تبیان، دستیار زندگی
یک درمان سه جانبه که ترکیبی از طب سوزنی، رژیم مناسب و فعالیت بدنی باشد؛ می‌تواند به فرد در جهت کاهش وزن کمک کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سوزن‌هایی که لاغرتان می‌کنند


یک درمان سه جانبه که ترکیبی از طب سوزنی، رژیم مناسب و فعالیت بدنی باشد؛ می‌تواند به فرد در جهت کاهش وزن کمک کند.

طب سوزنی

طب سوزنی چیست؟

طب سوزنی نوعی از روش‌های درمانی شرقی است که قدمت آن به 2500 سال پیش در کشور چین بازمی‌گردد. از نظر متخصصان این نوع درمان، اساس این روش بر پایه ایجاد تعادل در جریان انرژی بدن و باز کردن مسیر جریان‌های مسدود شده می‌باشد. در این نوع از درمان، تحریک نقاط خاصی از بدن به وسیله سوزنی فلزی، سفت و نازک انجام می‌شود که درد بسیار خفیفی در آن ناحیه احساس می‌شود. در این شیوه درمانی از 5-20 سوزن در این نقاط ویژه استفاده می‌شود. این سوزن‌ها که درون پوست بدن فرو می‌روند به صورت دستی توسط پزشک درمانگر و یا شوک خفیف الکتریکی موجب تحریک نقاط خاصی از اعصاب بدن می‌شوند.

مکانیسم اثر این سوزن‌ها بر بدن به چه صورت است؟

درمان به وسیله طب سوزنی در نقاط مختلف اثرات متفاوتی دارد؛ مثلاً مکانیسم درمان اختلالات روانی و عصبی مانند افسردگی به علت وارد کردن سوزن در گیرنده‌های عصبی می‌باشد که باعث انتقال ایمپالس عصبی ایجاد شده به هیپوتالاموس در مغز می‌شود. هیپوتالاموس هم فرمان آزاد شدن اندورفین و سروتونین را صادر می‌کند. این دو ماده شیمیایی عامل اصلی ایجادکننده حس آرامش، نشاط و شادی در فرد می‌باشند. مکانیسم اثر طب سوزنی در بیماری‌های دیگر با مکانیسمی تقریباً مشابه با آنچه گفته شد، صورت می‌گیرد.

طب سوزنی در چه بیماری‌هایی کاربرد دارد؟

گفته می‌شود که طب سوزنی در درمان دردهای عصبی، سردردهای میگرنی، افسردگی، اضطراب، اسکیزوفرنی، اختلالات دوقطبی، اختلالات خواب، سرطان، فیبرومیالژی، سندرم خستگی مزمن، بیماری‌های مزمن روده‌ای و معدی، سندرم روده تحریک‌پذیر، تهوع، استفراغ، دل درد، چاقی، بیماری مزمن ریوی، آسم، آلرژی، ترک اعتیاد، پوکی استخوان، دیسک کمر، آرتروز، استئو آرتریت، سندرم تونل کارپال، درد در ناحیه شانه، خیس کردن رختخواب، کنترل ضعیف ادرار و ... اثرات موثر خود را نشان داده است.

اثر طب سوزنی بر چاقی چگونه است؟

طب سوزنی در نواحی خاصی از بدن منجر به کاهش وزن می‌شود. این هدف از طریق چند مکانیسم تامین می‌شود:

1. تحریک عصب واگ که منجر به کاهش اشتها می‌شود.

2. تحریک اعصاب دیگر که منجر به افزایش متابولیسم، کاهش استرس و اضطراب می‌شود.

3. تحریک عضلات صاف دستگاه گوارش که نتیجه آن دفع مواد از طریق دستگاه گوارش می‌باشد.

4. تنظیم ترشح هورمون‌ها با تحریک اندورفین آزاد شده به وسیله طب سوزنی که منجر به کاهش ذخیره چربی، افزایش تجزیه چربی‌ها و نیز دفع چربی‌ها به طور طبیعی می‌شود.

تمام این عوامل مسیر کاهش وزن را برای فرد هموار می‌سازند. نقاطی که سوزن‌ها در آن فرو می‌روند در تمام بدن وجود دارند؛ اما نقاط مورد نظر برای تحریک به منظور کاهش وزن بیشتر در بخش خارجی گوش وجود دارند.

درمان سه‌گانه، رمز کاهش وزن موفق

یک درمان سه جانبه که ترکیبی از طب سوزنی، رژیم مناسب و فعالیت بدنی باشد؛ می‌تواند به فرد در جهت کاهش وزن کمک کند. وقتی طب سوزنی به عنوان طب مکمل در کنار تغییر سبک زندگی یعنی رژیم مناسب و فعالیت بدنی استفاده شود، بسیار کارآمد عمل می‌نماید. با این روش، تثبیت وزن از دست داده شده، راحت‌تر می‌شود.

به نظر می‌رسد طب سوزنی یک روش درمانی کمکی برای افرادی باشد که از اشتهای بسیار زیاد رنج می‌برند، کنترلی بر اشتهایشان ندارند و به علل عصبی

مانند استرس یا افسردگی به چاقی مبتلا شده‌اند

موارد احتیاط:

1. برای افرادی که از مشکلات انعقادی رنج می‌برند و داروی وارفارین مصرف می‌کنید؛ این روش مناسب نیست؛ زیرا در ناحیه‌ای که سوزن‌ها فرو می‌روند خونریزی ایجاد می‌شود.

2. افرادی که در قلبشان ضربان ساز وجود دارد، از این روش بر حذر باشند؛ زیرا برخی از متدهای طب سوزنی، پالس‌های الکترونیکی خفیفی ایجاد می‌کنند که ممکن است این پالس‌ها با ضربان ساز قلبشان تداخل داشته باشد.

3. خانم‌های باردار از این روش استفاده نکنند، زیرا تحمل درد ناشی از طب سوزنی برایشان مشکل است و ممکن است قبل از اتمام جلسه درمان آن را نیمه‌کاره رها کنند که بسیار اشتباه است.

اثرات جانبی درمان به وسیله طب سوزنی

1. در بسیاری از موارد در ناحیه‌ای که سوزن‌ها در آن فرو می‌روند درد، خونریزی و کبود شدن ایجاد می‌شود.

2. احتمال ابتلا به عفونت ویروسی، بالاخص هپاتیت ویروسی در چند نمونه گزارش شده است.

3. عفونت باکتریایی به علت عدم رعایت بهداشت سوزن‌ها (چرا که این سوزن‌ها باید استریل باشند و یکبار مصرف می‌باشند) در سطح پوست ممکن است، مشاهده شود.

4. ممکن است منجر به ایجاد سوراخ و جراحت در شش‌ها به علت فرو کردن غیراصولی و عمیق سوزن در ناحیه سینه شود و در نتیجه فرد به ذات‌الریه مبتلا گردد.

5. اگر تحریک عصب واگ بیشتر از حد نرمال باشد، فشارخون به سرعت افت می‌کند.

6. در برخی از افراد خواب‌آلودگی بعد از جلسه درمانی ممکن است دیده شود که به آن‌ها توصیه می‌شود که از رانندگی کردن اجتناب نمایند.

7. در جلسات اولیه برخی افراد ممکن است، احساس بی‌حالی نمایند یا غش کنند.

آیا طب سوزنی برای همه کارآمد است؟

بعد از اتمام جلسه درمانی فرد ممکن است احساس آرامش یا برعکس احساس انرژی فزاینده داشته باشد که این حالت در افراد مختلف متفاوت می‌باشد. در ضمن تمام افراد، بدنشان به طب سوزنی پاسخ نمی‌دهد. در نتیجه اگر فرد توصیه‌هایی که بعد از جلسه درمانی داده می‌شود را رعایت کرد ولی به نتیجه نرسید به این معنی است که طب سوزنی برایش کارآمد نیست.

حرف آخر را رژیم غذایی می‌زند

به نظر می‌رسد طب سوزنی یک روش درمانی کمکی برای افرادی باشد که از اشتهای بسیار زیاد رنج می‌برند، کنترلی بر اشتهایشان ندارند و به علل عصبی مانند استرس یا افسردگی به چاقی مبتلا شده‌اند. پس این روش که بر مراکز تنظیم اشتها در مغز موثر است، کمک می‌کند تا اشتهای فرد کمی متعادل شود و تمایل وی به خوردن کاهش یابد؛ اما هنوز کار اصلی برای سوخته شدن چربی‌ها و لاغری رعایت رژیم غذایی مناسب و افزایش فعالیت بدنی است.

بینه خوشنودی راد

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

5 روش‌ کاهش وزن و اثرات آن بر بدن

لاغری موضعی با دستگاه کویتیشن؛ تهدید یا فرصت؟

نکاتی درباره جراحی‌های کاهش وزن

مراقب باشید! خیلی از داروهای لاغری مجوز ندارند

عمل پر طرفدار لیپو لیزر

سوالات رایج در جراحی چاقی(1)

سوالات رایج در جراحی چاقی(2)

کمربندهای لاغری فقط چربی‌ ها را جا به جا می ‌کنند

تب لاغری به شیشه رسید

قرص ‌های لاغری شما را عصبی می ‌کند

می ‌خواهید لیپوساکشن کنید؟

اِکس در قالب کرم ‌های لاغری!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.