تبیان، دستیار زندگی
در این مقاله به نکات مفیدی پیرامون ساخت یک سناریو آموزش الکترونیکی پرداخته می شود....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نکته هایی برای ساخت سناریو آموزش الکترونیکی

در مقاله "چگونه با گرفتن اطلاعات درس از فراگیر یک محتوای تعاملی بسازیم" به بررسی این موضوع که چگونه می توانیم دروس آموزش الکترونیکی خود را تاثیر گذار تر بسازیم و فراگیر را در ورود اطلاعات درسی درگیر کنیم پرداختیم. یک روش بسیار مناسب برای ساخت محتوای pull-type ساخت آن بر پایه سناریوی حل مسئله است.
یک سناریو می تواند مفاد درس را در قالب یک محتوای مناسب برای فراگیر ارابه کند زیرا او می تواند از اطلاعات درس در یک شبیه سازی از محیط واقعی استفاده کند. حتی اگر شما یک محتوای pull-type نسازید، سناریو تاثیر مفیدی در کمک به فراگیران دارد.
همواره چالش بسیاری از طراحان آموزشی زمان و محدودیت منابع است. در بسیاری از موارد ساخت یک محتوای information-based بسیار راحت تر از نوشتن یک سناریو برای ساخت محتوا است. توسعه یک سناریو و طراحی آن ممکن است زمان بر باشد و هم چنین هر کسی در نوشتن یک سناریو مهارت ندارد.
در اینجا راه کارهایی برای نوشتن سناریو ارایه می شود که برای انجام این کار به شما کمک می کنند و نشان می دهند این کار آن قدر هم که به نظر می رسد دشوار نیست.

1- بر روی نتیجه دلخواهتان تمرکز کنید.
چه انتظاری از فراگیر بعد از مطالعه محتوا دارید؟
چگونه مطمئن می شوید که آنها این انتظارات را پوشش داده اند؟
عملکرد و تاثیر بسیاری از محتواها واضح نیست و مشخص نیست فراگیر پس از مطالعه آنها چه کیفیت و تاثیری از آن ها گرفته است. بدون تعیین این انتظارات نمی توان به راحتی سناریوی مناسب تولید کرد.


اما اگر شما بتوانید سطح درکی که انتظار دارید فراگیر پس از مطالعه محتوا داشته باشد را تعیین کنید، شما قادر خواهید بود سناریویی پیرامون انتظارات خود بنویسید. قطعا شما انتظار ندارید که آنها فقط بتوانند تعدادی فرمول و اصل را تکرار کنند و یا فقط مدرکی بگیرند.
2- انگیزه فراگیر را بالا ببرید.
بیشتر دروس آموزش الکترونیکی در رابطه با اطلاعات درس هستند و کمتر به چگونگی انتقال مناسب این اطلاعات پرداخته شده است. ما یک روشی را در آموزش الکترونیکی در پیش می گیریم که در آن فرض می کنیم همه اطلاعات درس به یک اندازه مهم هستند و یا همه فراگیران به طور یکسان هیچ چیز در رابطه با محتوا نمی دانند. چیزی که شما باید انجام دهید چگونگی برقراری ارتباط مناسب بین فراگیر و محتوای درسی است.


اینجا جایی است که یک سناریو مفید واقع می شود. یک سناریو خوب می تواند انگیزه فراگیر را افزایش دهد. چه چیز مفیدی برای فراگیر در درس وجود دارد؟
چرا ما به این اطلاعات نیاز داریم؟
چگونه فراگیر می تواند به این اطلاعات دست یابد؟
او چه چیزی را از دست می دهد اگر این اطلاعات را نداشته باشد؟

3- برای فراگیران کار عملی تعریف کنید.
از فراگیر بخواهید با اطلاعات درسی که به او داده اید کاری انجام دهد. بسیاری از دروس از لحاظ اطلاعات دارای سطح بالا و از نظر درک دارای سطح پایینی هستند. و معمولا برای ارزیابی فراگیر از سوالات ساده چند گزینه ای و یا سوالات درست/نادرست استفاده شده است.
با طراحی سناریوهایی که فراگیر طی آن باید برای انجام فعالیتی تصمیم گیری کند، شما بهتر می توانید به او کمک کنید تا اطلاعات را پردازش کند و آنها را برای خود معنی دار سازد. هم چنین  برای اینکه بتوانید سطح درک واقعی فراگیر را ارزیابی کنید در موقعیت بهتری قرار دارید و می توانید شرایط بازخورد را فراهم کنید تا شکاف های سوال پر شوند.


یک راه برای ادغام سناریو با درس این است که ابتدا قسمتی از محتوا را توضیح دهید و سپس فعالیت های سناریو خود را بسازید. در واقع فراگیر با انجام این فعالیت ها در حال تمرین کردن آن مباحث است.


پرسش: کدام یک در نوشتن یک سناریو آموزش الکترونیکی به کار نمی رود.
1- تعریف فعالیت های درسی
2- ایجاد چالش درسی
3- تعریف سوالات چند گزینه ای
4- تعیین سطح درک فراگیر پس از مطالعه محتوا

تهیه: سید خاموشی

بخش آموزش مجازی تبیان