تبیان، دستیار زندگی
قطعا هیچ دوره ای به اندازه جام جهانی 2014 تکاپو برای همراهی تیم ملی فوتبال کشورمان وجود نداشته. خیلی از شرکت ها و موسسات از مدت ها پیش طرح اعزام هوادران خوشبخت به جام جهانی را کلید زده اند و گوش شان هم به هشدار فدراسیون فوتبال بدهکار نیست. این وسط سینمایی
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رویای سینماگران در جام جهانی


قطعا هیچ دوره ای به اندازه جام جهانی 2014 تکاپو برای همراهی تیم ملی فوتبال کشورمان وجود نداشته. خیلی از شرکت ها و موسسات از مدت ها پیش طرح اعزام هوادران خوشبخت به جام جهانی را کلید زده اند و گوش شان هم به هشدار فدراسیون فوتبال بدهکار نیست. این وسط سینمایی ها هم بیکار ننشسته اند و قرار است در قامت یار دوازدهم حامی فوتبالیست های كشورمان باشند.

رویای سینماگران در جام جهانی

این پروژه البته به طور خودجوش توسط هنرمندان شكل نگرفته و در قالب مستندی به نام «یار دوازدهم» اجرایی خواهد شد. سازندگان این مستند چندی پیش در نشستی از چند و چون آن رونمایی کردند. آن چه در این نشست بیش از همه به چشم خبرنگاران آمد ،‌تركیب محمدرضا گلزار ، سید جواد هاشمی، محمد حسین لطیفی ، عزیز محمدی و البته استفاده از پیشوند « فرهنگی و هنری» برای این پروژه بود. سیدجواد هاشمی در مقام تهیه‌کننده ابتدا مزایای این طرح را بر شمرد و اشاره كرد :«نتیجه حضور هنرمندان در کنار تیم فوتبال ، معطوف شدن ذهن مردم به یاری و حمایت از تیم ملی و انتقال انرژی مثبت به فوتبالیست ها است. » او از محمد حسین لطیفی به عنوان كارگردان، الهام چرخنده ،‌مجری طرح و هومن طالبی سرمایه گذار پرده برداشت و البته تاكید كرد: « برای این کار برگشت سرمایه هم برای سرمایه‌گذار در نظر گرفته شده است و قرار است تبلیغات یک شکل هنری پیدا کند‌ و یک مسابقه و فیلم مستند برای عرضه در شبکه نمایش خانگی آماده شود. این پروژه کاملا در بخش خصوصی انجام می‌شود و انتخاب افراد براساس توانایی و محبوبیت آنها در جامعه صورت گرفته است.‌» در این نشست همچنین عنوان شد كه سرمایه‌گذاری اولیه برای اعزام هنرمندان و ورزشکاران چهار میلیارد تومان است و قرار نیست همه كسانی که نامشان به عنوان حمایت کننده تیم ملی در این پروژه ذکر می‌شوند به برزیل اعزام شوند چون برخی از آنها درگیر پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی خود هستند. سازندگان بعد از پایان جام جهانی تصمیم دارند آن را در 22 قسمت  از طریق شبكه نمایش خانگی روانه بازار كنند. آن طور كه از لابلای گفته های سازندگان «یار دوازدهم» بر می آید این پروژه مستند صرف نیست و بخشی از آن به صورت مسابقه طراحی شده است.

هزینه هر نفر سی میلیون تومان

تا الان اسم های زیادی برای حضور در برزیل رسانه ای شده اما بر اساس آخرین خبر رسمی فعلا 13 نفر قرارداد بسته اند. نسرین مقانلو،‌لاله اسکندری،‌ کامران تفتی، سام درخشانی،‌ نیوشا ضیغمی،‌ حسام نواب صفوی، بهنوش بختیاری،‌ بهاره رهنما،‌ پیمان قاسم‌خانی، لیلا بلوکات، نیما شاهرخ‌شاهی، فاطمه گودرزی و محمدرضا گلزار بازیگرانی هستند كه حضورشان در برزیل قطعی است. شاید برای تان سوال باشد كه هزینه حضور هر بازیگر در كنار تیم ملی چقدر تمام می شود. طبق قراردادی كه تهیه كننده با هر بازیگر می بندد، او پكیجی كامل شامل بلیت رفت و برگشت و هزینه اقامت دریافت می كند كه مبلغ تمام شده آن چیزی در حدود سی میلیون تومان می شود. با این حساب تا الان كه حضور 13 نفر در برزیل قطعی شده،  سرمایه گذار باید 390 میلیون تومان كنار بگذارد. البته این هزینه سوای دستمزدی است كه هر بازیگر بابت حضورش در این فیلم – مسابقه می گیرد. به این ها اضافه كنید دستمزد كارگردان، عوامل مختلف فنی، هزینه های پست پروداكشن ، هزینه موسسه پخش كننده،تبلیغات ....

پروژه ای در قد و قواره «یار دوازدهم» با بلندپروازی صرف و تكیه بر شعارهایی مثل «وظیفه ملی در حمایت از تیم فوتبال » و شعارهایی از این دست محكوم به شكست است. سازندگان وقتی می توانند با خیال راحت وارد گود شوند كه از بازارشان مطمئن باشند. این در حالی است که شبکه نمایش خانگی حال و روز خوشی ندارد.

به ریسکش می ارزد؟

پروژه ای در قد و قواره «یار دوازدهم» با بلندپروازی صرف و تكیه بر شعارهایی مثل «وظیفه ملی در حمایت از تیم فوتبال » و شعارهایی از این دست محكوم به شكست است. سازندگان وقتی می توانند با خیال راحت وارد گود شوند كه از بازارشان مطمئن باشند. این در حالی است که شبکه نمایش خانگی حال و روز خوشی ندارد و برای ورود در آن نیاز به برگ برنده هایی قدرتمند است. همه می دانیم که به خاطر سوء مدیریت، سوء استفاده از اعتماد مردم، شرایط نامناسب اقتصادی ، بازار قاچاق، اشباع شدن ذائقه عمومی و .... شبکه نمایش خانگی چابکی وشادابی روزهای نخست را ندارد.

رویای سینماگران در جام جهانی

کارنامه ضعیف آقای کارگردان

حالا در این شرایط سازندگان «یار دوازدهم» عنان پروژه شان را به كف كارگردانی سپرده اند كه تجربه موفقی در شبكه نمایش خانگی نداشته. محمد حسین لطیفی كه روزگای قرار بود «اثری ماندگار» برای شبكه نمایش خانگی بسازد ، نتوانست از پس دو فصل «قلب یخی» بر بیاد و شخصا سهم زیادی در بی اعتمادی مردم به این شبكه را ایفا كرد. او در «ساخت ایران» هم نتوانست مخاطبان را راضی كند و این سریال به دلیل كیفیت پایین عملا به پروژه ای شكست خورده تبدیل شد. وزن لطیفی در تلویزیون هم بعد از سریال «نوبت عاشقی» پایین آمده و گویا كارگردان پرانرژی سال های دور این روزها چندان «حالی» ندارد. خودش در اعترافی صادقانه در نشست خبری «یار دوازدهم» گفته بود: «پس از مدتی که درگیر کارهای مختلف بودم، قصد داشتم فیلم مستندی بسازم تا خود را در این عرصه محک بزنم‌ تا کمی از فشارهای کارم هم کم شود.» این اظهار نظر اما با تصمیم جدید لطیفی منافات دارد. او عزمش را جزم كرده كه از حضور در برزیل نهایت استفاده را ببرد و فیلم سینمایی اش را هم كارگردانی كند:« «رویای من برزیل» یک کار کاملا مستقل است و هیچ ربطی به پروژه «یار دوازدهم» ندارد که 50 درصد از فیلمبرداری آن در کشور برزیل و 50 درصد از فیلمبردای آن در ایران انجام خواهد شد. این فیلم همزمان با جام جهانی اواسط خردادماه در کشور برزیل فیلمبرداری خواهد شد که داستانی کاملا ایرانی و شرقی دارد.  «رویای من برزیل» فیلمی پر بازیگر است که بازیگران ایرانی و برزیلی در آن حضور خواهند داشت و ابتدا سکانس‌های پایانی کار را در برزیل فیلمبرداری خواهیم کرد و سپس برای ادامه مراحل تولید به ایران خواهیم آمد.» جناب لطیفی در حالی دو هندوانه در دست گرفته كه اصلا تجربه خوبی از فیلمسازی در دیار غربت ندارد. او چند ماه پیش اشاره كرده بود شرایط «ساخت ایران» در لبنان به قدری سخت بوده كه تصمیم گرفته فقط به فكر جمع كردن كار باشد حتی به قیمت از دست رفتن كیفیت. در برزیل چه خواهد شد باید منتظر ماند.

حال شبکه خوب می شود؟

نظر عمومی درباره اعزام هنرمندان به جام جهانی چندان مثبت نیست. این نكته را می توان از انبوه كامنت های كاربران سایت های مختلف رصد كرد . مهراب قاسمخانی چند روز پیش پستی در صفحه شخصی اش به اشتراك گذاشت و با مطایبه خطاب به مخالفان گفت: « این پروژه تهیه کننده شخصى داره که هزینه رو از جیبش میده و ما هم در برابرش در یک پروژه دیگه با ایشون همکارى میکنیم و هم امیدوارم ایشون سود کنن.» سوای این كه بده بستان هنرمندان با تهیه كننده «یار دوازدهم » به چه شكل است و اصلا در بازار پیچیده تولیدات فرهنگی می توان كار تهاتری انجام داد یا نه، ما هم امیدواریم این پروژه ،‌با كیفیت به سرانجام برسد تا هم سرمایه گذار سود كند، هم شبكه نمایش خانگی در انبوه فیلم های ضعیف بیش از این دچار ضرر نشود.

احمد رنجبر

بخش سینما و تلویزیون تبیان


مطلب مرتبط:

بازگشت به عصر «شونه تخمه مرغی»