تبیان، دستیار زندگی
در این مطلب شما یاد می گیرید که چگونه یک فلزیاب بسازید. ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سارا قیصری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فلزیاب

بسیاری از مواد از قبیل آهن، آلومینیوم، طلا و مس فلز هستند. اما تنها برخی از فلزات دارای خاصیت مغناطیسی می باشند و می توانند مواد مغناطیسی دیگر را به خود جذب و دفع کنند. آهن مهم ترین فلز مغناطیسی است. جویندگان گنج برای پیدا کردن فلزات مغناطیسی از دستگاه های فلزیاب استفاده می کردند. در کاردستی زیر یاد می گیرید که چگونه یک فلزیاب بسازید.

وسایل لازم:

  • مقوا
  • چسب مایع
  • یک میله چوبی کوچک (سیخ چوبی)
  • آهن ربای دکمه ای
  • گل کوزه گری یا خمیر بازی
  • یک بشقاب پلاستیکی پر از ماسه
  • کاغذ رنگی
  • تعدادی وسایل فلزی مختلف مانند کلید، سنجاق و ...

از مقوا دایره ای به قطر حدودا 10 سانتی متر ببرید و یک شکاف از لبه تا مرکز دایره ایجاد کنید. دو طرف شکاف را روی هم آورده و طوری بچسبانید که یک مخروط باز درست شود.

انتهای میله چوبی را از درون مرکز دایره عبور دهید، بچسبانید و از آن به عنوان دسته استفاده کنید. یک آهنربای دکمه ای را توسط گل کوزه گری یا خمیر بازی داخل مخروط نصب کنید.

اشیای گوناگونی را جمع آوری کنید و ابتدا حدس بزنید که کدام دارای خاصیت مغناطیسی هستند و کدام نیستند. حال با آهن ربا امتحان کنید و ببینید حدستان درست بوده یا نه.

درون بشقاب پلاستیکی به اندازه  2 سانتی متر ماسه بریزید و اجسام فلزی را زیر ماسه های ظرفتان پنهان کنید. ابتدا امتحان کنید که این اجسام به آهن ربای شما جذب می شوند و به عبارتی دارای خاصیت مغناطیسی هستند.

فلزیاب خود را به آرامی روی روی سطح ماسه بدون آن که با آن تماس پیدا کند حرکت دهید. این که فاصله فلزیاب چقدر باشد بستگی به قدرت آهن ربای شما دارد. با بالا پایین کردن این فاصله را به صورت تجربی به دست آورید.

طرز عمل:

جالب است که بدانید یک آهنربا از بخش ها مغناطیسی کوچکی به نام حوزه های مغناطیسی تشکیل شده که همگی در یک جهت قرار دارند. این حوزه های کوچک مانند آهن رباهای کوچکی هستند که کنار هم قرار گرفته اند. فلز های دیگر نیز این حوزه ها را دارند اما آن ها در جهت های مختلف قرار گرفته اند برای همین در حالت عادی دو فلز یکدیگر را جذب نمی کنند.

هنگامی که آهن ربا را به فلز نزدیک می کنیم، باعث می شود تا حوزه های مغناطیسی فلز نیز منظم و هم جهت شوند. در این حالت فلز ناگهان مانند یک آهن ربای دیگر عمل کرده و بنابراین جذب آهن ربای ما می شود.


بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه: سارا قیصری

تنظیم: مریم فروزان کیا