تبیان، دستیار زندگی
در جامعه امروزی همواره باید با تغییرات پیش رفت. اگر کاربری کارهای خود را تنها به صورت حضوری انجام می دهد و به دولت الکترونیک و ارائه دهندگان خدمات اعتماد نمی کند سبب پایین آمدن استفاده از فناوری ها می شود....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دولت الکترونیک در کشور ما

در جامعه امروزی، همواره باید با تغییرات پیش رفت. اگر کاربری کارهای خود را تنها به صورت حضوری انجام می دهد و به دولت الکترونیک و ارایه دهندگان خدمات اعتماد نمی کند با این کار سبب پایین آمدن استفاده از فناوری ها می شود. اعتماد همگان به خدمات دولت الکترونیک موجب گسترش روزافزون آن می شود.

اثربخشی یک فناوری بر روی جامعه به آن شرط تحقق می یابد که توسط اکثر افراد مورد استفاده قرار گیرد تا در نهایت بسیاری از سرویس ها بر اساس آن انجام گیرد.

دولت الکترونیک در کشور ما

در وحله اول مهم ترین مسئله در تغییر نگرش کاربران به دولت الکترونیک موضوع امنیت و حریم شخصی است. در این راه در صورتی که کاربران احساس بی امنی کنند و حریم شخصی خود را نقض شده ببینند و یا این که در سود و زیان خود تغییری را مشاهده کنند، ممکن است از این فناوری روی گردان شوند. به همین خاطر می بایست سیاست هایی در نظر گرفته شود که در آن جلب اعتماد کاربران تدوین شده باشد.
دولت ها به هنگام ارایه خدمات الکترونیکی و استقرار سیستم های الکترونیکی با مانعی اصلی با عنوان نبودن زیرساخت مناسب رو به رو هستند. نبود زیر ساخت های کافی اطلاعاتی، حقوقی و ... نیز موجب سستی در استفاده از این خدمات می شود.
دسترسی به رایانه و شبکه و هم چنین اطلاعات غنی موجب تشویق افراد به سوی استفاده از فناوری های الکترونیکی می شود.
با توجه به گزارشی که سازمان ملل ارایه کرده است پایین ترین امتیاز کسب شده توسط ایران در حوزه دولت الکترونیک در بحث زیرساخت بوده است.
وب سایت ها نیز به عنوان عامل کلیدی در تعیین کیفیت دولت الکترونیک موثر هستند. این موضوع که وب سایت ها چگونه پشتیبانی می شوند و چه اطلاعاتی را ارایه می کنند می توانند کیفیت را افزایش دهد. نبودن برنامه های کاربردی مناسب که شهروندان بتوانند از آن استفاده کنند یکی از نقاط ضعف ایران در زمینه دولت الکترونیک مطرح شده است.


نه تنها ابزارها نیاز به پشتیبان دارند بلکه کاربران نیز به هنگام استفاده از فناوری ها نیاز به قابلیت پشتیبانی سیستم ها دارند. این پشتیبان ها می توانند شامل آگاهی هایی در مورد استفاده از فناوری مورد نظر و یا این که پشتیبانی در برابر حوادث پیش بینی نشده.
گاهی اوقات ممکن است این حس به کاربر منتقل شود که نتواند با استفاده از رایانه از فناوری مورد نظر استفاده کند. این خود موجب روی گردانی افراد از دولت الکترونیکی می شود اما همین موضوع به شرایط سنی، تحصیلی و ... فرد نیز بستگی دارد. هم چنین در صورتی که فرد از خود ابتکار و خود اتکایی داشته باشد و مایل به استفاده از فناوری های جدید باشد می تواند عاملی در تشویق فرد برای به کارگیری دولت الکترونیک باشد. اگر کاربران بتوانند داشن فردی خود را در به کارگیری سیستم ها افزایش دهند، موجب سهولت در کارها می شود.بنابراین هم مسئولین و هم کاربران می بایست سطح آگاهی خود را بالا برده و از ساز و کارهای آموزشی بیشتری در این راه بهره ببرند.


از آنجا كه فرایندهای اداری عموماً تكراری و عادی هستند، استفاده از رایانه، امكانــات بسیاری را برای جمع آوری و كنتـــرل اطلاعات در اختیار کارندان می گذارد تا هر چه بهتر و سریع تر بتوانند گزارش های مورد نیاز را به مدیران خود ارایه کنند. برای فراهم آوردن این امکان نیاز به سرمایه گذاری هنگفت در این زمینه احساس می شود.


در كشورهایی مانند كشور ما كه انجام امور اداری مبتنی بر كاغذ هستند، حركت درجهت دولت الكترونیك نیاز به آن دارد که کاهای ادارای مجددا برنامه ریزی شوند. برای داشتن برنامه ریزی هرچه جامع تر، مسئله فرهنگ سازی نیز نباید فراموش شود، به همین دلیل آموزش های همگانی می توانند درخصوص اهمیت، مزایا و نحوه استفاده از این مجموعه امكانات بسیار تاثیرگذار باشند.
در نتیجه می توان گفت از جمله عوامل در موفقیت و استمرار همیشگی دولت الکترونیک، پذیرش و قبول آن از جانب افراد جامعه است. تمامی گام ها چه فردی و چه اجتماعی باید به صورت استاندارد و با برنامه ریزی ها و سیاست گذاری های منظم، در نظر داشتن زیرساخت ها و ابزارها اجرا شوند تا بتوان حاصل کار را مشاهده کرد.


دولت الکترونیک را می توان هم چون آزمایشگاهی تصور کرد که تمامی تجربه ها و خلاقیت ها در آن حضور دارند چرا که می تواند تمامی شرکت ها با سابقه های کاری خوبشان را از سایر نقاط جذب کردهف تا با افزایش روابط کاری بتوان فرصت های شغلی بسیاری را به وجود آورده و عاملی برای رشد صنعت باشد.


به دنبال ایجاد تمامی مزیت های ذکر شده ساختار و فرهنگ جامعه نیز تغییر خواهد کرد. دولت با افزایش بهره وری و دانش کارکنان خود خواهد توانست در آینده از عهده چالش های بیشتری برآید و پاسخگوتر شود. هم چنین افراد به کارهای تیمی و گروهی روی می آورند.


در نهایت این که به دنبال تغییر نگرش افراد جامعه موجب تغییر فرهنگ شده و دولت به سوی شهروند محوری حرکت خواهد کرد. کارمندان دیگر براساس قوانین سنتی عمل نمی کنند بلکه اساس کار را ارایه خدمات بهتر به شهروندان در نظر می گیرند و فرهنگی به وجود خواهد آمد که همگی به دنبال عملکردگرایی خواهند بود.

تهیه: خاموشی
بخش آموزش مجازی تبیان

منابع

www.it-elearning.persianblog.com
Building E-government for development”Heeks Richard”
Transition to E-goverment