تبیان، دستیار زندگی
زمان های قدیم البته نه چندان دور،حدود بیست سی سال گذشته رسم و رسومات جشن عروسی و ازدواج با کمترین هزینه و به دور از چشم و هم چشمی های آشنا و فامیل برگزار می شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خرید عروسی با بوی چشم و هم چشمی


زمان های قدیم البته نه چندان دور،حدود بیست سی سال گذشته رسم و رسومات جشن عروسی و ازدواج با کمترین هزینه و به دور از چشم و هم چشمی های آشنا و فامیل برگزار می شد اما امروزه برپایی مراسم جشن عروسی و فراهم کردن امکانات اولیه ازدواج به دغدغه اصلی جوانان و خانواده های آنان تبدیل شده است.

خرید عروسی

هرچند ازدواج برای جوانان یک ضرورت زندگی است و در دین اسلام بر آن بسیار تأکید شده، تا زمینه دستیابی جوانان به زندگی مشترک شایسته فراهم شود، اما در سال‌های اخیر تجملات و سخت‌گیری‌های بسیار در ازدواج جوانان تاثیر منفی داشته‌ است و در ماه‌های اخیر گرانی و تورم نیز بر این پدیده سایه افکنده است.

پس از کنار گذاشتن دلهره‌ها و فراغت از تمام التهاب و رنج‌های شیرین آشنایی اولیه و پس از این‌که همسران جرأت و جسارت حرف زدن و اظهار نظر با هم را می‌یابند؛ به اصلی‌ترین و در عین حال سخت‌ترین کار می‌رسند که همان خرید و اقـدام برای شروع مراسم اسـت. شاید در نگاه اول آن‌قدر‌ها هم سخت نباشد، ولـی وقـتی خرید عقد آغاز می‌گردد، گاه اختلافات و بهـانه‌ها و سنگیـنی هزینه‌ها را موجب می‌شود و دنیایی جدیـد از نگرانی را بـه وجود می‌آورد.

جدل برای خرید حلقه تا جشن در بهترین تالار عروسی

از خرید حلقه تا آیینه و شمعدان و لباس عروس و داماد تا تالار عروسی بحث و جدل بین زوجین و خانواده های آنان تا حدی است که به گفته کارشناسان امور خانواده این مسائل در بین زوجین در دوران نامزدی به جدایی منجر می شود.گاهی مواقع  زوجین به حدی مسائل مادی و هزینه های مراسم عروسی برایشان مهم می شود که یادشان می رود برای چه هدفی تصمیم به زندگی مشترک گرفتند.نه تنها معیارهای ازدواج در حال حاضر تغییر کرده اند بلکه این تغییرات تمام آیین ها و سنت آغاز یک زندگی مشترک را در برگفته است تا حدی که معیار یک مراسم ساده شب عروسی به مجلل ترین جشن با هزینه های میلیاردی تبدیل شده است.با توجه به فرامین مقام معظم رهبری که شعار امسال را اصلاح الگوی مصرف برشمردند باید جوانان در شرف ازدواج این شعار را در در آغاز ازدواج خود در نظر بگیرند تا بتوانند بر همین اصل در دوران زندگی مشترک به اهداف بالاتر دست پیدا کنند.

جهیزیه، چشم کور کن

جهیزیه، به خودی‌ خود، سنگ پیش پای جوانان برای پیوند زناشویی نمی‌نهد؛ بلکه در فرهنگ مردم، جهاز زیاد و کامل، احترام بیشتری برای عروس به همراه دارد و همین مورد، چشم‌ و هم‌چشمی به وجود آورده و خانواده‌ها را در فشار گازانبری قرار می‌دهد.

خرید جهیزیه و فراهم‌آوردن لوازم بایسته یک زندگی با توجه به فرهنگ چیره بر جامعه؛ و همچنین قیمت‌های سرسام‌آور برخی از کالاها، دغدغه و مشکل بسیاری از خانواده‌هاست.

بسیاری از خانواده‌ها برای تهیه جهیزیه‌ای آبرومند، زیربار وام‌های سنگین می‌روند و ناچار می‌شوند، پس از ‌فرستادن دخترشان به زندگی نو، تا سال‌ها، بدهی‌های مربوط به خرید وسایل و لوازم جهیزیه‌ای را پرداخت کنند.

آثار خریدهای نا‌به‌جا بر زندگی همسران جوان

گرچـه همیشه لذتی در خرید وجود دارد که نمی‌توان آن را نادیده گرفت، اما آن‌چه لازم به رعایت می‌باشـد درایت و تفکر و آینده‌نگری همسران است. وقتی یک شب را هزار شب نمی‌دانند و به خاطرش از همه آسایش و رفاه خود می‌گذرند تا چشم‌ها را خیره کنند و جلوی زبان و حرف را بگیرند. وقتی تمام تلاش را برای برگزاری بهترین مراسم عقد و فراهم نمـودن زیباترین و گران‌‌ترین وسایل با سخت‌گیری‌های مالی و رنجش‌ها برخود سزاوار می‌دانند، باید برای زمانی در تنگنا ماندن هم آماده باشند و شاید تا مدت‌ها به جای نشاط و بهره از سعادت، بدهی‌ها را بشمارند. این اوضاع در زندگی همسرانی که بی‌کمک و یا با اندک یاری از دیگران جهت اثبات توانمندی و بزرگ شدن خود شروع کرده‌اند، بیشتر نمود دارد.

تضمین کننده ازدواج پایدار چیست؟

هر بنایی با پی ریزی محکم آن دوام خواهد داشت و بنای ازدواج با تغییر در الگوهای مصرف به خصوص در دوران نامزدی و خرید عروسی و فرهنگ درست خرید کردن در بین زوج ها دوام زندگی مشترک را مستحکم تر و تضمینی برای روزهای سخت خواهد بود.

مهیا کردن شرایط ازدواج و مراسم عروسی باید با تغییر فرهنگ غلطی که در دو سه سال گذشته در بین زوجین و خانواده ها با چشم و هم چشمی رواج یافته به فرهنگ صحیح و بر اساس اصلاح الگوی مصرف تبدیل شود تا مشكلات اقتصادی ،بالابودن هزینه تهیه جهیزیه، میزان مهریه ، اجاره و خرید خانه، بالابودن هزینه مراسم عروسی موانع سد راه ازدواج جوانان نشود.

درست است که برای تأمین اکثر نیازهای بشریت، پول مهم است، اما همه آن نیست . حتی این که پول فراوان، ممکن است سودی نداشته باشد که هیچ ، بلکه درد سر آفرین نیز شود .

خانواده طرفین ازدواج باید به گونه‌ای خرید کنند که هم آبرو‌مندانه و معمول به نظر بیاید و هم ضروریات در آن دیده شود، نه آن‌قدر خود را به زحمت و اذیت اندازند که به اختلال مادی و پولی در زندگی خود دچار گردند و نه آن‌قدر صرفه‌جویی کنند که شرمنده فرزند و همسران آن‌ها باشند

تدبیر خانواده‌ها

خانواده‌ها در زمان عقد و مراسم و موارد مربوط به آن بیش از هر زمان دیگری کنار فرزندان می‌باشند و تمام شادی و احساس خود را جمع می‌کنند تا فرزندشان با رضایت و خرسندی از پس این ایام برآید. همیشه قبل از این که همسران جوان به فکر روزهای آینده و خریدهای پیش رو باشند، خانواده‌ها دست به کار می‌شوند و گرچه در اوقات بسیاری اعتراض و حرف‌ها بابت سلیقه و بی‌برنامه‌گی‌شان را تحمل می‌کنند، ولی باز هم مهربانی‌شان دست بردار نیست.خانواده‌های ایرانی همواره سعی در بهترین بودن و شدن دارند و این رسم در ازدواج و خرید‌های آن هم هست. متأسفانه این‌که چه بخرند و از کجا و با چه قیمت و مدل و طرحی، یکی از دغدغه‌ها و مشغولـیت‌های روزهایی است که می‌تواند راحت‌تر بگذرد‌.

خانواده طرفین ازدواج باید به گونه‌ای خرید کنند که هم آبرو‌مندانه و معمول به نظر بیاید و هم ضروریات در آن دیده شود، نه آن‌قدر خود را به زحمت و اذیت اندازند که به اختلال مادی و پولی در زندگی خود دچار گردند و نه آن‌قدر صرفه‌جویی کنند که شرمنده فرزند و همسران آن‌ها باشند. گرچه فرزندان زمان خرید‌های رایج عقد را محک و معیاری برای تلاش خانواده در تأمین آبرو و سعادت خود می‌دانند، اما این دلیل نمی‌شود که والدین را وادار به آن‌چه بکنند که نمی‌توانند.

خانواده‌ها هم با در نظر داشـتن علاقه و خواسـت فرزند می‌توانند با آرامش و دقت بیشـتری خرید کنند و به او این اطمینان را بدهند که برایشان مهم است که چه می‌خواهد‌.حس و حـال آن روزهـا و محبت تمام ناشـدنی مادران و پدران اجازه نمی‌دهد که فرزندشان را در مضیـقه آرامش ببینند و نمی‌خواهند که جز به شادیش فکر کنند، ولی باید دانست که نه عدم همراهی و نه پذیرش بی‌قید و بند خواسته‌ها راه به جایی نمی‌برد و خوشبختی را تضمین نمی‌کند.

فرآوری: نسرین صفری

بخش کلوب ازدواج تبیان


منابع: آستان مهر/بیتوته/آکاایران

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.