تبیان، دستیار زندگی
كتاب اوستا كتابى است كه بیش از نوزده قرن پس از رحلت ابلاغ كننده آن گردآورى شده آن هم براساس نوشته‏هاى پراكنده‏اى كه تواتر تاریخى در مورد آنها ثابت نیست، كه این امر به شدّت اعتبار و وثاقت این كتاب را مخدوش مى‏سازد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی صفری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نیم نگاهی به كتاب های ادیان دیگر

دین

برای اینكه در ادیان موجود قضاوتی عادلانه و منصفانه داشته باشیم شایسته است كه نگاهی نیز به سایر كتاب ها ی مقدس در دیگر ادیان نیز داشته باشیم تا هم بیشتر به اهمیت و جایگاه قرآن پی ببریم و هم برتری دین شریف اسلام نسبت به سایر ادیان برای ما به روشنی به اثبات برسد. كه ما در ادامه به اختصار به این موضوع می پردازیم.


آیین زرتشت

كتاب مقدس زرتشتیان «اوستا» نام دارد. قدیمى‏ترین نسخه اوستا كه به خط «دبیره» نوشته شده و در دانمارك نگهدارى مى‏شود مربوط به سال 1325 میلادى یعنى 1908 سال بعد از كشته شدن زرتشت است. بنابراین به احتمال زیاد زرتشتیان حدود 20 قرن كتاب مدون و شناخته شده‏اى نداشته و اگر داشته‏اند اثرى از آن در دست نیست. افزون بر آن زرتشتیان اتفاق نظر دارند كه اوستا در اصل بسیار بزرگتر از اوستاى كنونى بوده است. اوستاى كنونى داراى 83000 كلمه است و احتمالاً اصل آن داراى 345700 كلمه، یعنى چهار برابر بوده است كه این مسأله آیین زرتشت را با دو مشكل اساسى روبرو مى‏سازد:

1- تردید در  اعتبار و وثاقت كتاب اوستا: كتاب اوستا كتابى است كه بیش از نوزده قرن پس از رحلت ابلاغ كننده آن گردآورى شده  آن هم براساس نوشته‏هاى پراكنده‏اى كه تواتر تاریخى در مورد آنها ثابت نیست، كه این امر به شدّت اعتبار و وثاقت این كتاب را مخدوش مى‏سازد. برخى نیز معتقدند كه اوستا در دوره هخامنشى مدون بوده و با حمله اسكندر از میان رفته و یا اسكندر آن را سوزانده است و تا ظهور ساسانیان اثرى از اوستاى مدون نبوده تا آن كه به دستور اردشیر، یكى از روحانیون زرتشتى بار دیگر اوستا مرتب شد. اما این كه بر چه اساسى اوستا بازسازى شده و تا چه اندازه به اوستاى اصلى انطباق دارد معلوم نیست.

2- اوستا داراى 5 بخش به نام‏هاى زیر است: «یسنا»، «ویسپرد»، «وندیداد»، «یشتها» و «خرده اوستا». قسمتى از «یسنا»، «گاتها» نامیده مى‏شود كه مشتمل بر ادعیه و معارف دینى و معروف‏ترین قسمت اوستاست. از نظر اوستا پژوهان تنها قسمتى از گاتها به زرتشت تعلق دارد، و بقیه آن به دوران پیش از زرتشت و یا پس از وى تعلق دارد. این مسأله نیز اعتبار اوستا را به عنوان كتاب آسمانى زرتشت مخدوش مى‏سازد.

مسیحیان بر این باورند كه حضرت عیسی كتاب آسمانی نداشت و انجیل ها و سایر كتاب های عهد جدید حاصل الهامات و هدایت روح القدس و نتیجه ی توافق و اجماع مسیحیان صدر اول در پذیرش 27 كتاب موجود عهد جدید است

علاوه بر آنچه گفته شد اشكالات دیگری بر این كتاب در حوزه ی احكام و اعتقادات وجود دارد كه  علاقمندان برای كسب اطلاعات بیشتر می توانند به كتاب های مفصلی كه در این زمینه نوشته شده مراجعه نمایند.

تورات و انجیل

تورات كتاب مقدس یهودیان و انجیل نیز كتابی است كه مسیحیان در كنار تورات آن را به عنوان كتاب مقدس خود پذیرفته اند و به محتوای آن اعتقاد دارند.

آنچه در یك نگاه كلی و جامع در این جا می توان گفت آن است كه :اولاً: به اذعان و اعتراف پیروان این دو دین، تورات و اناجیل چهارگانه ای كه امروزه در اختیار  یهودیان و مسیحیان است مستقیماً از طرف خدا نازل نشده است، بلكه به اعتقاد یهودیان تورات به دست حضرت موسی نوشته شده و اناجیل چهارگانه نیز نوشته ی پیروان حضرت عیسی است.

مسیحیان بر این باورند كه حضرت عیسی كتاب آسمانی نداشت و انجیل ها و سایر كتاب های عهد  جدید حاصل الهامات و هدایت روح القدس و نتیجه ی توافق و اجماع مسیحیان صدر اول در پذیرش 27 كتاب موجود عهد جدید است. بنابراین تورات و اناجیل چهار گانه همگی منشأ و ریشه ی بشری داشته و كسی آنهارا كلام مستقیم خداوند نمی داند.

ثانیاً: محققان عموما بر این متفق اند كه مۆ لّفان عهد عتیق بدرستى شناخته شده نیستند و صحت انتساب این كتب به آنان مورد تأیید نیست. برخى از آیات اسفار پنجگانه نشان میدهند كه نویسنده تورات حضرت موسى بوده است و برخى دیگر از اسفار را به دستور موسى و یا به نقل از او نوشته اند.

ثالثاً: مطابق دلایل محكم واستوار علمی و تاریخی، تورات و اناجیل فعلی همگی مورد تحریف قرار گرفته اند ومحقّقان آنها را كتابى ناقص و دست خورده و با تصرّفات فراوانى شناخته اند كه علاقمندان به منظور آشنایی بیشتر می توانند به كتاب های مفصلی كه در این باره نوشته شده است مراجعه نمایند.

كتاب اوستا كتابى است كه بیش از نوزده قرن پس از رحلت ابلاغ كننده آن گردآورى شده آن هم براساس نوشته‏هاى پراكنده‏اى كه تواتر تاریخى در مورد آنها ثابت نیست، كه این امر به شدّت اعتبار و وثاقت این كتاب را مخدوش مى‏سازد

حال با توجه به مطالبی كه بیان شد اگر ما بخواهیم در مقام مقایسه میان قرآن و تورات و انجیل  قضاوتی منصفانه داشته باشیم، باید بگوییم كه قرآن به مراتب در جایگاهی برتر و عالی تر وجود دارد، چراكه:

اولاً: قرآن از ابتدا تا انتها به طور كامل كلام خداست و  تمام آن مستقیماً از چشمه جوشان علم بیكران الهی دریافت شده است وهرگز پیامبر خدا در شكل گیری آن نقش نداشته است.

ثانیاً: قرآن كتابی است كه هیچ گونه دخل و تصرفی در آن صورت نگرفته است.

خلاصه کلام:

بنابراین اگر ما با صرف نظر از تمام ویژگی ها و امتیازهای منحصر به فردی كه در دین شریف اسلام وجود دارد تنها به همین امتیاز كه كتاب مقدس آن، صد در صد كلام خداست توجه داشته باشیم، برای ما كافی است كه این دین را به عنوان برترین دین و آخرین شریعت بپذیریم و پیامبر این دین كامل را نیز به عنوان آخرین پیامبر خدا بدانیم، و در این زمینه ذهن واندیشه خود را از هر گونه شك و تردیدمسمومی كه سعادت ابدی ما را تهدید می كند پاك و پیراسته نماییم.

مهدی صفری                

بخش اعتقادات شیعه تبیان    


منابع:

1- مراجعه شود به كتاب آشنایی با ادیان بزرگ،نوشته ی حسین توفیقی، ونیز كتاب كهن ترین كتاب آسمانی در زمان ایران باستان نوشته ابراهیم پور داود ص 49به نقل ازپایگاه اینترنتی پرسمان دانشجویی

2- برگفته ازكلام مسیحی نوشته میشل توماس ترجمه حسین توفیقی ص41-45

3- برگرفته از تفسیر نمونه، ج‏1، ص 135

4- رجوع شود به تاریخ ادیان و مذاهب،ج2،نوشته عبدالله مبلغی آبادانی

مطالب مرتبط:

قصه رنج انسان از کجا شروع شد؟

بررسی عدالت خداوند در دو مسئله مهم

ابتلاء چیست؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.