تبیان، دستیار زندگی
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در مراسم تقدیر از معلمان نمونه کشوری با بیان این‌که فکر نمی‌کنم هیچ نهادی در ذهن همه ما مهم‌تر و مقدس‌تر از نهاد مدرسه باشد، تصریح کرد: صفت معلمی اول ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دکتر حسن روحانی در مراسم تقدیر از معلمان نمونه کشوری

دکتر حسن روحانی در مراسم تقدیر از معلمان نمونه کشوری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در مراسم تقدیر از معلمان نمونه کشوری با بیان این‌که فکر نمی‌کنم هیچ نهادی در ذهن همه ما مهم‌تر و مقدس‌تر از نهاد مدرسه باشد، تصریح کرد: صفت معلمی اول از همه از آن حضرت حق است؛ چرا که او بالاترین تعلیم‌دهنده بشریت قلمداد می‌شود و راه زندگی را او به ما آموخته است.

رییس‌جمهور در ادامه با بیان این‌که معلمی کاری سخت است که باید توام با صبر، متانت و حوصله باشد، گفت: البته این کار در عین حال بسیار هم لذت‌بخش است، وقتی شما نکته‌ای را به کسی می‌آموزید گویی آن دانش، حرف و سخن را زنده و متولد کرده‌اید.

وی خاطرنشان کرد: نه فقط به خاطر این که امروز برخی دانش‌آموزان شما ممکن است پای صندوق رای بروند تاثیرگذارند و دانشجویان هم همین‌طور، به طور کلی نوجوانان و جوانان ما امروز تاثیرگذارند. مخفی نکنیم که آن ها گاهی برخی مسائل را بهتر می‌فهمند اگرچه بعضی وقت‌ها برای یک پدر سخت است که ببیند دختر و پسر جوانش مسائل سیاسی جامعه و حتی شرایط منطقه و بین‌المللی را بهتر می‌فهمد، اما به هر ترتیب خوشبختانه در بسیاری از خانه‌ها جوانان در بیان و تفسیر مسائل گوی سبقت را از بزرگان آن خانه ربوده‌اند که این جای افتخار دارد.

رییس‌جمهور در ادامه اظهار کرد: امروز نوجوانان و جوانان ما با دنیای دیگر در ارتباطند در حالی که 20 سال پیش شرایط دیگری حاکم بود. در حال حاضر می‌بینیم که یک نوجوان شش ساله هم‌اکنون موبایل دارد و یا از کامپیوتر خانه استفاده می‌کند در واقع با خیلی از مسائل آشنا است و وجود چنین مساله‌ای وظیفه معلمی را سخت و سخت‌تر می‌کند.

رییس‌جمهور در ادامه با تاکید بر این‌که یک پایه اصلی و اساس دین ما استقلال است، تصریح کرد: اگر فرهنگ‌های دیگر نکته مثبت داشته باشند ما این نکته‌ها را می‌گیریم و از آن استفاده می‌کنیم در واقع ما علم و هنر را از همه می‌آموزیم و اگر دیدیم که سبک زندگی خوبی وجود دارد آن را یاد می‌گیریم اما در عین حال چارچوب فکری و هویت فرهنگی‌مان بسیار مهم است. در همین راستا اگر معلمی فکر کند که تنها وظیفه‌اش آموزش، خواندن و نوشتن است این فکر دقیق نیست و به همین خاطر ما وزارت آموزش و پرورش را مورد توجه قرار داده‌ایم و اگر چنین موضوعی را مدنظر داریم باید دانش‌آموزان‌مان را برای دنیای پیچیده امروز مهیا کنیم بنابراین وظیفه بسیار سخت و سنگینی در حال حاضر بر دوش معلمان ما قرار دارد.

دکتر حسن روحانی در مراسم تقدیر از معلمان نمونه کشوری

روحانی با طرح این سوال که آیا محیط مدرسه ما درست و امن است و محیط امنیتی نیست؟ گفت: باید دنبال این باشیم که آیا دانش‌آموز ما سر کلاس بدون دغدغه و ناراحتی سوالی را که دارد می‌پرسد؟

البته من وجود نظم در کلاس و احترام در برابر معلم را قبول دارم و این کار درست است اما در عین حال دانش‌آموز باید بتواند بی‌دغدغه و به راحتی سوال خود را بپرسد و پرسشگری را حق خود بداند و ببیند اگر چند بار سوالش را پرسید با چشم و نگاه و یا چهره در هم کشیده معلم تنبیه نمی‌شود. به هر حال تنبیه فقط بنشین، حرف نزن، سوال نکن نیست. دانش‌آموز باید بداند که حتی با نگاه معلم نیز در چنین صورتی تنبیه نخواهد شد.

وی با بیان این‌که نگاه معلم باید مهربانانه و توام با رحمت باشد، افزود: باید به دنبال این بود که آیا چنین آزادی برای پرسیدن سوال از سوی دانش‌آموز است و آیا دانش‌آموز حق نقد و انتقاد نه فقط در بخش‌های مربوط به تدریس، بلکه در شیوه اداره کشور را دارد یا خیر؟

رییس‌جمهور اضافه کرد: هر چه کلاس امن‌تر باشد و دانش‌آموز بدون دغدغه بپرسد و سوال کند در واقع آن کلاس برای پرورش خلاقیت دانش‌آموزان ما مفیدتر خواهد بود. ما نمی‌خواهیم این طور باشد که دانش‌آموز فقط یکسری محفوظات را حفظ کند و اگر درسش تمام شد و از او سوالی پرسیدیم او نتواند پاسخی دهد.

وی خطاب به معلمان نمونه حاضر در این جمع یادآور شد: برخی گزارشاتی به من دادند مبنی بر این‌که کتاب‌های درسی ما در دوران دبستان و دبیرستان کسالت‌ آور است و دانش‌آموز خسته می‌شود و درس را در نتیجه رها می‌کند، البته من به این گزارشات مطمئن نیستم و آن ها را برای بررسی ارجاع داده‌ام، اما به هر ترتیب شما به عنوان معلمان نمونه چه فکری می‌کنید،‌ آیا واقعا برخی علوم خسته‌کننده و بیش از حد هوش متوسط دانش‌آموز است؟ آیا برخی کلاس‌ها و دوره‌ها دانش‌آموز را وادار می‌کند تا 2 نیمه شب به تکالیف خود بپردازد و زندگی‌اش را به هم بزند تا کنکور دهد؟ کنکور ما چه اشکالی دارد؟ من نمی‌خواهم نسبت به این ها قضاوت کنم. من این موضوع را مطرح می‌کنم تا خودمان را آماده کنیم تا تدبیری بیندیشیم.

دکتر حسن روحانی در مراسم تقدیر از معلمان نمونه کشوری

وی گفت: بگذاریم امید و نشاط مردم سر جایش بماند و مردم در صحنه باشند و همه به هم کمک کنیم. همچنین از منفعت شخصی و خانواده خود به نفع مردم کشور عزیزمان بگذریم. ما می‌خواهیم جایگاه بهتری در منطقه داشته باشیم و رابطه‌مان را با دنیا حل، تجارت‌مان را آسان‌تر کنیم و فناوری‌های علمی را راحت‌تر به کشورمان وارد کنیم و وضع بهداشت، سلامت و محیط زیست‌مان را هم بهتر کنیم و در برابر معضل آلودگی هوا و کمبود و نبود آب نیز بجنگیم و مبارزه کنیم و پیروز شویم.

مرکز یادگیری سایت تبیان

منبع: ایسنا، تنظیم: نسرین صادقی