تبیان، دستیار زندگی
کم نیستند هنرمندانی که پا در کفش نویسندگان می کنند و یا موسیقی دانانی که بدشان نمی آید نامشان را علاوه بر آلبوم های موسیقی، روی کتاب ها هم ببینند. در گزارش پیش رو به ۱۰ نفر از ماجراجویان فضای میان رشته ای هنر و ادبیات می پردازیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازیگران و خوانندگانِ نویسنده!

وقتی بازیگران و خوانندگان هوس نوشتن می کنند


کم نیستند هنرمندانی که پا در کفش نویسندگان می کنند و یا موسیقی دانانی که بدشان نمی آید نامشان را علاوه بر آلبوم های موسیقی، روی کتاب ها هم ببینند. در گزارش پیش رو به 10 نفر از ماجراجویان فضای میان رشته ای هنر و ادبیات می پردازیم.

بازیگران و خوانندگانِ نویسنده!

کم نیستند هنرمندانی که پا در کفش نویسندگان می کنند و یا موسیقی دانانی که بدشان نمی آید نامشان را علاوه بر آلبوم های موسیقی، روی کتاب ها هم ببینند. در گزارش پیش رو به 10 نفر از ماجراجویان فضای میان رشته ای هنر و ادبیات می پردازیم.

وقتی یک هنرمند دست به قلم می برد و قدم به دنیای نویسندگی می گذارد ، همه طرفدارنش مشتاقند بدانند کتاب او درباره چیست، چگونه نوشته شده، آیا اثری شبه زندگینامه ای است و ...

در فهرست ذیل، به این سوالات در مورد کتاب های چهره های مطرحی چون «هیو لاری»، «جیمز فرانکو»، «سیلوستر استالونه» و... پاسخ داده می شود.

«بین پل و رودخانه» نوشته «کریگ فرگوسن»

فرگوسن، کمدین ، کارگردان و بازیگر اسکاتلندی آمریکایی رمان «بین پل و رودخانه» را سال 2006 به نگارش درآورد. کتاب این مجری برنامه های تلویزیونی سرشار از شخصیت های داستانی متعدد و تکنیک های نه چندان قوی است و نمی توان آن را تجربه ی میان حوزه ای قوی دانست، اما نکته مثبت رمان فرگوسن، پل زدن میان فرهنگ دو کشور آمریکا و انگلیس است.

«استاد واقعیت: بلک سبث» نوشته ی «جان دارنی»

رمانی که دارنی حول محور موسیقی گروه «بلک سبث» (یکشنبه سیاه) به نگارش درآورده را می توان از جمله کارهای موفق هنرمندان عرصه ی موسیقی دانست. این موسیقی دان آمریکایی که از بنیان گذاران و ترانه سرایان اصلی گروه «ماونتن گوتز» (بزهای کوهی) شناخته می شود ، تحلیل خود از یکی از آلبوم های «بلک سبث» را در قالب اثری ادبی عرضه کرده است. داستان «استاد واقعیت» درباره ی نوجوانی است که آرامش را در گوش سپردن به ترانه های این گروه معروف موسیقی می یابد. دارنی در کتاب خود با روایتی قوی ، نقص های عرصه ی موسیقی روز را هدف گرفته و اثری خواندنی آفریده است.

«فروشنده اسلحه» نوشته «هیو لاری»

هیو لاری از جمله افرادی است که آرام و قرار ندارد، به همین دلیل ردپای او را در عرصه های بازیگری ، موسیقی ، کارگردانی و همچنین نویسندگی می توان دید. اولین تجربه لاری در حوزه نویسندگی ، رمانی کمیک است که داستانی یک جاسوس را روایت می کند. او که در دنیای بازیگری چهره ای توانمند به حساب می آید ، استعداد خود را در حوزه ی کتاب هم به اثبات رسانده است.

«اسب آبی» نوشته ی «استفن فرای»

هیو لاری و استفن فرای در پروژه های بسیای همکاری داشته اند، اما کتاب هایشان را به تنهایی به نگارش درآورده اند. فرای که بیشتر به عنوان بازیگر و نمایشنامه نویس شهرت دارد، تاکنون چندین رمان کمیک منتشر کرده و در این زمینه موفق بوده است. «اسب آبی» داستان پیرمرد خسیسی را روایت می کند و با بذله گویی های هوشمندانه ی فرای ، اثری جذاب و خواندنی از آب درآمده است.

«اتکا به پیت» نوشته «ویلی ولاتین»

ویلی ولاتین، خواننده و ترانه سرای آمریکایی است که با کتاب «اتکا به پیت» کمک شایانی به موسیقی و ادبیات منطقه شمال غربی پاسیفیک کرده است. مسابقات اسب دوانی، فقر و بزرگسالی از جمله مفاهیمی هستند که ولاتین در رمان خود به آن ها پرداخته است.

«NNNNN: یک رمان» نوشته ی «کارل رینر»

رمان این هنرپیشه ، کارگردان و تهیه کننده آمریکایی جدا از نام غیرمتعارفش ، ملغمه ای از شخصیت های گوناگون است؛ یک روانشناس، کودکی فراموش شده و شخصیتی به نام «دکتر گرترود ترمیپلزر» از جمله شخصیت هایی هستند که در این رمان به آن ها پرداخته شده است. با همه این اوصاف، «NNNNN» یک برهم ریختگی جذاب است که کاملا با شخصیتی که از رینر سراغ داریم ، تطابق دارد.

«پیلو آلتو» نوشته «جیمز فرانکو»

سال ها از گذار جیمز فرانکو از دوره ی درخشش به دوره پر زرق و برق ستاره شدن در هالیوود می گذرد و در مرز بین این دو فرانکو، کمرنگ و کمرنگ تر شده است. مجموعه داستان «پیو و آلتو» از این هنرپیشه سرشناس، داستان هایی را از زبان نوجوانان حومه کالیفرنیا روایت می کند. فرانکو بعدها چند کتاب دیگر از جمله مجموعه شعری به نام «خطاب به هربرت وایت» را هم به چاپ رساند. علاوه بر این، این بازیگر نامزد جایزه اسکار رمانی را با عنوان «بازیگران ناشناس» به چاپ رساند و در آن زندگی خود در سینمای هالیوود را توصیف کرد.

«کوچه بهشت» نوشته «سیلوستر استالونه»

سیلوستر استالونه که او را با نقش «راکی رمبو» می شناسند، از نبوغ ادبی بالایی برخوردار نیست، اما موفقیت کتابش نشان از توانایی وی در جذب مخاطب عام آمریکا دارد. «کوچه بهشت» به عنوان نخستین تجربه نویسندگی استالونه در سال 1978 منتشر شد ، همان سالی که نام وی برای اولین بار به عنوان یک کارگردان شنیده شد. این اثر علی رغم روایت ضعیفش ، منظره ای دلربا از ذهن مردی را نمایان می کند که در قرن بیستم به شهرتی ناگهانی دست پیدا می کند.

«دختر فروشنده» نوشته «استیو مارتین»

استیو مارتین که توانمندی اش را در عرصه های بازیگری ، موسیقی و تهیه کنندگی به اثبات رسانده بود، در سال 2001 با نگارش «دختر فروشنده»، استعداد خود را در دنیای کاغذ و قلم به همگان نشان داد. این رمان کوتاه به موضوعی خیلی نابی پرداخته، اما مورد توجه مخاطبان آمریکایی قرار نگرفت.

«جنگل وحشی» نوشته «کالین ملوی»

برای کالین ملوی که ترانه سرا و خواننده ی اصلی گروه «دیسمبریست ها» (The Decembrists) است ، دست به قلم بردن و خلق یک اثر ادبی ، اقدامی چندان دور از ذهن نبود. ملوی با قرض گرفتن ایده هایی از رمان های معروف «تاریخ نگار نارنیا»، قصه شگفت انگیزی را در جنگل های خارج پورتلند اورگان روایت می کند. در «جنگل وحشی»، باربی ها دزدیده می شوند ، حیوانات ارتش نظامی تشکیل می دهند و ده ها اتفاق خارق العاده روبروی چشم خوانندگان رخ می دهد.

بخش ادبیات تبیان


منبع: ایسنا