تبیان، دستیار زندگی
نکوداشت مرحوم امیرحسین فردی شب دوشنبه با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و ادب در حوزه هنری برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سالگرد امیر ادبیات انقلاب

گزارشی از نکوداشت مرحوم امیرحسین فردی

نکوداشت مرحوم امیرحسین فردی شب دوشنبه با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و ادب در حوزه هنری برگزار شد.

بخش ادبیات تبیان

امیرحسین فردی

نکوداشت مرحوم امیرحسین فردی شب دوشنبه با حضور خانواده مرحوم امیر حسین فردی، محسن مۆمنی شریف رئیس حوزه هنری، علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، مجتبی رحماندوست نماینده مجلس شورای اسلامی، محمدحسین صفار هرندی، مصطفی رحماندوست، محمد حمزه‌زاده، ابراهیم زاهدی مطلق، سردار گلعلی بابایی، احمد شاکری، ناصر فیض، مصطفی محدثی خراسانی، محمد جواد محقق، مرتضی سرهنگی، رضا اسماعیلی، راضیه تجار و صابر امامی برگزار شد.

قزوه: لزوم احیای ادبیات در مساجد سراسر کشور

وی با بیان اینکه مرحوم فردی 31 سال در کیهان بچه‌ها حضور داشت که این دوام آن، ناشی از فطرت پاک و زلال او بود، گفت: هم‌اکنون خوشحالم که مهر و سجاده‌ای که روزی مرحوم فردی بر روی آن نماز می‌خواند، نماز می‌خوانم و پشت میزی کار می‌کنم که روزی مرحوم فردی پشت آن کار می‌کرد.

وی با بیان اینکه مردحوم فردی از مسجد رشد کرده بود، افزود: لازمه رشد ادبیات توجه داشتن به مسجد است به نوعی معتقدم باید ادبیات بچه‌های مسجد احیا شود و امروز نیز در جلسه‌ای با آقای حمزه‌زاده، برگزاری مسابقه «بچه‌های مسجد» را تصویب کردیم.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری گفت: مرحوم امیرحسین فردی اهل ادعا نبود و هرگز خود را از مۆسسان حوزه هنری معرفی نکرد در حالی که چندی پیش خانمی که به حوزه هنری آمده بود، می‌گفت ما چه خاک‌ها در اینجا خورده‌ایم، اما زنده یاد فردی بدون اینکه مدعی باشد در این جا کار کرد و چند دفتر را هم تأسیس کرد. وی اضافه کرد: افرادی هستند که بعد از رسیدن به مقامی به هر کاری دست می‌زنند و به نوعی زد و بندهایی دارند اما مرحوم فردی این چنین شخصیتی نداشت.

وی با اشاره به این مطلب که یکی از سالن‌های حوزه هنری را به نام و یاد مرحوم فردی نامگذاری کرده‌ایم، افزود: حوزه هنری قدر و ارزش فردی را می‌داند و خوشحالم که کتابخانه‌ای هم به نام او در شهر مشهد نامگذاری شده است.

قزوه در پایان گفت: شعر «ما و مجنون همسفر بودیم در صحرای عشق/ او به منزل‌ها رسید و ما هنوز آواره‌ایم» را همواره مرحوم فردی با دیدن عکس شهید قدیانی پدر «حسین قدیانی» نویسنده خوب کشورمان، زمزمه می‌کرد، همچنین فتنه سال 88 مرحوم فردی را بسیار آزرد.

مومنی شریف: نگاه جهادی مرحوم فردی به ادبیات و هنر

در ادامه این مراسم محسن مۆمنی شریف رئیس حوزه هنری، بیان داشت: مرحوم فردی عزت را تنها از خداوند تبارک و تعالی می‌جستند و به همین دلیل هرگز در طول عمر نسبتاً طولانی هنری و ادبی‌اش، هرگز برای به رسمیت شناخته شدن در هیچ دسته و رسته هنری و روشنفکری، سخنی نگفت و قلمش را برخلاف اعتقاداتش به رشته تحریر در نیاورد.

وی اضافه کرد: همه ما می‌دانیم که خداوند مرحوم فردی را محبوب دل‌ها کرده است حتی از وقتی که این امیر ادبیات فوت کرده‌اند، هنوز به تمام معنای کلمه برای همه عزیز و محترم است به گونه‌ای که کلام مرحوم فردی برای همه کلامی پاک و تأثیرگذار است. او نخستین نویسنده رمان انقلاب بود و اولین نویسنده‌ای که کتابش در خارج از کشور ترجمه و چاپ شد.

وی با اشاره به این مطلب که نگاه مرحوم فردی به ادب و هنر،‌نگاهی جهادی بود، عنوان کرد: مرحوم فردی کارهای بسیاری را در حوزه‌های مختلف ادبیات انقلاب اسلامی انجام داد به ویژه شاگردانی که تربیت کرد و سنت‌های زیبا و بنیادهای نیکی همچون جشنواره داستان انقلاب و کتاب سال شهید غنی‌پور را بنا نهاد که همه اینها صدقه جاریه‌ای هستند که همواره روح او و فرهنگ این مرز و بوم از آن بهره‌مند خواهد شد.

رئیس حوزه هنری گفت: مرحوم فردی در مراسم معارفه خود به عنوان مدیر دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری بیان کرد، «نگاهم به این مسئولیت جهادی است و می‌کوشم حق جهاد را به جا آورم»، در این راستا ناگفته نماند که امسال، سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی است به همین منظور به همه جوانان مۆمن و بزرگانی که می‌خواهند در این حوزه فعالیت کنند، پیشنهاد می‌کنم تا از سیره و روش آقای فردی بهره بگیرند به خصوص تجربه مۆفق او و دوستانش در راه‌اندازی کتابخانه مسجد جواد الائمه (ع) که کانونی برای پرورش نویسندگان و هنرمندان مۆمن و انقلابی شد، تأسی بگیرند که خوشبختانه این تجربه در قالب کتاب و فیلم هم درآمده است.

محدثی خراسانی: فقدان امیر ادبیات در دل مردم این سرزمین هنوز سنگینی می‌کند

در ادامه این مراسم مصطفی محدثی خراسانی، شاعر پیشکسوت انقلاب اسلامی، بیان داشت: علی‌رغم گذشت یکسال از فوت امیرحسین فردی اما کماکان فقدان امیر ادبیات در دل مردم این سرزمین سنگینی می‌کند.

روایت صابر امامی از یتیم شدن خود و مرحوم امیرحسین فردی با از دست دادن مادرشان

در ادامه این مراسم صابر امامی، شاعر و دوست دیرین مرحوم امیرحسین فردی، بیان داشت: مجالسی که برای بزرگان ادبیات برگزار می‌شود و به آن اعتقاد داشته و با آن زندگی می‌کنیم برای این است که برای ادامه راه از این مجلس توشه برچینیم.

وی اضافه کرد: امروز با یاد و خاطرات این هنرمند باشکوه در این مجلس حضور یافته تا بشنویم و لحظاتی را زندگی کنیم و یاد بگیریم و با این راه زندگی کنیم و ادامه دهیم.

امامی ادامه داد: در اواخر یعنی قبل از فوت آقای فردی مادرم را از دست دادم دانشگاه هنر محبتی داشت تا مراسمی را برای مادرم در این دانشگاه برگزار کند، زمانی بعد نگذشت که و آقایان فردی و مومنی با دسته گلی به دیدن بنده آمدند زمانی بعد نگذشت که خبر فوت مادر مرحوم فردی را شنیدم، طبیعی بود که بنده باید ادب مسلمانی خودم را به جای آورده و به دیدن آقای فردی می‌رفتم.

وی افزود: چند روزی بعد از فوت مادر مرحوم فردی به دیدن ایشان در حوزه هنری رفتم، یادم است که در آن دیدار به آقای فردی گفتم که با وجود سن 50 سالگی بعد از مرگ مادرم احساس یتیمی کردم و مثل بچه کوچک حس می‌کردم که یتیم شدم . آقای فردی روبروی بنده نشسته بود و او گفت می‌دانم که غم از دست دادن مادر یعنی چه، به او گفتم وقتی این حادثه برایم اتفاق افتاد احساس می‌کنم زیر پایم خالی شده است و احساس می‌کنم در یک فضای بی‌کران رها شده‌ام و پشتوانه‌ای ندارم.

امامی عنوان کرد: وقتی این مطالب را به آقای فردی گفتم چشمانشان پر از اشک شدو بغضی گلویش را گرفت و ساکت و اشکهایش روان شد، بنده هر چه می‌گفتم می‌دیدم که مرحوم فردی هم همان حس را دارد او در نهایت یک جمله عجیبی به بنده گفت، که الان برای من مرگ حل شدنی است و همین الان بمیرم به راحتی آب خوردن است و راضی هستم تا بمیرم و گفتند با مرگی که برای مادرم پیش آمده برای من همه چیز تمام شده است وقتی این را گفت بنده هم مطالبی را عرض کردم.

صفار هرندی: لزوم توجه به راه‌اندازی پاتوق‌های ادبی در کشور

محمدحسین صفار هرندی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی، بیان داشت: یکی از بارزترین ویژگی مرحوم فردی راه‌اندازی پاتوق‌ها و مجالس ادبی بود به گونه‌ای که از او می‌توان به عنوان مۆسس مجله «کیهان بچه‌ها» و پاتوق ادبی برای نویسندگان اشاره کرد.

مجتبی رحماندوست

وی با اشاره به اینکه مرحوم فردی توانست به خوبی بیش از 31 سال مدیریت «کیهان بچه‌ها» را برعهده داشته باشد، ادامه داد: امیر ادبیات انقلاب، بسیار ساده‌زیست و دارای آرامشی درونی بود و اصلا اهل پرخاش نبود و همیشه خطوط قرمز انقلاب را رعایت می‌کرد.

صفارهرندی با بیان اینکه مرحوم فردی در کنار تعهدات کاری‌ خود، زندگی عاطفی و سرشار از احساسات داشت، بیان کرد: مرحوم فردی همیشه با دوستانش رابطه صمیمی و دوستانه داشت و به شدت در وادی مهر و محبت سنگ تمام می‌گذاشت، اما ایرادات را هم گوشزد می‌کرد تا اگر نقصی وجود دارد برطرف شود.

به گفته وی، مرحوم فردی به ورزش و به ویژه فوتبال اهمیت می‌داد و عده‌ای او را به نام امیرخان کاپیتان در بازی فوتبال صدا می‌زدند.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فعالیت و حضور بیش از 31 سال در عرصه ادبیات انقلاب و مجله «کیهان بچه‌ها» سابقه کمی نیست، یعنی مرحوم فردی این قابلیت را داشت که خود را با دغدغه‌های و مشکلات کودکان همسو کند و برای آنها کتاب بنویسد.

صفار هرندی ادامه داد: در یک مهمانی دعوت شدم که مرحوم فردی هم در آن جلسه حضور داشت، در هنگام شام، دیدم که او لب به غذا نمی‌زد از او قضیه را جویا شدم و او گفت که از وقتی در تلویزیون فیلم بچه‌های پریشان و ناراحت افغانستان را که مسبب همه آنها، آمریکایی‌ها بودند، را مشاهده کرده است دیگر تمایلی به خوردن غذا ندارد.

صفار هرندی عنوان کرد: مقام معظم رهبری بارها به راه‌اندازی پاتوق‌هایی با موضوعاتی نظیر شعر و ادبیات تأکید بسیار داشتند اما در رأس همه این مرحوم فردی بود که پاتو‌ق‌هایی را راه‌اندازی کرد، پاتوق‌هایی که می‌توانند مجمع هنری و ادبی خوبی برای مخاطب و به ویژه جوانان باشد.

وی ادامه داد: البته مدیریت پاتوق‌‌های گوناگون، روحیات و سعه صدر امیرحسین فردی را می‌طلبد تا به عنوان سرپرست و هدایت‌کننده در میان هنرمندان باشد.

تأکید مرحوم فردی بر نگارش روزشمار انقلاب اسلامی

در ادامه این مراسم مجتبی رحماندوست نویسنده و عضو مجلس شورای اسلامی با اشاره به این مطلب که مرحوم فردی همیشه از کسانی که سال‌های قبل از انقلاب را درک کرده‌اند، تقاضای نگارش روزشمار انقلاب را داشت، بیان داشت: مرحوم فردی اهل نقد کارشناسی بود و همیشه در جلساتی که در حوزه هنری برگزار می‌شد حضور فعال داشت.

وی با اشاره به اینکه مرحوم فردی توانست به خوبی بیش از 31 سال مدیریت «کیهان بچه‌ها» را برعهده داشته باشد، ادامه داد: امیر ادبیات انقلاب، بسیار ساده‌زیست و دارای آرامشی درونی بود و اصلا اهل پرخاش نبود و همیشه خطوط قرمز انقلاب را رعایت می‌کرد.

رحماندوست بیان کرد: با توجه به اینکه مرحوم فردی همیشه خطوط قرمز انقلاب را رعایت می‌کرد، و نسبت به  حوادث سال 88 انتقاد شدید داشت، اما همه افراد در طیف‌های مختلف در مراسم ختم  او شرکت کردند.


منبع : فارس