تبیان، دستیار زندگی
پرحاشیه‌ترین بحث‌هایی که همیشه مطرح بوده است، شخصیت زن است؛ در طول تاریخ، زن به عنوان مخلوقی بی‌ارزش قلمداد می‌شده (این نكته در مجامع علمی هم مورد تائید بوده است). تا آنجا که اسلام، آمد و شخصیت واقعی آن را برای همه روشن کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا زن منشا انحطاط بشر است؟


از پرحاشیه‌ترین بحث‌هایی که همیشه مطرح بوده است، شخصیت زن است؛ در طول تاریخ، زن به عنوان مخلوقی بی‌ارزش قلمداد می‌شده (این نكته در مجامع علمی هم مورد تائید بوده است). تا آنجا که اسلام، آمد و شخصیت واقعی آن را برای همه روشن کرد.


اسلام اور مقام زن

سقراط از اندیشمندان یونانی می‌گوید: وجود زن بزرگترین منشأ انحطاط بشریت است.[1]

ارسطو: زن چیزی نیست مگر مرد ناکام، خطای طبیعت و حاصل نقصی در آفرینش.[2]

در تورات تحریف شده آمده که: حوا عامل گناه اولیه‌ی آدم و مسئول خروج وی از بهشت است.[3]

همچنین در انجیل تحریف شده آمده: زن عامل گناه‌کاری انسان اولیه است و گناه اولیه آدم، سبب شد که این گناه، در گوهر همه‌ی انسان‌ها سرشته شود؛ لذا همه‌ی انسان‌ها به جز عیسی(علیه‌السلام) و مریم(سلام‌الله‌علیها) با گناه متولد می‌شوند.[4]

این تنها تعدادی از نظرات اندیشمندان و کتب تحریف شده است. آنها كه امروزه خود را مترقّی و آزادی‌خواه می‌دانند و دم از حقوق بشر می‌زنند، مبانی اندیشه‌ای آنها مواردی است كه ذكر شد.

لازم به ذكر است كه آنچه هم كه امروزه به عنوان حقوق بشر و انجمن‌های حمایت از زنان و... در غرب، رواج پیدا كرده است، تنها هیاهویی است كه به راه افتاده و در حقیقت، زنان در بردگی نوینی به سر می‌برند.

به عبارت دیگر؛ چیزی كه در غرب، به عنوان ارزش نهادن به مقام زن، تعریف شده است (یعنی اشتغال زنان، بی‌بند و باری آنها، آزادی در پوشش و...) بی شباهت به این مثال نیست كه شما برای اینكه ارزش فردی را ثابت كنید، می‌گویید «این آدم، خیلی قوی و نترس است؛ او قادر به هر كاری هست، حتّی می‌تواند خود را از ارتفاع 7 متری به پایین بیاندازد». این كار، در حقیقت، ارزش محسوب نمی‌شود، بلكه با هیاهو و هیجانی كه شما راه انداختید، او و دیگران، ارزشش را در این می‌بینند. در اینجا دو حالت پیش می‌آید: اگر انجام دهد، از بین خواهد رفت و اگر عمل نكند، احساس سرخوردگی خواهد كرد.

بنابراین تنها حرکتی که به صورت حقیقی در مقابل این انحراف عظیم، ایستادگی کرده است، دین مبین اسلام است که از همان ابتدا با زنده به‌گور کردن دختران، مبارزه کرد و تا به امروز هم ادامه دارد.

خداوند زن را با ویژگی‌های زنانه آفریده و مرد را با ویژگی‌های مردانه؛ هیچ نقص و کاستی نیست، زیرا تمام انسان‌ها دارای تکلیفی هستند و هر کس به اندازه‌ی توان و شرایطی که دارد مکلف می‌شود و محبوترین آن‌ها هم با تقواترین آن‌ها است. حال خداوند برای زنان اینگونه تکلیف کرده و برای مردان به گونه‌ای دیگر و از هر کدام هم به همان اندازه می‌خواهد نه بیشتر

در فرهنگ اسلام، زن و مرد از ارزشی برابر برخوردارند، زیرا این ارزش را در روح آدمی می‌دانند. خداوند در قرآن کریم، این تساوی را این گونه بیان فرموده که:

«إِنَّ الْمُسْلِمِینَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُۆْمِنِینَ وَالْمُۆْمِنَاتِ وَالْقَانِتِینَ وَالْقَانِتَاتِ وَ... أَعَدَّ اللَّهُ لَهُم مَّغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِیمًا؛[احزاب/35] به یقین مردان مسلمان و زنان مسلمان، مردان با ایمان و زنان با ایمان، مردان مطیع فرمان خدا و زنان مطیع فرمان خدا، و... خداوند برای همه‌ی آن‌ها مغفرت و پاداش عظیمی فراهم ساخته است

و در جای دیگر می‌فرماید:

«مَن عَمِلَ صالحاً مِن ذَكَرٍ اَو اُنثی وَ هُوَ مۆمِنٌ فَلَنُحیِیَنَّهُ حیوةً طَیّبةً وَ لَنَجزِیَنَّهُم اَجرَهُم بِاَحسَنِ ما كانُوا یَعمَلونَ؛ هر کس کار شایسته‌ای انجام دهد، خواه زن باشد یا مرد در حالی که مۆمن است، او را به حیاتی پاک زنده می‌داریم و پاداش آن‌ها را به بهترین اعمالی که انجام می‌دادند خواهیم داد.»[نحل/79]

پس این که خداوند زن را با ویژگی‌های زنانه آفریده و مرد را با ویژگی‌های مردانه؛ هیچ نقص و کاستی نیست، زیرا تمام انسان‌ها دارای تکلیفی هستند و هر کس به اندازه‌ی توان و شرایطی که دارد مکلف می‌شود و محبوترین آن‌ها هم با تقواترین آن‌ها است. حال خداوند برای زنان اینگونه تکلیف کرده و برای مردان به گونه‌ای دیگر و از هر کدام هم به همان اندازه می‌خواهد نه بیشتر.

با این بیان، می‌توان مقایسه كرد، مبانی اندیشه‌ای آنها كه در هیاهوی حقوق بشر و حفظ حقوق زنان و... او را به ورطه گناه و هلاكت كشانده‌اند و اسلام نابی كه این‌گونه به زن، ارزش داده و او را در كمال، مساوی با مرد قرار داده است.

پی‌نوشت ها:

1- گری، بنوات، زنان از دید مردان، محمدجعفر پوینده، ج 1.

2- ویل دورانت، لذات فلسفه، ص57.

3- رساله اول پولس به تیموتائوس، 2 : 12 و 14.

4- زنان از دید مردان، و تاریخ تمدن ویل دورانت، ج 4، و عصر ایمان، بخش 2، فصل 30.

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منبع : سایت رهروان ولایت

مطالب مرتبط:

ارزش و مقام زن در قرآن

 ویژگی ها و وظایف زن در قرآن

زن فرمانروا به روایت قرآن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.