• تعداد بازديد :
  • چهارشنبه 1393/01/27
  • تاريخ :

تبعیت چیست و چگونه شیء نجس را پاك می‌كند؟

نجس

سئوال: وسائل آرایشگاه كه به خون آلوده می‌شوند و ما نمی‌دانیم كه آیا آنها را بعداً به طریقه‌ی شرعی شستشو می‌دهند یا نه حكم آنها چیست؟

جواب: پس از نجاست تا یقین به پاك شدن به طریق شرعی نداشته باشید، محكوم به نجاست است. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع, ج1, م127,ص97

 

سئوال: اگر جای نجس را فقط با چیزی پاك كنند (به طریقه‌ی غیر شرعی) ولی نجاستی دیگر دیده نشود، آن مكان چه حكمی دارد؟ آیا نجاست را همچنان انتقال می‌دهد؟

جواب: در فرض سئوال، مكان مذكور نجس است و در صورت ملاقات با رطوبت موجب نجاست می‌گردد. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع, ج1, م170, ص118 و م125, ص96)

 

سئوال: تبعیت چیست؟ و چگونه شیء نجس را پاك می‌كند؟

جواب: تبعیت آن است كه چیز نجسی به واسطه‌ی پاك شدن چیز نجس دیگر پاك شود. مثلاً كسی كه با دست خود چیزی را آب می‌كشد، اگر دست و آن چیز با هم آب كشیده شود بعد از پاك شدن آن چیز، دست او هم پاك می‌شود. (ر.ک توضیح المسائل امام خمینی(ره), م210)

 

سئوال: حیوان نجاستخوار را چگونه باید پاك كرد تا بتوان از آن بهره جست؟

جواب: بول و غائط حیوانی كه به خوردن نجاست انسان عادت كرده، نجس است و اگر بخواهند پاك شود باید آن را استبراء كنند، یعنی تا مدتی كه بعد از آن مدت دیگر نجاستخوار به آن نگویند، نگذارند نجاست بخورد و غذای پاك به آن بدهند. (ر.ک توضیح المسائل امام خمینی(ره), م220)

 

سئوال: اگر شئی در اختیار شخصی باشد و آن شیء نجس شده باشد، بعد از مراجعه به آن مكان از نجاست اثری نمی‌بینیم، حال آیا غائب شدن دلیل بر پاك شدن شیء نجس شده است؟

جواب: غایب شدن مسلمان و چیزی كه در اختیار اوست در صورتی محكوم به طهارت است كه احتمال آب كشیدن توسط آن شخص داده شود و الا غایب شدن از محل نجس اثری در تطهیر ندارد. بلی اگر مكانی نجس شده بود و مسلمانی كه رعایت مسائل طهارت و نجاست را می‌كند از آن مطلع گشته و بعد دیدیم با آن مكان معامله طهارت می‌كند و احتمال آب كشیدن دادیم، ‌محكوم به طهارت است. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع, م221)

 

سئوال: در یکی از شهرستانها برای تهیه‌ی شیره‌ی انگور، آب انگور رسیده را می‌گیرند و آن را با خاك مخصوصی مخلوط می‌كنند و بعد آن را می‌جوشانند تا این كه حدود 3/1، یعنی یك ثلث آن كم شود، سپس آن را در آفتاب قرار می‌دهند تا كمتر و غلیظ‌تر و تیره‌تر شود؛ بعد جهت خوردن استفاده می‌شود، حال این شیره‌ی انگور چه حكمی دارد؟

جواب: در فرض مرقوم اگر با جوشیدن روی آتش دو ثلث آن كم نشود، خوردن آن حرام است. (ر.ک استفتائات جدید امام خمینی(ره), ج1, س342)

 

بخش احکام اسلامی تبیان


منبع: سایت اندیشه قم

 

مطالب مرتبط:

وضو با ناخن مصنوعی

چند مسئله در باب غسل و وضو

حکم کاشت ناخن

اگر در خصوص این موضوع سوالی داشتید، به مشاوره تبیان مراجعه نمایید .
UserName