تبیان، دستیار زندگی
اگر داستان های علمی و تخیلی بر جهان ما حکمرانی می کردند آنگاه مواردی نظیر ارتش های سایبورگ، سفر در زمان و انتقال در بین کهکشان ها مواردی غریب و عجیب به نظر نمی رسیدند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

10 فانتزی باورنکردنی


اگر داستان های علمی و تخیلی بر جهان ما حکمرانی می کردند آنگاه مواردی نظیر ارتش های سایبورگ، سفر در زمان و انتقال در بین کهکشان ها مواردی غریب و عجیب به نظر نمی رسیدند.

در این مقاله سعی داریم 10 مورد تخیلی که احتمال به حقیقت پیوستن آنها بیشتر از سایر موارد است را بررسی نماییم:

ماتریکس

1.یادگیری به روش ماتریکسی

همانطور که در فیلم ماتریکس نشان داده شده است به وسیله دستگاه های پیشرفته  آموختن دانش می تواند همانند مهارت های کنگ فوکه باعث افزایش سرعت یادگیری می شود. با این تفاوت که سرعت آن از این به مراتب زیادتر است بشود. دانشمندان با استفاده از این فرضیه تخیلی و تلاش روز افزون در حال محقق نمودن این امکان هستند. آنها با بررسی تصاویر MRI مغز تلاش میکنند که الگوهای مختلف واکنش مغز در برابر یادگیری را بشناسند و برای افزایش عملکرد مغز در امر یادگیری راه های مختلفی را آزمایش بکنند. این تکنولوژی نیز از نظر دانشمندان غیر قابل دسترس نیست.

فانتزی باورنکردنی

2.ربات های کشنده

همانطور که در فیلم های تخیلی نابودگر و ماتریکس نشان داده شد ربات ها میتوانند کابوسی برای ادامه حیات بشریت محسوب بشوند. در صورت تحقق و ساخت ربات های انسان نمای با قدرت تخریبی بالا آینده جنگ ها  تغییر خواهد کرد. دانشمندان علوم کامپیوتر معتقدند که رابطه انسان ها با ماشین ها میتواند هم مناسب و هم نامناسب باشد! چرا که در آینده نزدیک قابلیت کامل ساخت ماشین هایی با ویژگی های رفتاری که به ضرر حیات انسان باشد بوجود می آید.

فانتزی باورنکردنی

3.اشعه های مخرب

در فیلم جنگ ستارگان از اشعه های مخرب یا به عبارتی دیگر لیزر های با انرژی زیاد استفاده می شد و اگر چه این فیلم یک فیلم تخیلی است اما اکنون این تکنولوژی  تخیلی به حقیقت و پیاده سازی کامل نزدیک تر می شود. امروزه تسلیحات لیزری از مدرن ترین و البته مخوف ترین تسلیحات به شمار می آیند. این اشعه های مخرب با قدرت تخریب بالا می توانند تغییران عظیمی در زندگی بشریت بوجود بیاورند. اگر از منظر مثبت به این موضوع نگاه بشود اکنون دانشمندان در حال تلاش برای رسیدن به تکنولوژی تخریب سیارک ها و شهاب سنگ های سرگردان در فضا هستند.

فانتزی باورنکردنی

4.ماشین هایی با هوش همانند انسان

در بسیاری از داستان های تخیلی می خوانیم که قهرمانانی از ماشین ها می توانند حیات بشریت را نجات بدهند همانند فیلم ترمیناتور. هرچند علوم هوش مصنوعی با سرعت بسیاری رشد پیدا کرده است اما هنوز نیز راه زیادی تا رسیدن به نقطه ایده آل مورد نظر وجود دارد. ژیلبراستین پروفسور دانشگاه ماساچوست میگوید: «نتایج تحقیقات 50-60 ساله ما نشان میدهد هوش مصنوعی کاربرد و برتری خود نسبت به انسان را بیشتر در کارهای مهارتی و در یک جهت خاص نشان میدهد همانطور که الان نیز ربات ها از شاخص های بسیاری نظیر خطای انسانی در کارهای صنعتی جایگزین انسان ها شده اند و برتر بودن خود را ثابت نموده اند.

مطابق با دانسته های ما هیچ شی نمیتواند سریعتر از سرعت نور حرکت نماید و انیشتین نیز در نسبیت عام خود گفته بود که حتی اگر فضا و زمان نیز انبساط و انقباض پیدا کند نیز بر روی سرعت حرکت نور تاثیری نخواهد گذاشت

اما ساخت موجودی که بتواند در مواقع مختلف از خود واکنش های مناسب نشان بدهد بسیار سخت است. هم اکنون ما موفق شده ایم ربات هایی با نزدیک بودن به عملکرد یک کودک 3 ساله که همان حس و حالات مشترک را در مواقع مختلف داشته باشد را بسازیم هرچند رسیدن به نقطه ای که یک ربات بتواند همانند از نقطه نظر حس و احساسات با انسان ها رقابت کامل کند بسیار دور از دسترس می رسد.»

فانتزی باورنکردنی

5.سیارات حساس

یکی از تکنولوژ های تخیلی که در فیلم هایی نظیر آواتار دیده می شود آن است که بتوان سیاره ای را ایجاد کرد که قابلیت سازگاری با شرایطی که در درون آن سیاره رخ می دهد را داشته باشد. بدین ترتیب این سیاره همواره جاودان خواهد بود!

فانتزی باورنکردنی

6.لباس های نامرئی

همانطور که در فیلم پیشتازان فضا نشان داده شد لباس های نامرئی کننده تبدیل به یک کابوس برای دشمنان شده بود.در فیلم هری پاتر نیز از این تکنولوژی استفاده شده بود. اکنون پروژه های کلانی توسط ارتش های پیشرفته دنیا برای پیشرفت در این تکنولوژی در حال اجرا می باشد. این تکنولوژی برمبنای تغییر جهت پرتوهای نوری کار میکند اما تا رسیدن به جایی که نامرئی کردن به همان صورت ایده آل در فیلم هری پاتر یا پیشتازان فضا صورت بگیرد فاصله ای طولانی مانده است.

فانتزی باورنکردنی

7.انتقال در فواصل طولانی در زمان اندک

همواره این موضوع مورد توجه دانشمندان بوده است چرا که انتقال در فواصل دور می تواند تغییرات شگرفی در زندگی انسان ها ایجاد کند. به عنوان مثال شما بتوانید مصالح یک ساختمان را با استفاده از دستگاهی به سیاره ای دیگر انتقال بدهید یا انسانی را از یک مکان به مکان دیگر انتقال بدهید! تا کنون دانشمندان موفق شده اند این کار را در ابعاد کوانتومی و با فاصله مکانی 16 کیلومتری انجام بدهند اما تا رسیدن به ایده آل فاصله بسیاری باقی مانده است!

فانتزی باورنکردنی

8.تسلیحات تخریبی در ابعاد سیاره!

در بعضی از داستان ها و فیلم های تخیلی تسلیحاتی وجود دارند که میتوانند در صورت برخورد با یک سیاره به ابعاد بزرگی نظیر زمین آن را یکجا از بین ببرند. دانشمندان معتقدند بمب های اتمی و هیدروژنی هر چقدر هم بزرگ باشند چنین قابلیتی را در آینده نزدیک نخواهند داشت اما میتوان سیاهچاله را تنها نمونه بارز و کشف شده درحال حاضر در جهان با چنین قابلیتی با توجه به خورندگی کهکشان ها و سیاره ای که دارد دانست!

فانتزی باورنکردنی

9.سفر با سرعتی بیشتر از سرعت نور

مطابق با دانسته های ما هیچ شی نمیتواند سریعتر از سرعت نور حرکت نماید و انیشتین نیز در نسبیت عام خود گفته بود که حتی اگر فضا و زمان نیز انبساط و انقباض پیدا کند نیز بر روی سرعت حرکت نور تاثیری نخواهد گذاشت.

در این میان برخی از دانشمندان اما به سرعت های بیشتر از نور فکر می کنند آنها مدلی را به نام مدل حباب پیچ در پیچ ارائه میکنند که این حباب با توجه به تغییرات فضا-زمان اطراف خود میتواند روبه جلو حرکت کند و به همین دلیل درواقع افزایش فضا-زمان می تواند همانند نیروی محرکی که در پشت این حباب قرار می گیرد باعث افزایش سرعت حرکت اشیا در درون این حباب و بالطبع افزایش سرعت به بیش از سرعت نور بشود!

فانتزی باورنکردنی

10.موجودات فضایی که شبیه به انسان ها هستند

همانطور که در فیلم پیشتازان فضا می توانید ببینید موجودات فضایی با ظاهری شبیه به انسان و چشمانی بزرگ و بیضی شکل به تصویر کشیده شده اند. دلایلی بسیاری برای اینکه چرا موجودات فضایی را شبیه به انسان ها در نظر گرفته اند وجود دارد و از این میان می توان به عوامل بیولوژیکی ویا تاریخی اشاره نمود به طوری که تا حدودی معلوم شده است که اگر موجودی غیر از انسان در جایی از کیهان شرایط زیست را داشته باشد تا حد زیادی ویژگی های مشترک زیادی با انسان خواهند داشت!

رامتین مجتهدی

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: Livescience

مطالب مرتبط:

سوار بر امواج هوش مصنوعی

رباتیک و هوش مصنوعی

زبان‌های هوشمند!