تبیان، دستیار زندگی
چند روزی است تب و تاب انتخابات چهان را در برگرفته است؛ از عراق و هند گرفته تا مصر که دومین روز انتخباتش برگزار شد، مردم این کشورها با حضوری گسترده رد پای صندوق های رای در صدد یافتن گمشده خود یعنی دموکراسی هستند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انتخابات مصر مبارک یا نامبارک؟


چند روزی است تب و تاب انتخابات چهان را در برگرفته است؛ از عراق و هند گرفته تا مصر که دومین روز انتخباتش برگزار شد، مردم این کشورها با حضوری گسترده رد پای صندوق های رای  در صدد یافتن گمشده خود یعنی دموکراسی هستند.

مصر

جریانات مربوط به بهار عربی شرایط جدید را در مصر رقم زد. برکناری مبارک و برگزاری انتخابات پس از سه دهه در این کشور نوید بخش شرایطی دموکراتیک در این کشور بود. با انتخاب مرسی به عنوان رئیس جمهور در این کشور امیدها برای برقراری دموکراسی در مصر قورت گرفت. اما این شرایط بیش از یک سال نتواست دوام بیاورد و با کودتای ارتش ناکام ماند. حکومت اخوان المسلمین در مصر به دلیل شرایط حاکم بر این کشور و برخی مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی که مجال بازکردن آن نیست، نتواست پایدار باشد و با سرنگونی رئیس جمهورو بازداشت و محاکمه سران اخوان، زمینه برای انتخابات ریاست جمهوری در مصر فراهم گردید.

در این راستا بسیاری از اعتراضات مردمی در مصر شکل گرفت اما همگی به نوعی سرکوب شد و این بار مردم مصر به انتخابات جدید دل خوش کرده اند که شاید از این منظر بتوانند گمشده خود که دموکراسی است را بیایند. این انتخابات که 26 و 27 ماه مه برگزار می‌شود دارای دو نامزد یعنی عبدالفتاح سیسی و حمدین صباحی است. دو نامزدی که به اعتقاد بسیاری، انتخابشان برای نامزدی شاید از روند دموکراتیک مربوط به انتخابات تبعیت نمی کنند. در این انتخابات عبدالفتاح السیسی، فرمانده سابق نیروهای مسلح مصر و حمدین صباحی، رهبر جریان مردمی این کشور که از ناسیونالیست‌های ناصری مصر محسوب می‌شود، با یکدیگر رقابت می‌کنند.

پیش بینی می‌شود عبدالفتاح السیسی به دلیل جایگاهی که توانست پس از برکناری رئیس جمهوری پیشین مصر برای خود به دست آورد، پیروز انتخابات شود اما حمدین صباحی نیز از حمایت گسترده‌ای به ویژه از سوی جوانان مصری برخوردار است. همزمان با آغاز انتخابات مصر جنبش 6 آوریل انتخابات ریاست جمهوری را تحریم کرد و گفت که انتخابات را به رسمیت نمی‌شناسد. این جنبش در بیانیه‌ای اعلام کرد که به تلاش‌ها برای تحقق اهداف انقلاب 25 ژانویه 2011 که در آن با قدرت ظاهر شد، ادامه خواهد داد. عمرو علی، هماهنگ‌کننده این جنبش اظهار کرده است که این تصمیم بعد از رایزنی‌ها بین اعضا اتخاذ شد که طی پنج ماه گذشته آغاز شده است.

اگرچه دول غربی و عوامل عرب آنها از این روند حمایت می کنند، اما دیر یا زود شرایط نوینی در مصر پدید خواهد آمد و تمام باورهای آنان را باطل خواهد کرد

بسیاری نیز در مصر اعتقاد دارند که انتخابات تنها اجرایی قانونی برای انتصاب سیسی به عنوان رئیس جمهور کشور است. با تمام این احوال صبح روز پنجشنبه انتخابات مصر در شرایط آغاز شد که مصری‌های خارج از کشور در انتخابات ریاست جمهوری این کشور، به پای صندوق‌های رای رفتند. رای دهندگان در کمیته فرعی در هیات دیپلماتیک مصر در ویلنگتون پایتخت نیوزلند رای خود را به صندوق انداختند. بدر عبدالعاطی، سخنگوی رسمی وزارت خارجه مصر اعلام کرده است که روند رای گیری در بقیه حوزه‌های انتخاباتی از شرق تا غرب جهان به طور پیاپی ادامه خواهد داشت و حوزه انتخاباتی در لس‌آنجلس آخرین حوزه است که رای گیری در آن حدود ساعت شش عصر به وقت قاهره آغاز خواهد شد.

مصر

به گفته وی رای گیری از روز 5 شنبه آغاز و تا چهار روز ادامه خواهد داشت و انتخابات در 141 حوزه اخذ رای در 124 کشور برگزار خواهد شد. در همین حال دومین روز از انتخابات ریاست جمهوری مصر در خارج از این کشور در حالی آغاز شد که مسئولان برگزاری آن از استقبال بی‌سابقه از انتخابات خبر دادند. مسئولان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مصر در عربستان، کویت، مراکش و اردن نیز اعلام کردند که استقبال بی‌سابقه مصری‌های مقیم کشورهای مذکور آن‌ها را متعجب کرده و حضور این تعداد تبعه مصری پای صندوق‌های رای تاکنون مشاهده نشده است.

امار ارائه شده حکایت از آن دارد که شاید مصریان با حضور گسترده در این انتخابات درصدد احیای قدرت خود هستند اما نباید این نکته ار از نظر دور داشت که هر دولتی از این انخابات بیرون آید، دارای پشتوانه مردمی کافی نخواهد بود و روزی نیز این حکومت به دست مردم ساقط خواهد شد. توجه به این نکته ضروری به نظر می رسد که جنبش 6 آوریل به عنوان بخش بزرگی از مردم مصر با تحریم این انتخابات عملا حکومت و دولت آینده مصر را به رسیمت نمی شناسند و همواره خطری برای حکومت آتی مصر خواهند بود. اگرچه دول غربی و عوامل عرب آنها از این روند حمایت می کنند، اما دیر یا زود شرایط نوینی در مصر پدید خواهد آمد و تمام باورهای آنان را باطل خواهد کرد. کما اینکه در تحولات سال 2011 عملا غرب ناتوان از هرگونه تحلیل بود اما با کیاست و دغلکاری توانست روند را به نفع خود تغییر دهد. پیشینه حکومت نظامیان در این کشور، باعث شده است مردم مصر اعتماد قابل توجهی به ارتش داشته باشند و همین امر به احتمال زیاد ریاست جمهوری السیسی را رقم خواهد زد ولی باید تاکید کرد که این امر باعث کاهش تنش ها در مصر نخواهد شد.

هاتف پوررشیدی

بخش سیاست تبیان


مطالب مرتبط:

آینده مصر پس از انتخابات بزرگ

مصر در راه تحقق دموكراسی

مصر و حاكمان دیكتاتور