تبیان، دستیار زندگی
كارمزدی كه قرض الحسنه در قبال پرداخت وام می‌گیرد با توجه به اینكه این مقدار كارمزد را قبل از پرداخت وام از اصل وام كم می‌كنند و به مشتری پرداخت می‌كنند و روی اقساط كم نمی‌كنند این نوع گرفتن كارمزد چه حكمی دارد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حکم مبلغی که در بانك به نیت قرعه كشی می گذاریم

دلار ، سیف؛ بانک مرکزی

سئوال: پولی كه به حساب قرض الحسنه جهت گرفتن وام واریز می‌شود از نظر شرعی چه حكمی دارد؟

جواب: اگر پرداخت پول به صندوق قرض الحسنه مشروط به پرداخت وام در آینده باشد این كار شرعاً جایز نیست هر چند اصل قرض از نظر حكم وضعی صحیح است. (استفتائات امام، ج2، ص295، س36).

سئوال: كارمزدی كه قرض الحسنه در قبال پرداخت وام می‌گیرد با توجه به اینكه این مقدار كارمزد را قبل از پرداخت وام از اصل وام كم می‌كنند و به مشتری پرداخت می‌كنند و روی اقساط كم نمی‌كنند این نوع گرفتن كارمزد چه حكمی دارد؟ (مقلد مقام معظم رهبری)

جواب: اگر جداً مزد كار باشد و با رضایت طرفین پرداخت شود مانعی ندارد. (ر.ک استفتائات امام خمینی(ره)، ج2، ص298 ، س42و ترجمه اجوبه الاستفتائات مقام معظم رهبری، ج2، ص267،س700)

سئوال: آیا كار كردن در بانك به عنوان كارمند و غیره و حقوق گرفتن از بانك (با توجه به سود پرداختی به بانك یا اخذ سود از بانك) اشكال دارد؟

جواب: اگر كارمند در اموری بربوی دخالت ننماید و امر مشروعی را بر عهده داشته باشد اشكال ندارد. (اجوبه الاستفتائات، ج2، ص340، س 862)

سئوال: این كه گفته می‌شود در فقه آمده كه ربا فقط در مكیل و موزون متصور است ربا در پول چگونه قابل توجیه است؟

جواب: ربا دو نوع است ربای در معامله و ربای در قرض، آنچه نوشته‌اید ربای معاملی است. اما ربای در پول معمولاً ربای قرضی است كه در آن مكیل و موزون بودن شرط نیست. .(ر.ک تحریر الوسیله امام خمینی(ره)، ج1 ، ص536)

سئوال: آیا جعاله در بانك‌ها به صورت شرعی است و مطابق جعاله فقهی مكتوب در كتب فقهی است؟

جواب: جعاله به نحوی كه فعلاً در بعضی از بانك‌ها معمول است كه پول را در اختیار متقاضی قرار می‌دهند كه خود هرگونه خواست عمل كند و مبلغی اضافه از او می‌گیرند جایز نیست. و مطابق قانون هم نمی‌باشد. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع، ج2 ، ص301، م2218).

سئوال: آیا اگر مبلغی را در بانك به نیت قرعه كشی بگذاریم اشكال دارد؟

جواب: اگر شرط شركت در قرعه كشی كنید اشكال دارد اما اگر شرط نمی‌كنید ولی می‌دانید كه بانك شما را در قرعه كشی شركت می‌دهد و به این نیت پول در بانك می‌گذارید اشكال ندارد. (تحریر الوسیله، ج2، ص617).

سئوال: اگر در صیغه‌ی قرض برای پرداخت آن مدتی قرار دهند طلبكار چه وقت می‌تواند طلب خود را مطالبه كند؟

جواب: طلبكار پیش از تمام شدن آن مدت نمی‌تواند طلب خود را مطالبه كند ولی اگر مدت نداشته باشد، طلبكار هر وقت بخواهد، می‌تواند طلب خود را مطالبه نماید. (ر.ک توضیح المسائل امام خمینی(ره)، م2275)

بخش احکام اسلامی تبیان


منبع: سایت اندیشه قم

مطالب مرتبط:

حکم رباخواری

حکم رشوه خواری

وامهای بانکی چگونه حلال می شود؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.