تبیان، دستیار زندگی
عملیات کربلای 8 در تاریخ جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در زمره عملیات‌هایی است که بیش از گذشته ددمنشی و خوی وحشیانه رژیم بعث را به جهانیان ثابت کرد چرا که در این عملیات این رژیم، رزمندگان ایرانی را آماج عملیات شیمیایی قرار داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هدیه‌ای به سالگرد بعث


عملیات کربلای 8 در تاریخ جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در زمره عملیات‌هایی است که بیش از گذشته ددمنشی و خوی وحشیانه رژیم بعث را به جهانیان ثابت کرد چرا که در این عملیات این رژیم، رزمندگان ایرانی را آماج عملیات شیمیایی قرار داد.

هدیه‌ای به سالگرد بعث

در اهواز، در این عملیات که بخش عمده‌ای از آن در خاک عراق انجام شد این رژیم با استفاده از تسلیحات شیمایی، رزمندگان ایرانی را که موفق به ورود به خاک عراق شده بودند را شهید و مجروح کرد تا به جهانیان ثابت شود که عراق در این جنگ به همه ترفندهای ناجوانمردانه، غیراخلاقی و غیرانسانی دست زده ولی هیچ‌گاه نتوانست اراده آهنین رزمندگان ایرانی در دفاع قاطعانه از وجب به وجب ایران را سست کند.

عملیات کربلای 8 برگ دیگری از جنایت‌های دشمن بعثی بر علیه ایران را به یاد می‌آورد. در این عملیات به شکل گسترده‌ای از سلاح‌های شیمیایی بر علیه نیروهای ایرانی استفاده شد و عده زیادی از رزمندگان ایرانی مجروح و شهید شدند.

این عملیات به مدت پنج روز در منطقه عملیاتی شرق بصره توسط رزمندگان نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به وقوع پیوست. در جریان عملیات کربلای 8 ده‌ها دستگاه تانک و نفربر و تعداد زیادی انواع خودرو از دشمن به دست آمد.

به طور کلی فشار عراق برای باز پس گیری منطقه‌ای در حدود یک کیلومتر مربع با توان بالا در نوع خود کم نظیر بود. عکس‌العمل دشمن بدون احتساب و پیش بینی تلفات زیاد و پذیرش آن به عنوان بهای باز پس گیری منطقه نمی‌توانست باشد.

دشمن با درک مشی جدید نظامی جمهوری اسلامی مبنی بر پیشروی در شرق بصره و انهدام متوالی قوای عراق، بر آن شد که با اقدامی اساسی و با قوت، جمهوری اسلامی را نسبت به ادامه پیشروی در منطقه شرق بصره مأیوس کند. علاوه بر این همزمانی آن با تغییر و تحولات سیاسی مبنی بر حذف صدام، قابل ذکر است.

تلاقی زمان عملیات کربلای8 با برگزاری مراسم چهل و هشتمین سالگرد تشکیل حزب بعث، موجب شد که عراق بلافاصله به منظور تحت‌الشعاع قرار دادن بازتاب این عملیات، به تأسیسات نفتی جزیره سیری که یکی از مبادی صادرات نفت ایران بو، حمله کرده

از یک سو شرایط سیاسی و نظامی جنگ پس از عملیات کربلای ‌5 و از سوی دیگر اهمیت زمین منطقه شرق بصره، موجب شد تا عملیات کربلای8 که با هدف محدود نظامی صورت گرفت، بازتاب و انعکاس نسبتاً گسترده‌ای داشته باشد. در مورد این عملیات خبرگزاری فرانسه به نقل از ناظران در تهران چنین گزارش داده:‌ «اهداف عملیات جدید کربلای8 ایران که صرفاً نظامی است، محدود به نظر می‌رسد. ایران بدون تردید این بخش جنوبی را برای حمله انتخاب کرد تا مانع از تحکیم خطوط دشمن در آنجا شود». در واقع گزارش خبرگزاری فرانسه معطوف به این مطلب بود که این عملیات در تداوم سلسله تلاش‌های ایران در این منطقه و برنامه ریزی برای انجام عملیات به سمت بصره، معنا و مفهوم دارد.

تلاقی کربلای 8 و یک رویداد در عراق

تلاقی زمان عملیات کربلای8 با برگزاری مراسم چهل و هشتمین سالگرد تشکیل حزب بعث، موجب شد که عراق بلافاصله به منظور تحت‌الشعاع قرار دادن بازتاب این عملیات، به تأسیسات نفتی جزیره سیری که یکی از مبادی صادرات نفت ایران بو، حمله کرده خسارات قابل ملاحظه‌ای را به آن وارد آور، به گونه‌ای که تا ساعت‌ها بهره برداری از اسکله مذکور امکان پذیر نبو...

هدیه‌ای به سالگرد بعث

به هر حال پیروزی عملیات کربلای8 همانند پیروزی‌های دیگر ایران در ابتدا از سوی عراق و کلیه حامیانش مورد تکذیب قرار گرفت، چنانکه رادیو اسراییل به نقل از کارشناسان نظامی گفت: «به احتمال قوی نیروهای ایرانی در عملیات موسوم به کربلای8 در جبهه بصره موفق به پیشروی نشده‌اند و نبرد به صورت ساکن ادامه دارد».

اما با گذشت زمان و عینیت پیروزی ایران، عراق سرانجام زبان به اعتراف گشود و متعاقب آن خبرگزاری‌ها چنین گزارش دادند: «عراق دیروز اعتراف کرد که مناطقی را در جریان حمله جدید ایران در شرق بصره از دست داده است. اعتراف عراق به از دست دادن زمین‌هایی در نزدیکی بصره، در اطلاعیه نظامی این کشور منعکس شده است» . همچنین دعوت ایران از خبرنگاران خارجی برای بازدید از منطقه آزاد شده در عملیات نیز به منزله پیروزی جدید ایران مورد تاکید قرار گرفت.

در سال 1366 به دنبال حملات نیروهای ایران در جبهه‌های غرب و جنوب، بار دیگر عراق سلاح‌های شیمیایی را در مقیاس وسیع به خدمت گرفت. در فروردین 1366 هشت مورد بمباران شیمیایی توسط عراق گزارش شد که شش مورد آن در منطقه عملیاتی کربلای 8 رخ داد.

بدین ترتیب، در آستانه سال ‌66 ضمن آنکه موفقیت حاصله از عملیات کربلای8 در منطقه شرق بصر، از سوی رسانه‌های خارجی مورد تایید قرار گرفت، به عنوان ضعف و ناتوانی روحی روز افزون عراق نیز ارزیابی شد.

از هجدهم تا بیست و یکم فروردین شش بمباران گسترده شیمیایی با هواپیما و خمپاره انداز صورت گرفت که در مجموع 21 کشته و بیش از 134 تن مجروح برجای گذاشت.

پاسخ کوبنده به دشمن

علی‌رغم عملیات کربلای 4 که به شکست انجامید، کربلای 5 توانست تا حدودی خواسته فرماندهان جنگ را تأمین کند. شاید مهم‌ترین دستاورد عملیات بزرگ کربلای 5 انهدام بخش عظیمی از ماشین جنگی عراق بود. به همین دلیل انجام عملیات در شرق بصره بار دیگر در دستور کار قرار گرفت. عملیات «کربلای 8» در دو محور با حضور نیروهای سپاه در همین راستا طراحی شد تا توسط دو قرارگاه اجرا شود.

محور اول: آب‌گرفتگی شمال بوبیان، با فرماندهی و هدایت قرارگاه قدس.

محور دوم: حد فاصل کانال ماهی تا جاده شلمچه، با فرماندهی و هدایت قرارگاه کربلا.

از آنجا که موقعیت زمین در محور آب‌گرفتگی «بوبیان» با منطقه عملیاتی قرارگاه کربلا در غرب «کانال ماهی» تفاوت داشت و میزان فاصله با دشمن نیز متغیر بود، برای تعیین زمان آغاز عملیات و محاسبه مقدار زمان لازم برای رسیدن نیروها به نقطه درگیری با دشمن، مشکلاتی وجود داشت که نهایتاً ساعت 2 و 15 دقیقه بامداد روز 18 فروردین 1366 به عنوان زمان مشترک حمله در هر دو محور انتخاب شد.

عملیات کربلای 8 با رمز «یا صاحب‌الزمان» (عجل الله تعالی فرجه الشریف) آغاز شد و مدت 5 روز ادامه پیدا کرد

عملیات کربلای 8 با رمز «یا صاحب‌الزمان» (عجل الله تعالی فرجه الشریف) آغاز شد و مدت 5 روز ادامه پیدا کرد. در این عملیات 60 دستگاه تانک و نفربر و ده‌ها دستگاه خودرو منهدم شد و تعداد 5200 تن از افراد دشمن کشته و زخمی و اسیر شدند. غنایم به دست آمده شامل ده‌ها دستگاه تانک و نفربر و تعدادی خودرو شد. این عملیات که با هدف تأمین «کانال زوجی» در جنوب شلمچه و توسعه منطقه تصرف و در غرب کانال «پرورش ماهی» انجام شد، نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به کسب تجربیات تازه‌ای نایل ساخت.

عملیات کربلای 8 به منظور پاسخگویی به شرارت‌های عراق در حمله به تأسیسات و منابع اقتصادی کشور و برهم زدن امنیت خلیج فارس، انهدام ماشین جنگی و تحکیم مواضع به دست آمده در عملیات کربلای 5، در منطقه بصره توسط نیروهای سپاه پاسداران آغاز شد.

در این عملیات محمدحسن قاسمی طوسی مسئول اطلاعات و عملیات لشکر 25 کربلا و حبیب‌الله کریمی فرمانده توپخانه 63 خاتم‌الانبیا 9، به شهادت رسیدند.

فرآوری: سامیه امینی

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع: خبرگزاری مهر، سایت همشهری آنلاین، وبلاگ http: //azadi-dfm. blogfa. com/