تبیان، دستیار زندگی
مراسم بزرگداشت شهیدان مهدی و حمید باکری در تالار وزارت کشور برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نیازمند تفکر شهیدباکری هستیم


مراسم بزرگداشت شهیدان مهدی و حمید باکری در تالار وزارت کشور برگزار شد.

نیازمند تفکر شهیدباکری هستیم

در این مراسم محمد باقر قالیباف شهردار تهران و همرزم شهیدان باکری، سردار حسین دهقان وزیر دفاع و خانواده شهیدان باکری نیز حضور داشتند. در ادامه این برنامه از نورالدین عافی راوی کتاب «نورالدین پسر ایران» و مهدی قلی رضایی نویسنده کتاب «لشکر خوبان» تقدیر شد.

شهردار تهران در این برنامه دقایقی به سخنرانی پرداخت و گفت: اگر امروز ما گرد هم آمده‌ایم به نام این دو شهید در حقیقت این‌ها نمادی از همه شهدای لشکر عاشورا و همه شهدای آذربایجان و به نمایندگی از همه شهدای دوران دفاع مقدس هستند.

وی ادامه داد: تار و پود عزت این کشور به تک تک گره‌هایی است که به برکت خون شهدا گره خورده است و هیچ فرقی بین شهدا نیست و این مراسم نیز یادبودی است برای همان شهدایی که من حتی نامی هم از آن‌ها نشنیده‌ام.

راه همین جاست

قالیباف اظهار داشت: در عملیات والفجر یک اتفاقی افتاد که من هرگز فراموش نمی‌کنم و آن صبحی بود که هوا هنوز روشن نشده بود، در معبر که رفتیم دیدیم یکی از بچه‌های لشکر عاشورا که پشتش سوخته بود و پایش روی مین رفته بود و شاید بیش از سه چهار ساعت از مجروحیتش گذشته بود و همه فکر می‌کردند به شهادت رسیده است. یکی گفت: این شهید را بردارید تا در تاریکی کسی از رویش رد نشود ناگهان او صدا زد با زبان ترکی و بعد که متوجه شد ما ترکی نمی‌دانیم با زبان فارسی گفت: راه همین جاست رد شوید. این مجلس متعلق به این شهدا نیز هست.

وی بیان داشت: در این سال‌ها که توفیق داشتم در کنار مهدی باشم نکات اخلاقی بسیار زیادی در او بود اما یکی از این ویژگی‌های منحصر به فرد مهدی در کنار شجاعت و محبتش که زبانزد خاص و عام بود ادب شهید باکری بود.

هم رزم شهیدان باکری ادامه داد: این تنها حرف من نیست بلکه شهید احمد کاظمی نیز چه در زمان حیات شهید باکری و چه تا همین سال‌های اخیر قبل از شهادت خودش همیشه در صحبت‌هایش به این نکته اشاره می‌کرد و می‌گفت: فلانی من در هر موقعیتی که مهدی باکری را دیدم ادبش مشخص بود به طوری که آدم نمی‌توانست به خودش اجازه بدهد در مقابل او شوخی کند.

وی افزود: من کمتر جایی شهید باکری را دیدم که حتی چهار زانو نشسته باشد و همیشه زانوهایش در بغل و یا جمع بود. حتی چند مرتبه‌ای که او را در خواب هم دیدم باز این خصلت در او مشخص بود.

آیا عقلانیت جنگیدن مهدی در غرب و یا حمید در عملیات خیبر یک عقلانیت عمل گرا بود که برخی از آن نام می‌برند؟ نه خیر! در همه جای دنیا می‌گویند برای جنگیدن باید حداقل سه برابر دشمن امکانات و نیرو داشته باشید

شهردار تهران گفت: ویژگی منحصر به فرد دیگر شهید باکری در بین دیگر فرمانده‌ها عدالت محوری او بود. اوج اثر گذاری مهدی این بود که به رزمندگان تفهیم کرد که این جبهه نیست که به ما احتیاج دارد بلکه این ما هستیم که این فضا را محتاجیم. این نکته بسیار مهمی بود.

وی اظهار داشت: در جبهه مرسوم بود که هر شهری برای خود گردان و لشکری داشت و مثلا گاهی پیش می‌آمد که رزمنده‌ای بگوید من برای فلان گردان یا فلان شهرم. شهید باکری با شنیدن این صحبت می‌گفت: این چه حرفی است و اصلاً این بحث‌ها معنی نمی‌دهد و خنده دار است.

با کدام عقلانیت؟

قالیباف بیان کرد: زندگی مهدی را قبل از انقلاب هم که مرور کنیم می‌بینیم که با فراز و نشیب‌های بسیاری همراه بوده که شاید اگر بر من و شما می‌گذشت از مسیر انقلاب روی گردان می‌شدیم. اما او لحظه‌ای از صراط مستقیم و ولایت جدا نشد.

وی ادامه داد: شهید باکری در کنار آن اخلاص و و محبتش یک عقلانیت وصل به خدای متعال و مدیریت خوبی داشت. او در عملیات بدر در کنار دجله و شش ضلعی (من این منطقه را کاملا آشنا هستم چون در عملیات خیبر ما در همان نقطه بودیم) با کدام عقلانیت در آنجا جنگید؟ عقلانیت لیبرالیستی و یا مثل او اگر بود که ما اصلاً انقلاب نمی‌کردیم و نمی‌جنگیدیم.

قالیباف افزود: آیا عقلانیت جنگیدن مهدی در غرب و یا حمید در عملیات خیبر یک عقلانیت عمل گرا بود که برخی از آن نام می‌برند؟ نه خیر! در همه جای دنیا می‌گویند برای جنگیدن باید حداقل سه برابر دشمن امکانات و نیرو داشته باشید که برخی هم در دوران جنگ این‌گونه فکر می‌کردند و یا توصیه می‌کردند ولی اگر امام (ره) این‌گونه فکر می‌کرد که دیگر انقلاب نمی‌شد.

وی ادامه داد: امروز برای ادامه راه شهدا و امام شهدا و برای عزت اسلام نیازمند این تفکر هستیم. جنگ 33 روزه در لبنان بر مبنای چنین عقلانیتی پیش رفت که بر گرفته از الهامات وحی بود.

این فرمانده دوران دفاع مقدس در پایان اظهار داشت: امروز برای تداوم انقلاب و راه امام (ره) و استقلال و پیشرفت کشور در همه عرصه‌ها نیازمند فرهنگ جهادی هستیم و این فرهنگ شهداست. اگر باورمان بر این است که تنها راه رو به جلوی ما در مسیر فرهنگ شهادت و ایثار است این نگاه ما را به پیروزی می‌رساند.

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع: خبرگزاری فارس