تبیان، دستیار زندگی
احتمالا شما تا به حال تجربه کار کردن با منشور را داشته اید؟ منشور می تواند نور را برای ما تجزیه کند. یعنی اگر نوری که ترکیبی از دو رنگ باشد را به منشور بتابانیم، نور خروجی به صورت دو طیف رنگی مجزا می تواند باشد. ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سارا قیصری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ترکیب رنگ ها

ترکیب رنگ ها

احتمالا شما تا به حال تجربه کار کردن با منشور را داشته اید؟ منشور می تواند نور را برای ما تجزیه کند. یعنی اگر نوری که ترکیبی از دو رنگ باشد را به منشور بتابانیم، نور خروجی به صورت دو طیف رنگی مجزا می تواند باشد.

حتی اگر تا به حال تجزیه نور توسط منشور را ندیده باشید، حتما با رنگین کمان آشنا هستید. رنگین کمان در حقیقت همان تجزیه نور خورشید به طیف های رنگی اش توسط قطرات باران می باشد.

جالب است بدانید که همانطور که می توان نور را به طیف های رنگی اش تجزیه کرد، می توان طیف های مختلف نور را نیز با هم ترکیب کرد و مشاهده کرد که چه نوری ایجاد می شود. در این کاردستی می خواهیم با چگونگی این موضوع آشنا شویم.

مواد لازم:

  • سه عدد چراغ قوه
  • تلق پلاستیکی رنگی در سه رنگ قرمز، آبی و قرمز
  • سه عدد لوله مقوایی
  • مقوای سفید
  • چسب نواری

سه مربع از تلق های رنگی ببرید به گونه ای انتهای لوله را بتواند کاملا پوشش دهد. می توانید مانند شکل زیر آن ها را به مقوا بچسبانید تا اتصال به لوله راحت تر شود.

حال لوله های مقوایی را آماده کنید. توجه کنید که قطر لوله ها طوری باشد که سر چراغ قوه تا کاملا درون آن جا شود. می توانید لوله های مقوایی را با کاغذ رنگی تزئین کنید تا ظاهری زیبا تر داشته باشند. سپس مربع های رنگی را به انتهای لوله ها بچسبانید.

یک ورق مقوای سفید روی زمین قرار دهید. اتاق را تاریک کرده و همراه با دو نفر از دوستانتان لوله ها را جلوی چراغ قوه نگه دارید و سر لوله را به سمت زمین و روی مقوای سفید بگیرید.

حال نورها را دو به دو با هم ترکیب کنید. چه مشاهده می کنید؟ از ترکیب نور سبز و قرمز چه نوری پدید آمد؟

چراغ قوه را روشن کنید تا نور داخل لوله روی زمین بیفتد. می باست نور های سبز، قرمز و آبی را مشاهده کنید.

این ترکیب رنگ را با ترکیب رنگ در نقاشی و با آبرنگ مقایسه کنید. آیا این دو یکسان هستند؟

حال هر سه نور را با هم ترکیب کنید چه نوری حاصل شد؟

همان طور که دیدید از ترکیب هر سه نور با هم رنگ سفید حاصل شد. در واقع این سه رنگی که به کار بردید در مباحث نور شناسی سه رنگ اصلی هستند. برای همین از ترکیب آن  ها کامل ترین نور یعنی سفید حاصل شد.

آیا می دانستید تصویری که در تلوزیون تشکیل می شود تقریبا به همین شکل ایجاد شده است؟


بخش پژوهش ها ی دانش آموزی تبیان - تهیه: سارا قیصری

تنظیم: مریم فروزان کیا