تبیان، دستیار زندگی
از آنجایی که آلرژی باعث التهاب بافت‌های بینی، دهان و گلو می‌شود، انتخاب غذاهایی که ضدالتهاب‌اند می‌تواند علائم آزارنده را کاهش دهد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : الهه گودرزی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

غذاهایی برای مقابله با آلرژی‌ بهاری


از آنجایی که آلرژی باعث التهاب بافت‌های بینی، دهان و گلو می‌شود، انتخاب غذاهایی که ضدالتهاب‌اند می‌تواند علائم آزارنده را کاهش دهد.

آلرژی

فصل بهار فصل گل کردن، شکوفه دادن گیاهان و درختان و زیبایی‌های چشم‌نواز حاصل از آن‌ها است و مردم ما زیباتر از هر ملت دیگری به استقبال این فصل می روند؛ اما با رسیدن بهار آیا فکری برای ایمنی بدنتان در مقابل آلرژی بهاره کرده‌اید؟

بهار با تمام زیبایی‌هایش برای خیلی از افراد به فصلی آزاردهنده تبدیل می‌شود. این‌ها همان افرادی هستند که می‌گویند بهار برای ما چیزی نیست جز عطسه و آبریزش بینی. درست است. علت آن است که گل‌ها و شکوفه‌هایی که در بهار به طبیعت جانی دوباره می‌دهند در واقع اندام‌های تولیدمثل گیاهان هستند و برای تولید دانه، گرده‌افشانی می‌کنند. باران‌های بهاری و رطوبت بالا از طرفی باعث شستن این گرده‌ها و نشاندن آن‌ها بر زمین شده و از طرف دیگر امکان رشد قارچ‌ها را فراهم می‌آورد و این جانداران نیز برای تکثیر خود دانه‌های ریزی با نام هاگ یا اسپور را از خود رها می‌کنند و این چرخه همچنان ادامه می‌یابد؛ بنابراین شکوفه‌ها و گل‌های زیبای بهاری بهار را برای خیلی از افراد و مخصوصاً مبتلایان به آسم به فصلی آزاردهنده بدل می‌کنند.

مطالعات نشان داده‌اند که یک رژیم غنی از آنتی‌اکسیدان و امگا 3 می‌تواند علائم آلرژی‌های فصلی را کاهش دهند

اما در اینجا می‌خواهیم به روش‌های تغذیه‌ای مقابله با این حساسیت‌ها بپردازیم. بدون شک تأثیرگذاری این روش‌ها کمتر از درمان‌های دارویی است اما از آنجایی که بهار و نوروز سرشار از خوراکی‌های خوشمزه و دلپذیر است، رعایت این نکات تغذیه‌ای اصلاً سخت نیست و تأثیر مثبتی در کاهش این آلرژی‌ها خواهد داشت.

یک رژیم را معرفی کنیم و یک سری خوراکی‌ها

مطالعات نشان داده‌اند که یک رژیم غنی از آنتی‌اکسیدان و امگا 3 می‌تواند علائم آلرژی‌های فصلی را کاهش دهند. یک رژیم غذایی مناسب در تخفیف علائم آلرژی رژیم غذایی مردم یونان است که دارای رژیم غذایی مدیترانه‌ای هستند. رژیمی سرشار از سبزی‌ها، میوه‌های تازه، ماهی، روغن زیتون و مغزها. به همین خاطر است که مردم این اقلیم کمتر به آلرژی و آسم مبتلا می‌شوند.

خوراکی‌های ضد التهاب راه‌کار اصلی است

از آنجایی که آلرژی باعث التهاب بافت‌های بینی، دهان و گلو می‌شود، انتخاب غذاهایی که ضدالتهاب‌اند می‌تواند علائم آزارنده را کاهش دهد. مثل:

* مغزها

مغزها انتخاب خوبی هستند. این میان‌وعده‌ها سرشار از منیزیم و ویتامین E هستند. منیزیم، بدن را در مقابل حملات عطسه که مخصوصاً در بیماری آسم شدت می‌یابند، حمایت می‌کند و ویتامین E با تحریک ایمنی بدن، آن را تقویت می‌کند تا در مقابل رادیکال‌های آزاد که باعث التهاب در بدن می‌شوند هوشیارتر باشند. بیشتر مغزها نظیر گردو و بادام دارای این فواید هستند.

سیب

* سیب

مصرف یک سیب در روز به کاهش علائم آلرژی کمک قابل‌توجهی می‌کند. سیب سرشار از کوئرستین است. فلاوونوئیدی که خواص ضدالتهابی دارد. فلاوونوئیدها با تأثیرات آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی خود از تخریب سلولی و آسیب به بدن جلوگیری می‌کنند. تأثیری که مصرف یک سیب تازه بر بدن می‌گذارد بسیار بهتر از تأثیر مصرف قرص‌های حاوی فلاوونوئید است که داروخانه‌ها به عنوان قرص‌های آنتی‌اکسیدان در اختیار شما قرار می‌دهند. حتی دیده شده خانم‌هایی که در دوران بارداری و شیردهی خود روزانه یک عدد سیب تازه مصرف می‌کردند شیوع آلرژی‌ها در کودکان آن‌ها کمتر بوده است. این بچه‌ها کمتر عطسه می‌کردند، کمتر سرما می خوردند، آبریزش بینی کمتری داشتند و نیز شیوع ابتلا به آسم در آن‌ها نسبت به بچه‌هایی که مادرانشان مصرف سیب را در بارداری و شیردهی نداشته‌اند کمتر بوده است.

* ماهی

اسیدهای چرب امگا 3 که در غذاهای دریایی به بیش‌ترین میزان وجود دارند با تأثیر ضدالتهابی خود باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند. فراموش نکنید بیشتر آلرژی‌ها هم، زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی بدن دچار اختلال می‌شود. برای رسیدن به تأثیرات مثبت ماهی و غذاهای دریایی لازم است هفته‌ای 6 انس (معادل 180 گرم) ماهی استفاده کنید. مصرف ماهی همچنین اثرات مثبتی بر خشکی پوست و اگزما دارد که از آلرژی و آسم ناشی می‌شوند. درماتیت، برونشیت، آرتریت و کولیت از دیگر بیماری‌های التهابی هستند که مصرف ماهی می‌تواند در تخفیف علائم آن‌ها بسیار کمک کننده باشد.

* مرکبات

به غذاهای سرشار از ویتامین C روی بیاورید. غذاهای غنی از ویتامین C و اسیدفولیک در کاهش التهاب همراه با واکنش‌های آلرژیکی بسیار موثرند به گونه‌ای که گاهی می‌تواند تأثیر آن‌ها را با داروهای درمانی مقایسه کرد. مرکبات نظیر پرتقال، گریپ‌فروت و لیمو از بهترین منابع ویتامین C در رژیم غذایی هستند که در فصل بهار هم به وفور در دسترس‌اند. مصرف 500 میلی‌گرم ویتامین C در روز نقش بسیار مهمی در تخفیف علائم آلرژی بر عهده دارد. این در حالی است که یک عدد پرتقال متوسط حاوی 100 میلی‌گرم و یک عدد گریپ‌فروت متوسط حاوی 60 میلی‌گرم ویتامین C است.

کلم

* کلم پیچ و بروکلی

کلم پیچ و کلم بروکلی از سبزی‌های موثر در مقابله با آلرژی و حساسیت‌ هستند. محتوای بالای کاروتنوئیدهای آن‌ها باعث چنین تأثیراتی می‌شود. این آنتی‌اکسیدان‌ها با التهاب مقابله می‌کنند و سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت خواهند کرد. از طرفی بروکلی حاوی مقادیر زیادی ویتامین C است که تأثیر آن در کاهش التهاب را دوچندان می‌کند. یک لیوان بروکلی خردشده حاوی 80 میلی‌گرم ویتامین C است.

* انگور سیاه و توت سیاه

انگور سیاه و توت سیاه از میوه‌های سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ هستند. رسوراترول ترکیب ضدالتهابی غالب در میان این آنتی‌اکسیدان‌هاست. این آنتی‌اکسیدان از سلول‌های بدن در مقابل آسیب‌های اکسیداتیو رادیکال‌های آزاد محافظت کرده و از این طریق سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. از طرفی محتوای بالای فلاوونوئیدها در انگور سیاه و توت سیاه آن‌ها را به میوه‌های موثر در کاهش چربی خون و کلسترول تبدیل می‌کند.  اگر دقت کرده باشید ما در تمام این غذاها به وجود آنتی‌اکسیدان‌ها و عوامل ضدالتهابی اشاره کردیم. همان طور که گفتیم آلرژی یک واکنش التهابی است. پس آنتی‌اکسیدان‌ها و عوامل ضدالتهابی نقش اصلی در سرکوب علائم آن دارند. از دیگر غذاهای غنی از آنتی‌اکسیدان می‌توان به سیب‌زمینی، حبوبات، سبزیجات برگ سبز نظیر جعفری، بادام‌زمینی، سیر و پیاز اشاره کرد.

الهه گودرزی

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

مهار آلرژی فصلی با تغذیه مناسب

غذاهای ضد آلرژی

بخور نخورهای اصلی در حساسیت فصلی

5 نکته‌ی غذایی برای مقابله با آلرژی

گیاهان دارویی مفید برای آلرژی ها

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.