تبیان، دستیار زندگی
به منظور نمایش بهتر گلدان ها و گلهایی که شاید آنها را نیز خود ساخته باشیم من تصمیم گرفتم تا برایشان یک پایه یا چیزی شبیه میز زیر گلدان بسازم و علاقه دارم تا انها را با طرح های مختلفی تزیین کنم. یک راه ساخت آنها این است که خودتان ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سارا قیصری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پایه های زیبا برای گلدان های زیبا

به منظور نمایش بهتر گلدان ها و گل هایی که شاید آن ها را نیز خود ساخته باشیم من تصمیم گرفتم تا برایشان یک پایه یا چیزی شبیه میز زیر گلدان بسازم و علاقه دارم تا ان ها را با طرح های مختلفی تزیین کنم. یک راه ساخت آن ها این است که خودتان از بتن برای ساخت شکل پایه ها استفاده کنید و سپس آن ها را تزئین نمایید.

به طور معمول برای ساخت کارهایی از این قسم کارها از مخلوط بتن و آب استفاده می شود تا به هر اندازه و شکلی که بخواهیم این پایه ها را بسازیم. برای تزئین این کار من از هر چیزی که در دسترسم بود استفاده کردم .

مثلا از کاشی های کوچک شیشه ای و حتی از تکه های خرد شده و رنگارنگ آن ها و نوعی کاشی گراورتن و هر نوع کاشی دیگر در کارم استفاده کردم. شما می توانید برای این پروژه از ضایعات دور ریختنی استفاده کنید. برای تهیه نیز به مکان هایی که در آن جا ساختمان سازی صورت می گیرد و به مرحله ی نازک کاری که شامل کاشی کاری می شود بخواهید تا اضافاتی که دور ریخته اند را به شما بدهند. البته این کار باید توسط والدین شما انجام گیرد و خودتان برای تهیه ی آن ها مراجعه نکنید.

من دو پایه ی بتنی با ارتفاع متفاوت مانند شکل زیر ساختم و گذاشتم تا کاملا خشک شوند. در واقع قالب آن ها را هم خودم با تخته های چوبی ساختم و بتن را درونش ریختم تا شکل قالب را به خود بگیرد.

حال باید آن ها را تزئین کنیم. من برای تزئین آن ها از کاشی شکسته های ریز رنگی استفاده کردم و قبل از آن طرح سوسماری را روی کاغذ کشیدم و سپس آن را روی دیواره ی بتنی کشیدم و با تکه های ریز شیشه های رنگی شکل را با چسب زدن آن ها به سطح بتنی رنگ کردم.

مانند تصویر زیر:

و اطراف آن را هم با رنگ نقاشی کردم. شما می توانید این کار را به هر شکلی که دوست داشته باشید انجام دهید.

همچنین می توانید از سنگ ریزه های رنگی یا آن هایی که خودتان رنگ کرده اید به تزیین پایه ها بپردازید. مانند شکل زیر که من آن ها را با سنگ های ریز به وجود آورده ام.

من طرح های دیگری نیز ساخته ام که برایتان به نمایش می گذارم. شما حتی خود گلدان ها را هم می توانید با این روش زیبا سازید و با اشکال مختلف به میل خود بسازید.

امیدوارم از ساخت این پایه های زیبا لذت برده باشید.


بخش پژوهش ها ی دانش آموزی تبیان - تهیه: مریم فراهانی

تنظیم: مریم فروزان کیا