی محكوم كرد ، مدتی نیز برای دستگیری وی جایزه ای تعیین شد.

آلیگیری ، طی دوران زندگی خود دست به انتشار كتاب های متعددی زد كه معروفترین آنها «زندگانی نو»، «ضیافت»، «سلطنت»، «آهنگ ها» و بالاخره شاهكار او كتاب «كمدی الهی»(2) است. این كتاب كه در سه بخش نگاشته شده است: دوزخ ، برزخ و بهشت، تنها اشاره ای به تثلیث مسیحیان نیست، بلكه اشاره ای است به ساختار جهان  كه  آموزش كلاسیك او را نباید دست كم گرفت.

1) Beatrice

2) Divine Comedy