تبیان، دستیار زندگی
این باور در همه افراد وجود دارد که اسکناس و سکه جزء آلوده ترین اشیا هستند، ولی مطالعات زیست شناسان دانشگاه نیویورک نشان می دهد که موضوع از این پیچیده تر است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پول 3000 نوع میکروب دارد


این باور در همه افراد وجود دارد که اسکناس و سکه جزء آلوده ترین اشیا هستند، ولی مطالعات زیست شناسان دانشگاه نیویورک نشان می دهد که موضوع از این پیچیده تر است و پروتئین DNA بسیاری از میکروب های مقاوم در برابر دارو از جمله میکروب سیاه زخم و دیفتری، توسط پول منتقل می شود.

میکروب پول

نتایج مطالعات نشان می دهد که 70 نوع بیماری از طریق پول به انسان منتقل می شود و دست به دست شدن پول میان افراد در مشاغل مختلف و همه افرادی که با پول های ریز و درشت سروکار دارند، باعث انتقال بسیاری از بیماری ها به افراد سالم می شود.

از آن جا که شناسایی پول های آلوده تقریبا ناممکن است، تنها با رعایت نکات بهداشتی می توان از انتقال این بیماری ها پیشگیری کرد.

مطالعات جدید محققان مرکز ژنومیک و سیستم های زیست شناسی دانشگاه نیویورک نشان می دهد که پروتئین DNA بسیاری از بیماری های خطرناک، با مبادله پول منتقل می شود.

این باور در همه افراد وجود دارد که اسکناس و سکه جزء آلوده ترین اشیا هستند، ولی مطالعات زیست شناسان دانشگاه نیویورک نشان می دهد که موضوع از این پیچیده تر است و پروتئین DNA بسیاری از میکروب های مقاوم در برابر دارو از جمله میکروب سیاه زخم و دیفتری، توسط پول منتقل می شود.

در این گزارش آمده است که اسکناس، سکه و قبوضی که مدام بین افراد رد و بدل می شوند، حاوی 3000 نوع باکتری هستند.

پژوهش دیگری که درباره آلودگی اسکناس به میکروب و مواد زیانبار انجام شده است، نشان می دهد که بیش از 90 درصد اسکناس ها به میکروب هایی نظیر ای کولای و استافیلوکوک طلایی آلوده هستند.

چندی پیش در خارج از کشور گزارشی مبنی بر مشاهده اثر داروی های مخدر مانند کوکایین در اسکناس منتشر شد.

در این گزارش آمده است که میکروب های اسکناس از طریق دهان و اندام جنسی وارد بدن می شوند و باعث می شوند که ژن های مقام در برابر آنتی بیوتیک در جوامع گسترش پیدا کنند.

پس از دست زدن به اسکناس و سکه پول حتی اگر به ظاهر تمیز است، بنا را بر آلوده بودن پول بگذارید و با شست وشوی دست ها از بروز بیماری احتمالی جلوگیری کنید

این مطالعه که «پروژه پول کثیف» نام دارد، 80 صورتحساب و اسکناس بانک منهتن را مورد توالی ژنوم قرار داده است. شایع ترین میکروب موجود روی این اوراق، عامل اصلی بروز آکنه بود. بسیاری از میکروب های دیگر برای بدن و پوست بی ضرر بودند.

بسیاری از این میکروب ها توسط دهان به پول منتقل می شوند؛ چراکه برخی افراد به هنگام شمردن پول، انگشتان خود را با آب دهان خیس می کنند.

یکی دیگر از باکتری های منتقل شده توسط پول، باکتری سیاه زخم است. این باکتری معمولا در خاک وجود دارد و اغلب توسط کشاورزان و افرادی که با خاک سروکار دارند، وارد پول می شود.

در ادامه این گزارش آمده است که از بین تمام میکروب های موجود در پول، فقط برخی خطرناک هستند که با رعایت اصول بهداشتی می توان از آن اجتناب کرد.

به گفته محققان ، هرچند برخی میکروب های روی اسکناس از میکروب های معمول روی پوست است، ولی ورود این میکروب ها به بدن افرادی که به نقص ایمنی دچارند، موجب بیماری آنها می شود.

نتایج مطالعات نشان داده است که ویروس آنفلوآنزا می تواند 17 روز روی یک اسکناس زنده بماند و بیشترین آلودگی در اسکناس هایی وجود دارد که در مغازه های قصابی و بستنی فروشی رد و بدل می شود.

یکی از راه های جلوگیری از گسترش انواع میکروب ها توسط پول، تغییر مواد استفاده شده در ساخت آن است که در دستور کار بسیاری از کشورها قرار دارد؛ به عنوان مثال قرار است از این پس پول رایج کشور کانادا، روی ورقه های انعطاف پذیر فیلم پلیمری چاپ شود.

متخصصان به افراد توصیه می کنند که با چند راهکار ساده، مانع از انتقال میکروب های پول شوند که مهم ترین آن، شستن دست پس از دست زدن به پول است.

همچنین توصیه شده است که پول های کثیف را از دسترس کودکان دور نگه دارید.

آلودگی میکروبی یکی از شایع ترین آلودگی هایی است که ممکن است در اثر تماس با اسکناس های آلوده ایجاد شود و بعضی افراد نیز در تماس با نیکل موجود در سکه های پول ممکن است به اگزما مبتلا شوند.

دکتر محمد جواد یزدان پناه متخصص پوست و مو و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این مطلب می گوید:

«بار میکروبی بعضی از اسکناس های آلوده بسیار زیاد است. بنابراین توصیه اکید ما این است که پس از تماس دست با اسکناس، دست ها باید حتما شسته شود.»

همچنین دکتر علی میکائیلی، متخصص قارچ شناسی با اشاره به این که قارچ ها و باکتری ها با چسبیدن به جرم های غیرقابل پاک شدن، روی اسکناس قرار می گیرد، می گوید:

«بهتر است اسکناس های خود را تا نخورده در کیف پول قرار دهید. هرگز دست مرطوب خود را به اسکناس نزنید، زیرا عفونت و آلودگی احتمالی را زودتر منتقل می کند.

بهتر است در مراکز ارائه موادغذایی و بهداشتی، فردی که با موادغذایی تماس ندارد، پول مشتریان را تحویل بگیرد و همچنین بهتر است تا جایی که امکان دارد به جای پول، از کارت بانکی، کیف پول الکترونیکی، سامانه های اینترنتی و تلفنبانک برای خرید و مبادله پول استفاده شود.

پس از دست زدن به اسکناس و سکه پول حتی اگر به ظاهر تمیز است، بنا را بر آلوده بودن اسکناس بگذارید و با شست وشوی دست ها از بروز بیماری احتمالی جلوگیری کنید.»

فرآوری: نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع:

ایرنا

کنجکاو

روزنامه خراسان

وب دا

مطالب مرتبط:

پول، کثیف‌تر از چرک!

موبایل کثیف تر از دستشویی

مسواک هم میکروب می‌گیرد

دست خیس میکروب بیشتری دارد

66 میلیون میکروب کف کفش‌ شما!

کیف لوازم آرایشی میکروب دارد

14 راه حذف میکروب‌ها از خانه

بعد از چه کارهایی باید دست هایمان را بشوییم؟

نظافت شخصی خود را در محل کار حفظ کنید

8 راه دوری از میکروب ها در بیرون خانه

مبارزه با میکروب های بدن با رعایت بهداشت

میکروب‌های موجود در ناف

خانه‌تان را از میکروب‌ها پاک کنید

ورود میکروب ها مطلقا ممنوع!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.