• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • 23588
  • چهارشنبه 1393/2/3
  • تاريخ :

آیا مرگ، سبب انقضای زوجیت می‌شود؟

همسر

اگر مرد، زن را و زن، مرد را، (آیة الله بهجت ره: در غیر موارد ضرورت) غسل بدهد باطل است، (خوئى، زنجانى: حرام است مرد، زن را و زن، مرد را غسل بدهد) ولى زن مى‏تواند شوهر خود را غسل دهد و شوهر هم مى‏تواند زن خود را غسل دهد، (آیة الله تبریزى ره: جایز نیست مرد، زن را و زن، مرد را غسل بدهد؛ زنجانى دام ظله، صافى دام ظله: در حال اختیار غسل ندهد؛ آیة الله سیستانى دام ظله: مرد نمى‏تواند زن نامحرم را غسل بدهد و هم چنین زن نمى‏تواند مرد نامحرم را غسل بدهد و زن و شوهر مى‏توانند یکدیگر را غسل بدهند.)

 
سوال: آیا مرگ، سبب انقضای زوجیت می‌شود؟

شرح پرسش: آیا مرگ، سبب انقضای زوجیت می‌شود؟ اگر می‌شود پس اگر چنانچه نصی وجود نداشته باشد،‌ می‌توانیم نتیجه بگیریم که هر کدام از زوجین، نمی‌توانند دیگری را در هنگام موت، غسل دهند. آیا چنین نتیجه‌گیری صحیح است؟

در کتب فقهی، مسئله فسخ زوجیت با مرگ یکی از زوجین مورد بحث واقع شده است و فقها نظرات مختلفی راجع به آن داشته‌ و هر کدام برای آن قرائنی آورده‌‌اند. ظاهراً قول مشهور شیعه آن است که با مرگ یکی از زن و شوهر، رابطه زوجیت از بین می‌رود. لذا؛ پس از مرگ زن، مرد مى‌تواند با خواهر او ازدواج کند و اگر چهار زن دیگر بگیرد، زن پنجم محسوب نمى‌شود، و حتى حقّ تمتّع با زن مُرده را‌ ندارد و اینکه بعضى از احکام زوجیت مثل جواز نظر و مس و غسل دادن، پس از مرگ زوجه باقى است، به معناى بقای زوجیت بین آنها نیست،[1] بلکه این احکام به استناد روایاتی در این موضوع می‌باشند، از جمله؛ این حدیث از امام صادق (علیه السلام) که راوی می‌گوید:

سۆال کردم از حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) درباره‌ی شخصى که با زن خود به سفر رفته و آن زن بمیرد، آیا آن زن را مى‌تواند غسل دهد؟ حضرت فرمودند که بلى و مادر و خواهرش و امثال اینها از محارم را مى‌تواند غسل دهد، به این صورت که بر عورت آن زن پارچه‌ای مى‌اندازد و او را غسل مى‌دهد.[2]

ظاهر این حدیث دلالت مى‌کند که پس از موت زوجه و سایر محارم، مى‌توان آنها را بدون لباس غسل داد، به غیر از عورت که باید پوشانده شود، اما اکثر علما در محارم معتقدند که لباسی پوشانده شود، سپس آنها را غسل دهند و در زوجه پوشاندن عورت کافیست.[3]

سوال: آیا مرد می تواند مادر زن خود را که مرده غسل دهد؟

فقها و مراجع عظام در باره غسل دادن زن و مرد چنین فتوا داده اند:

اگر مرد، زن را و زن، مرد را، (آیة الله بهجت ره: در غیر موارد ضرورت) غسل بدهد باطل است، (خوئى، زنجانى: حرام است مرد، زن را و زن، مرد را غسل بدهد) ولى زن مى‏تواند شوهر خود را غسل دهد و شوهر هم مى‏تواند زن خود را غسل دهد، (آیة الله تبریزى ره: جایز نیست مرد، زن را و زن، مرد را غسل بدهد؛ زنجانى، صافى: در حال اختیار غسل ندهد؛ سیستانى: مرد نمى‏تواند زن نامحرم را غسل بدهد و هم چنین زن نمى‏تواند مرد نامحرم را غسل بدهد و زن و شوهر مى‏توانند یکدیگر را غسل بدهند.) اگر چه احتیاط مستحبّ آن است که زن، شوهر خود و شوهر، زن خود را غسل ندهد. (آیة الله مکارم شیرازی دام ظله: مرد نمى‏تواند زن را غسل دهد، هم چنین زن نمى‏تواند مرد را غسل دهد، مگر زن و شوهر که هر کدام مى‏تواند دیگرى را غسل دهد، هر چند احتیاط مستحب آن است که اگر ضرورتى نیست، این کار را نکنند.) البته اگر براى غسل میّت زن، زن دیگرى نباشد مردهایى که با او نسبت دارند و محرمند ، یا به واسطه شیر خوردن با او محرم شده‏اند، مى‏توانند از زیر لباس، او را غسل دهند.

بنابراین، در حالت عادی مرد نمی تواند مادر زن مرده خود را غسل دهد؛ زیرا تنها مورد استثنا در مسئله، طبق نظر برخی از مراجع، زن و شوهر هستند. (توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج ‏1، ص 319- 320، مسئله 559)

 

پی نوشت ها:

[1]. شبیرى زنجانى، سید موسى، کتاب نکاح، ج‌17، ص 5643

 [2]. «سَأَلَهُ مَنْصُورُ بْنُ حَازِمٍ- عَنِ الرَّجُلِ یُسَافِرُ مَعَ امْرَأَتِهِ فَتَمُوتُ أَ یُغَسِّلُهَا قَالَ نَعَمْ وَ أُمَّهُ وَ أُخْتَهُ وَ نَحْوَهُمَا یُلْقِی عَلَى عَوْرَتِهَا خِرْقَةً وَ یُغَسِّلُهَا»؛‌ قمّى، صدوق، محمّد بن على بن بابویه، من لا یحضره الفقیه، ج‌1، ص 155، ح 430

 [3]. مجلسى، محمد تقى، لوامع صاحبقرانى، ج‌2، ص 283

فرآوری: آمنه اسفندیاری 

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

سایت اسلام کوئیست

لوامع صاحبقرانى، ج‌2

 

مطالب مرتبط:

حنوط کردن میت یعنی چه؟

حکم تدفین شهدای گمنام در مکانهای عمومی

آیا ذمه میت ادا می شود؟

 

اگر در خصوص این موضوع سوالی داشتید، به مشاوره تبیان مراجعه نمایید .
اجیر گرفتن برای نماز قضای میت

اجیر گرفتن برای نماز قضای میت

بعد از مرگ انسان می شود برای نماز و عبادت های دیگر او که در زندگی بجا نیاورده، دیگری را اجیر کنند یعنی به او مزد دهند که آنها را بجا آورد و اگر کسی بدون مزد هم آنها را انجام دهد، صحیح است ...
آیا بقاء بر تقلید میت اعلم جایز است؟

آیا بقاء بر تقلید میت اعلم جایز است؟

آیا انسان می‌تواند در نماز و روز مقلد دو مرجع باشد، به این معنی كه نمازش را در محل كار شكسته بخواند و روزه‌اش را به فتوای مرجع دیگر بگیرد؟
غسل و کفن و مستحبات دفن میت

غسل و کفن و مستحبات دفن میت

غسل و کفن و نماز و دفن مسلمان دوازده امامی ، بر هر مکلفی واجب است . و اگر بعضی انجام دهند، از دیگران ساقط می شود. و چنانچه هیچ کس انجام ندهد همه معصیت کرده اند و بنابر احتیاط واجب حکم مسلمانی هم که دوازده امامی نیست ،همین طور است .
UserName