تبیان، دستیار زندگی

اسرار رژیم لاغریِ پنج: دو

شکمتان چربی آورده؟ حسابی گرد و قلمبه شده‌اید؟ نمی‌دانید با این چند کیلو اضافه‌وزن چه کنید؟ ما برایتان یک رژیم سریع و جالب داریم که مثل روزه‌ی «کله گنجشکی» می‌ماند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رژیم لاغری
پیروی از این رژیم ساده است و لازم نیست خودتان را از خوردن مواد غذایی مورد علاقه‌تان محروم کنید. از این گذشته این رژیم در طولانی مدت تأثیر مثبت زیادی روی سلامتی بدن می‌گذارد. با ما همراه باشید تا با اسرار این رژیم آشنایتان کنیم.

 

اساس رژیم لاغری پنج: دو

در این رژیم به مدت 2 روز در هفته روزه‌ی «کله گنجشکی» می‌گیرید؛ یعنی اینکه در این دو روز کالری دریافتی‌تان را کاهش می‌دهید و کمتر غذا می‌خورید و 5 روز دیگر هفته برنامه‌ی غذایی نرمال خودتان را دنبال می‌کنید. برای همین به این رژیم لاغری رژیم پنج: دو می‌گویند. البته حواستان باشد که لازم نیست حتماً دو روز متوالی را انتخاب کنید.

زمانی که میزان کالری دریافتی روزانه تقسیم بر چهار می‌شود بدن به ذخایر انرژی و چربی‌های خود رجوع می‌کند و به این ترتیب امکان لاغری فراهم می‌شود. در طول این دو روز رژیم «کله گنجشکی» خانم‌ها می‌توانند تا 500 کالری و آقایان تا 600 کالری دریافت کنند. برای همین لازم است که مواد غذایی مناسب و مفیدی انتخاب کنید تا به راحتی از پس رژیمتان بربیایید.

 

رژیمی مثل روزه‌ی کله گنجشکی: چه وقت و چگونه؟

رژیم پنج: دو به این صورت است که به مدت دو روز در هفته تقریباً روزه خواهید بود. البته به این معنی نیست که لب به غذا و آشامیدنی نزنید و دو روز متوالی این کار را انجام دهید. انتخاب روزها با خودتان است. فرض کنید دوشنبه و پنجشنبه را انتخاب کرده‌اید. در این دو روز میزان کالری دریافتی‌تان کاهش پیدا می‌کند.

 

تقسیم‌بندی کالری چگونه صورت می‌گیرد؟

در این دو روز خانم‌ها حق دریافت 500 و آقایان 600 کالری را دارند. البته اگر توان این را داشته باشید که این میزان را نیز کاهش دهید بهتر است. انتخاب با خودتان است که این میزان کالری را در روز پخش کنید. می‌توانید دو وعده‌ی غذایی داشته باشید: صبح و شب. البته حواستان باشد که با خودتان سخت‌گیر نباشید. لازم نیست مثل افراد روزه‌دار خودتان را مجبور کنید لب به غذا و آب نزنید. اگر در روز انتخابی‌تان مضطرب، بد حال، خسته یا بداخلاق هستید بهتر است آن روز از رژیم صرف‌نظر کرده و آن را به روز دیگری موکول کنید. البته تا جایی که می‌شود به روزهایی که انتخاب کرده‌اید پایبند باشید و عادت‌های غذایی‌تان را اصلاح کنید.

در روز رژیم که میزان مصرف مواد غذایی را کاهش می‌دهید لازم است که با نوشیدن آب جبران مافات کنید. بدانید که خشک شدن دهان و تشنگی آخرین علائم دهیدراته شدن بدن است. برای همین لازم است قبل از اینکه تشنگی هلاکتان کند آب بنوشید

 

یک ترفند کوچک برای اینکه از ریزه‌خواری دور باشید

بدون شک زمانی که مشغول تهیه‌ی غذا هستید دلتان می‌خواهد ناخنکی به آن بزنید. برای پیشگیری از این موارد توصیه می‌کنیم غذایتان را شب قبل آماده کنید و در روز رژیم خیلی با مواد غذایی سر و کار نداشته باشید. در روز رژیم برای خودتان مشغولیتی دست و پا کنید تا سرتان گرم شود. بیرون بروید، با دوستانتان قرار ملاقاتی بگذارید، کتاب بخوانید و خلاصه کاری بکنید که حواستان پرت شود و به غذا و خوردن فکر نکنید.

 

پروتئین‌ها را دریابید

دریافت 500(برای خانم‌ها) یا 600(برای آقایان) کالری در روز رژیم، میزان کمی است. برای اینکه احساس سیری داشته باشید و گرسنگی اذیتتان نکند لازم است که به میزان کافی و البته با انتخاب‌های هوشمندانه، غذا میل کنید. مواد غذایی سرشار از پروتئین‌ها انتخاب‌های خوبی محسوب می‌شوند. نتایج برخی از پژوهش‌ها نشان می‌دهند افرادی که رژیم غذایی سرشار از پروتئین دارند احساس سیری طولانی مدتی خواهند داشت.

 

پروتئین‌های مناسبی انتخاب کنید

مرغ بدون پوست، گوشت و محصولات لبنی کم چرب مثل شیرکاکائو انتخاب‌های خوبی محسوب می‌شوند. برای تنوع میگو، ماهی تن و توفو (همان پنیر سویا) را در برنامه‌ی غذایی‌تان بگنجانید. حبوباتی مانند لوبیا سفید، لپه و عدس و همچنین بادام، گردو، فندق سرشار از پروتئین بوده و سیری طولانی مدتی ایجاد می‌کنند. البته حواستان باشد که خشکبار کالری زیادی دارند برای همین باید در مصرف آن‌ها احتیاط کنید.

 

سبزیجات و مواد غذایی با شاخص گلیسمی پایین

مواد غذایی با شاخص گلیسمی بالا قند خون را به سرعت بالا می‌برند و برای همین احساس گرسنگی ایجاد می‌کنند. برای همین لازم است در روزهای رژیم از مصرف مواد غذایی با شاخص گلیسمی بالای 50 بپرهیزید. برای صبحانه کورن‌فلکس با بلغور جو دو سر میل کنید. برای وعده‌های دیگر حتماً سبزیجات را در برنامه‌ی غذایی‌تان بگنجانید چون کم کالری بوده و شاخص گلیسمی پایینی دارند. خوشبختانه سبزیجات متنوعی با رنگ و طعم مختلف وجود دارد که در روز رژیم می‌توانید مصرف کنید. فرقی نمی‌کند خام، پخته یا داخل سوپ باشد. می‌توانید با کمک ادویه‌ها و سبزیجات معطر دیگر سبزیجاتتان را خوش‌طعم‌تر کرده و میل کنید.

رژیم لاغری

 بدن باید هیدراته شود

مواد غذایی اصلی‌ترین منبع تامین آب بدن محسوب می‌شود. در روز رژیم که میزان مصرف مواد غذایی را کاهش می‌دهید لازم است که با نوشیدن آب جبران مافات کنید. بدانید که خشک شدن دهان و تشنگی آخرین علائم دهیدراته شدن بدن است. برای همین لازم است قبل از اینکه تشنگی هلاکتان کند آب بنوشید.

آب (بدون کالری)، جوشانده‌ها، چای، قهوه‌ی تلخ (بدون شیر و شکر) بهترین انتخاب‌ها برای تامین آب بدن هستند. می‌توانید برای خودتان هات‌چاکلت (شکلات داغ) با پودر کاکائو و آب تهیه کنید. سوپ سبزیجات بسیار خوب است چون سرشار از پروتئین بوده و هر فنجان آن فقط 40 کالری دارد. تا جایی که می‌توانید از نوشیدنی‌های کم کالری استفاده کنید و نگذارید بدنتان کم آب شود.

 

آب میوه در روز رژیم ممنوع

آب میوه‌ها و اسموتی‌های آماده حاوی قند زیادی هستند. در واقع می‌شود گفت که میزان قند آن‌ها به اندازه‌ی نوشابه‌ها می‌باشد. بهتر است 5 روز دیگر هم در نوشیدن این قبیل نوشیدنی‌ها احتیاط کنید.

 

5 روز آزاد باش: از غذا لذت ببرید اما زیاده‌روی نکنید

دیگر مشخصه‌ی رژیم پنج: دو این است که در پنج روز بعدی تغذیه‌ی نرمالی داشته باشید و از زیاده‌روی بپرهیزید. در روزهای بعد مصرف هیچ ماده‌ی غذایی ممنوع نمی‌باشد. هوس پیتزا کرده‌اید؟ بدون اینکه خودتان را سرزنش کنید میل بفرمایید اما نه یک پیتزای کامل با سیب‌زمینی سرخ‌کرده و یک نوشابه‌ی کامل. به چند برش پیتزا بسنده کنید. دلتان دسر می‌خواهد؟ یک تکه کیک میل کنید؛ اما زیاده‌روی را کنار بگذارید. معنای 5 روز آزاد این نیست که تلافی دو روز رژیم را درآورید و هر چه دم دستتان می‌آید را روانه‌ی معده‌تان بکنید. در این 5 روز باید اشتهایتان را تنظیم کنید نه اینکه به آن میدان بدهید و پرخوری پیشه کنید. حرف حساب اینکه هر چه دلتان می‌خواهد میل کنید اما به بدنتان اعتماد کرده و از زیاده‌روی بپرهیزید.

رژیم پنج: دو به این صورت است که به مدت دو روز در هفته تقریباً روزه خواهید بود. البته به این معنی نیست که لب به غذا و آشامیدنی نزنید و دو روز متوالی این کار را انجام دهید. انتخاب روزها با خودتان است

 

مزایا و معایب رژیم پنج: دو

این رژیم یکی از آن رژیم‌های زودبازده است که علاوه بر لاغری، خطر ابتلا به سرطان، دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی را نیز کاهش می‌دهد. چون دو روز در هفته عملاً روزه‌ی کله گنجشکی گرفته‌اید. پیروی از این رژیم ساده است به خاطر اینکه هیچ ماده‌ی غذایی ممنوع نمی‌باشد و هر روز مجبور نیستید که میزان کالری دریافتی‌تان را کاهش دهید. چون اساس رژیم روی دو روز در هفته پایه‌ریزی شده است.

 

معایب رژیم پنج: دو

از آنجایی که این رژیم آزادی عمل زیادی به فرد می‌دهد (مثل انتخاب دو روز مختص رژیم) اراده‌ی زیادی می‌طلبد. معمولاً در این‌گونه رژیم‌ها خیلی‌ها امروز و فردا می‌کنند و در شروع آن دچار مشکل می‌شوند.

 

چه کسانی نباید این رژیم را دنبال کنند؟

* این رژیم برای خانم‌هایی که قصد بارداری دارند و همچنین خانم‌های باردار اکیداً ممنوع می‌باشد.

* افرادی که به دیابت نوع 1 و افرادی که برنامه و عادت‌های غذایی‌شان مشکل دارد نیز نباید این رژیم را دنبال کنند.

* اگر تحت درمان هستید و داروی خاصی مصرف می‌کنید قبل از اقدام به این رژیم حتماً با پزشکتان مشورت کنید.

* رژیم پنج: دو برای جوانان زیر 18 سال نیز ممنوع است. به خاطر اینکه در حال رشد هستند و نباید هیچ‌گونه رژیم لاغری سخت داشته باشند.


مطالب مرتبط:

چگونه بعد از تعطیلات سه کیلو وزن کم کنیم؟

رژیم اتکینز را می‌شناسید؟ عوارضش را چطور؟

10+1 ترفند برای کالری‌زدایی از هر وعده‌ی غذایی

یک روز رژیمی با تبیان

رژیم موثر: صبح‌ها بیشتر از شب‌ها غذا بخورید

لاغری ساده برای رژیم نگیرها

چگونه بدون پرخوری خودمان را سیر کنیم؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.