تبیان، دستیار زندگی
من این قلک را به این منظور ساختم چون می خواستم با مواد مفید یک چیز مفید بسازم. ایده ی ساخت این قلک مقوایی زمانی که من در این فکر بودم که از چه چیزی می توانم برای ساخت آن استفاده کنم به ذهنم رسید. ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سارا قیصری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قلک مقوایی بسازیم

قلک مقوایی بسازیم

در این جا قصد دارم تا ساخت یک قلک کوچک با مقوا را به شما نشان دهم. این قلک همان طور که از شکل مشخص است با وسایل اندکی ساخته شده است. البته من این مدل ساده را ترجیح دادم اما شما می توانید به هر گونه ای که مایل باشید با خلاقیت خودتان ان را تزیین نمایید .

شاید بخواهید آن را به کودکی هدیه دهید... در این صورت می توانید با طرح های زیبای کودکانه روی آن را رنگ آمیزی نمایید. همچنین می توانید از اشکال دیگری مانند مخروط و استوانه ای استفاده نمایید.

من این قلک را به این منظور ساختم چون می خواستم با مواد مفید یک چیز مفید بسازم. ایده ی ساخت این قلک مقوایی زمانی که من در این فکر بودم که از چه چیزی می توانم برای ساخت آن استفاده کنم... به ذهنم رسید. خوب آسان و ساده! همه ی ما در خانه های خود مقداری مقوا، بند کفش یا هر بند بلند و رنگی و کش داریم ... سعی کنید از مقوایی صاف و تمیز استفاده کنید.

مراحل ساخت بسیار ساده هستد پس نگران هیچ چیز نباشید. من می توانم حتی در چند جمله همه چیز را خلاصه وار بگویم:

شکل گسترده ی ساخت مکعب را روی مقوا بکشید و با قیچی آن را در بیاورید. سوراخ هایی را دور تا دور مکعب ایجاد کنید و مانند بند کفش آن را با بند مورد نظر به هم بدوزید (البته با دست) و سپس برای بستن آن از تکه ای کش معمولی استفاده نمایید.

مواردی که لازم دارید به شرح زیر است:

  • کارتون مقوایی (حدود 21*30 سانتی متر)
  • 1 تا 2 متر طناب رنگی
  • 20 سانتی متر کش
  • موارد دیگری که در شکل مشاهده می کنید.

ابتدا شکل گسترده ی مکعب را پیدا کرده و روی مقوا در بیاورید.

سپس خط تا ها را ایجاد نمایید تا کمی شکل مکعب پدید آید. و به وسیله ی میخی تیز سوراخ هایی منظم و به تعدادی که مایل هستید سوراخ هایی را ایجاد نمایید تا بتوانیم طناب را از درونش عبور دهیم.

همان طور که مشاهده می کنید من جای سکه انداختن را با کاتر در آورده ام و به این ترتیب که ابتدا با دو سوراخ روی مکعب ایجاد کردم و پس از آن با کاتر آن را در آوردم. شکل کامل نیز در بالا قرار دارد.

حال با طناب سوراخ ها را به هم می بندیم. در این جا به دلیل درک آسان تر از تصاویر استفاده کرده ام.

آنقدر این کار را انجام می دهیم تا تمامی سوراخ ها را با طناب به هم ببندیم و مکعب بسته شود. برای این کار نیز می توانید از روش های دیگر مثل بند کفش آزمایش کنید.

برای بستن آن یک سر تکه کش را به بندی که در داخل قلک است گره بزنید و سر دیگر را به سوراخی که روی لبه ی اخری قرار دارد ببندید. به شکل دقت کنید.

حال دیگر قلک شما آماده است. امیدوارم از این کاردستی خوشتان آمده باشد.


بخش پژوهش ها ی دانش آموزی تبیان - تهیه: مریم فراهانی

تنظیم: مریم فروزان کیا