تبیان، دستیار زندگی
تا کنون برای مقابله با آلودگی هوا راهکارهای بسیاری ارائه شده است. در اینجا با برخی از بهترین راهکارها آشنا می شویم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راهکارهای پاکسازی هوا


تا کنون برای مقابله با آلودگی هوا راهکارهای بسیاری ارائه شده است. در اینجا با برخی از بهترین راهکارها آشنا می شویم.

پوستر و لباس هایی که آلودگی ها را می‌زدایند

یک دانشمند و یک شاعر دانشگاه شفیلد در انگلیس پوستر غول آسایی  ساخته اند که با بهره مندی از فناوری نانو، هوا را پاک می کند. اگر این پوستر در یک خیابان شلوغ نصب شود، می تواند روزانه ترکیبات سمی ناشی از 20 خودرو را جذب کند.

پروفسور «تونی رایان» و پروفسور «سیمون آرمیتاژ» این ایده را مطرح کردند تا یک شیوه ممکن را برای از بین بردن بیماری و نجات زندگی ها با جذب ترکیبات سمی از هوا در شهرهای بزرگ و کوچک نشان دهند.

پاکسازی هوا

این پوستر که دارای ابعاد 10 متر در 20 متر است با نانوذرات اکسید تیتانیومی آلودگی خوار پوشانده شده است؛ این همان ماده ای است که برای پنجره های خود تمیز شونده استفاده می شود. رایان گفت: وقتی نور به این نانوذرات برخورد می کند آنها تحریک شده با اکسیژن واکنش نشان می دهند و آلودگی ها را از هوا می زدایند.

اگرچه این شیوه تمام آلودگی های ناشی از ترافیک خودروها را از بین نمی برد اما قادر به پاکسازی هوا از اکسید نیتروژن است که قادر به دیدن و یا حس کردن آن نیستیم اما موجب بروز بیماری های تنفسی مانند آسم می شود. پروفسور رایان می گوید تمام بنرها، پرچم ها یا پوسترهای تبلیغاتی که در سطح شهرها نصب می شوند می توانند به داشتن هوای بهتر در شهر کمک کند.

آنها ایده دیگری را نیز مطرح کرده اند که افزودن این نانوذرات به پودر ماشین لباسشویی است از این رو وقتی فرد با این لباس ها در خیابان راه می رود می تواند مواد سمی موجود در هوا را جذب کند.

در سالهای گذشته، چین از هواپیماها و پهپادهای بال‌ثابت برای افشاندن مواد شیمیایی در هوا استفاده می‌کرد که آلاینده‌ها را منجمد کرده و ذرات را به زمین می‌ریختند

دو عدد شلوار جین پوشش داده شده با این نانوذرات می تواند اکسید نیتروژن را ناشی از یک خودرو را از بین ببرد. این پوستر قرار است سال آینده در شهر شفیلد رونمایی شود.

راهکار جدید چینی ها برای آلودگی هوا

چین قصد دارد از یک پهپاد جدید برای پاکسازی مه سمی مملو از آلاینده‌ها در شهرهای خود استفاده کند. به گفته ما یونگ‌شنگ، یک مقام هوانوردی و از نمایندگان مجلس ملی خلق چین، کارآزمایی‌ها برای خودروی هوایی بدون سرنشین قرار است از آخر ماه جاری میلادی در فرودگاهها و بنادر آغاز شود.

این پروژه توسط کارشناسان هوانوردی و سازمان هواشناسی چین رهبری می‌شود.

یونگ‌شنگ مدیرعامل شرکت دولتی صنعت هوایی چین است که اولین پهپاد پارافویل این کشور را با قابلیت حمل 700 کیلوگرم مواد شیمیایی پاکسازی مه تولید کرده و می‌توان از آن در شعاع پنج کیلومتری استفاده کرد.

پاکسازی هوا

در سالهای گذشته، چین از هواپیماها و پهپادهای بال‌ثابت برای افشاندن مواد شیمیایی در هوا استفاده می‌کرد که آلاینده‌ها را منجمد کرده و ذرات را به زمین می‌ریختند.

پهپاد نرم-بال می‌تواند سه برابر محموله با وزن بیشتر را نسبت به نمونه‌های بال-ثابت حمل کرده و عملکرد آن 90 درصد ارزانتر است.

هزینه‌ خرید و نگهداری از پهپاد جدید، 20 تا 30 درصد ارزانتر از نمونه‌های دیگر است.

فرآوری: راضیه کتابچی

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: مهر، عرش

مطالب مرتبط:

جاروبرقی برای آلودگی هوا

با آلودگی هوا چه کنیم؟

جنگل های مصنوعی برای پاکسازی هوا