تبیان، دستیار زندگی
گذشت آن سالهایی که پسرها با بهانه اینکه تعداد دخترهای در سن ازدواج بسیار بیشتر از تعداد آنها است، دست خود را برای انتخاب هر دختری به عنوان همسر باز می دانستند و حتی با ارائه امارهای مبالغه آمیز، سعی در دو برابر جلوه دادن دخترها به نسبت پسرها داشتند!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سپیده آماده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پسران در قحطی دختران


گذشت آن سالهایی که پسرها با بهانه اینکه تعداد دخترهای در سن ازدواج بسیار بیشتر از تعداد آنها است، دست خود را برای انتخاب هر دختری به عنوان همسر باز می دانستند و حتی با ارائه آمارهای مبالغه آمیز، سعی در دو برابر جلوه دادن دخترها به نسبت پسرها داشتند!

به گفته مدیرکل جمعیت و آمار سازمان ثبت احوال با افزایش تعداد پسران مجرد به نسبت دختران از امسال، تا سال 97 ، تعداد پسران مجرد، 2 میلیون بیشتر از تعداد دختران مجرد خواهد شد!

تجرد، زن، مجردی

به گزارش «تبیان » سالهای سال است که ماجرای بالا بودن تعداد دختران مجرد در سن ازدواج به نسبت پسرهای مجرد در این سن، سوژه بحث های اجتماعی بسیاری شده است و برخی این تفاوت را با رقم های دروغین و غلو آمیز همراه می کردند تا به قول معروف از آب گل آلوده ماهی گرفته و بیشتر بودن دخترها به نسبت پسرهای در سن ازدواج را بهانه ای برای رواج ازدواج های مجدد و فروپاشیدن بنیان خانواده قرار دهند. غافل از اینکه با تغییرات موالید این روزها دیگر خبری از داستان بیشتر بودن دخترها به نسبت پسرها نیست و از امسال به بعد با کاهش دخترهای در سن ازدواج به نسبت پسرهای در این سن هر سال که می گذرد، دخترهای در سن ازدواج کمتر و کمتر می شوند تا جایی که تا سال 97، به ازای 2 میلیون پسر، دختری برای ازدواج کردن وجود ندارد.

تغییرات جمعیتی از نوع دهه شصت!

در سالهای اواخر دهه 50 و سالهای دهه 60 ، نمودارهای زاد و ولد تغییراتی گسترده ای را به خود دید و بر این اساس نرخ زاد و ولد به نسبت سالهای پیش از آن با رشد چشم گیری رو برو شد تا آنجایی که نمودار سینوسی موالید در این سالها نقطه ماکسیمم را نشان داد. در نهایت موالید این سالها در سالهای دهه هشتاد به عرصه دانشگاه و اشتغال و ازدواج رسیدند اما مسئله ای که در این میان مطرح می شد، این بود که دختران متولد سالهای پایانی دهه پنجاه و سالهای ابتدایی دهه شصت اگر می خواستند به قرار گذشته با پسرانی که چهار تا پنج سال از آنها بزرگتر هستند، ازدواج کنند آن وقت با آن نسل از پسرهایی روبرو می شدند که پیش از افزایش موالید پا به هستی گذاشته بودند این در حالی بود که  پسرانی دهه پنجاهی ، کفاف ازدواج با دختران دهه شصتی را نمی دانند و همه حرف و حدیث های زیاد بودن دخترها و پسرها از همین حساب ساده، حاصل شد!

با توجه به اینکه آمارها بیانگر افزایش تعداد پسران مجرد نسبت به دختران است یکی از راه‌حل‌هایی که برای رهایی از این مشکل پیشنهاد شده، ترویج الگوی همسن‌گزینی در ازدواج است

وقتی ترکیب سنی تغییر می کند

سالها از پی هم گذشت و با گذار از دهه شصت، نمودار سینوسی موالید از نقطه ماکسیمم به سمت پایین سر کج کرد و هرچه که می گذشت تعداد زاد و ولدهای کمتر می شد. سه سال پیش و در سال90، شهلا کاظمی پور با اشاره به اینکه مشکل ازدواج تنها برای دختران متولد شصت است اعلام کرده بود که از نظر تناسب تعداد دختران و پسران به یک نسبت است اما اگر اختلاف سن بین زوجین هنگام ازدواج را درنظر بگیریم به این نتیجه خواهیم رسید که تعداد دختران در سن ازدواج بیشتر از تعداد پسران است. وی تاکید کرده بود که تفاوت سنی ازدواج در کشور 5 سال بوده است یعنی به‌طور معمول سن مردان 5سال بیشتر از زنان بود اما این اختلاف سن کم‌کم تغییر کرد و تعداد دختران مجرد به 400هزار نفر در سال 90کاهش یافت و تغییر الگوی رفتاری در همسر‌گزینی سبب کاهش فاصله سنی بین زوجین به هنگام ازدواج شد. ‌این تغییر چنان معنادار بود که علی‌اکبر محزون اعلام کرده است که با ورود جمعیت کشور به میانسالی، با توجه به اختلاف پنج‌ساله سن زوج و زوجه که در بسیاری از ازدواج‌ها رعایت می‌شود، به مرور اختلاف آمار جمعیتی بین زنان‌ و مردان پدیدار می‌شود و اگر روند فعلی ادامه پیدا کند، تا سال 97تعداد مردان در سن ازدواج (20تا 34ساله) حدود 2میلیون نفر بیش از زنان در سن ازدواج (15تا 29ساله) خواهد شد.

تجرد، ازدواج، زن و مرد

مشکل نبود همسر برای 2 میلیون پسر جوان مجرد!

با توجه به اینکه آمارها بیانگر افزایش تعداد پسران مجرد نسبت به دختران است یکی از راه‌حل‌هایی که برای رهایی از این مشکل پیشنهاد شده، ترویج الگوی همسن‌گزینی در ازدواج است. محزون در این‌باره گفته که با ترویج همسن‌‌گزینی میان جوانان، آمار زنان و مردان در آستانه ازدواج به تعادل می‌رسد و پدیده‌هایی همچون پیشی‌گرفتن ‌آمار مردان در آستانه ازدواج بر زنان، مهار می‌شود. اگر چه ساخت و رواج الگوهای رفتاری در جامعه ناشی از تحولات، رخدادها و حوادثی است که مردم کشور پشت سر می‌گذارند؛ باید دید که آیا این روش از سوی دختران و پسران مورد قبول واقع می‌شود یا نه؟ درصورتی که همسن‌گزینی رواج پیدا نکند ممکن است سال به سال به تعداد پسران مجردی که بختی برای پیداکردن همسر ندارند روزبه‌روز افزایش یابد.

خانواده و رسانه به یاری دو میلیون پسر مجرد بشتابند

بنابر آمارهای نگران کننده ثبت احوال در خصوص کمبود دختر در سن ازدواج در سالهای آتی و بی همسر ماندن 2 میلیون پسر جوان، تنها سیاست گذاری مسئولان کشور، مدیران رسانه ای و تدبیر خانواده ها است که می تواند حلقه گم شده این دو میلیون پسر مجرد جوان را پیدا کند. یکی از مهم ترین مسائل در این میان فرهنگ سازی برای ازدواج با نسبت سنی معکوس است به این معنی که تقابل جامعه و خانواده ها در برابر ازدواج هایی که در آنها زن از مرد بزرگتر تر است، از میان برود. از طرف دیگر مسئولان با سیاست گذاری در خصوص ترویج ازدواج های با تفاوت سنی معکوس میان دختران و پسران می توانند مسیر را برای برطرف شدن مشکل پسران جوان مرتفع کنند. علاوه بر این رسانه ها هم با پرداخت به مسئله هم سن گزینی و پس همچنین رابطه معکوس سن ازدواج زوجین می توانند، راه را برای افزایش ازدواج و حل مشکلات مجردها بگشایند.

سپیده اماده

بخش اجتماعی تبیان


مطالب مرتبط:

آمار رسمی ازدواج وطلاق در سال 92

افزایش ازدواج موقت،چرا؟ 

چرا طلاق از ازدواج جلو زد؟