تبیان، دستیار زندگی
هنگامه غیبت امام عصر و دور بودن از رهبر و راهنمای راستینی که آدمی را به سر منزل مقصود برساند می تواند آسیب هایی بس جبران ناپذیر با خود به همراه داشته باشد که در روایات اسلامی نیز فراوان بدان اشاره شده است. در نوشتاری که پیش رو دارید به برخی از این آسیب ها
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آسیب های معنوی آخر الزمان

آخرالزمان

هنگامه غیبت امام عصر و دور بودن از رهبر و راهنمای راستینی که آدمی را به سر منزل مقصود برساند می تواند آسیب هایی بس جبران ناپذیر با خود به همراه داشته باشد که در روایات اسلامی نیز فراوان بدان اشاره شده است. در نوشتاری که پیش رو دارید به برخی از این آسیب ها اشاره خواهیم کرد.


خروج از دین

مهمترین خطری که در زمان غیبت امام زمان(علیه السلام) ما را تهدید می کند، خطر از دست رفتن اعتقادات صحیح و بی دین شدن است. به همین جهت در خصوص زمان غیبت، سفارشات اکیدی به مراقبت از دین شده است. در زمان غیبت امام زمان(علیه السلام)، غریبانه زیستن، انسان را در برابر انحرافات، بهتر حفظ می کند، این صفتی است که مۆمنان از امام غریب خود حضرت بقیة الله الاعظم به ارث می برند.

پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) فرمودند: سوگند به خدایی که مرا به حق برانگیخت، قیام کننده اولاد من بر اساس پیمانی که خدا به وسیله من با او بسته است، از دیده ها غائب می شود تا بیشتر مردمان بگویند، خدا نیازی به آل محمّد(صلی الله علیه و آله) ندارد و گروهی در نشانه های او دچار شک و تردید شوند. هر کس آن زمان را درک کرد، محکم به دین خود چنگ بزند، و برای شیطان راه شک را ببندد، تا شیطان نتواند او را به شک انداخته، از دین و آئین من بیرون ببرد. چنانکه پدر و مادرتان را از بهشت بیرون برد، خدای تبارک و تعالی شیطان را دوست و ولیّ کسانی قرار داده است که به خدا ایمان نمی آورند.(بحارالانوار ج51ص86و145)

پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) فرمودند: زمانی می آید که هر کس بخواهد دینش را حفظ کند، باید از کوهی به کوهی و از پناهگاهی به پناهگاهی برود همچون روباهی که بچه هایش را برداشته، فرار می کند.(منتخب الاثرص437)

امیرالمۆمنین(علیه السلام) فرمودند: در زمان غیبت کبری، کسی بر دینش باقی نمی ماند و هر کس به شکلی دینش را از دست می دهد مگر مخلصان، تنها آن ها با روح حقیقت یقین تماس دارند.(بحارالانوار ج51ص110)

«هنگامی كه تكبر و خودپرستی در اعماق دل ها نفوذ كرد، آن سان كه سمومات در بدن ها نفوذ می كنند، گناه ها علنی شد و محرمات الهی سبك شمرده شد»

امام حسین(علیه السلام) فرمودند: او (مهدی(علیه السلام)) غیبتی دارد که در آن مردم بسیاری، از دین برمی گردند و گروهی دیگر بر دین حق (اسلام) ثابت باشند. برخی از روی سرزنش به آنها می گویند، اگر راست می گویند زمان ظهور امام شما چه وقت است؟!

آگاه باشید! آنها که در غیبت وی با تحمل رنج ها و تکذیب بی دینان بر عقیده ی خود ثابت می مانند، مثل کسانی هستند که با شمشیر در رکاب رسول خدا جهاد کردند.(بحارالانوارج13ص356)

رواج صفات رذیله در آخرالزمان

در روایاتی رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) از روی آوردن اهل آخر الزمان به صفات رذیله می فرماید:

هنگامی كه مردم به دروغ گوش فرا می دهند، حرام و رشوه بخورند، ربا را جایز بشمارند، شراب و قمار و لهو و لعب را حلال بدانند... (الزام الناصب، ص195)

هنگامی كه مردم برای كارهای ناشایست تعاون و همكاری كنند، و در احكام مذهبی از یكدیگر دوری جویند، برای دروغ، همدیگر را دوست بدارند و برای راست گویی از یكدیگر قهر كنند، ... اگر اینها واقع شود، اولاً عاق والدین می شوند، باران كمتر و در غیر این موضوع می بارد، لئیمان هر لحظه در افزایش و كریمان هر لحظه كاهش می یابند.(روزگار رهایی، ج2، ص708)

آخرالزمان

نزول كردن جایگاه والدین در آخرالزمان

متأسفانه در این دوره احترام به پدر و مادر كم رنگ می شود و از جایگاه خود تنزل پیدا می كنند. رسول خدا (صلی الله علیه و آله) بیان می كنند:

«... و می بینی كه عاق والدین بودن رواج می یابد و پدر و مادر سبك شمرده می شوند». (منتخب الاثر، ص431)

« انسان به پدر و مادرش جفا می كند و با دوستانش از راه وفا و صفا وارد می شود». (الزام الناصب، ص182)

« فرزند به پدرش تهمت می زند، بر پدر و مادرش نفرین می كند و از مرگ آنها مسرور می شود». (منتخب الاثر، ص431)

« مرد به برادرش حسد می ورزد، به پدرش دشنام می دهد و با شریكان از راه خیانت وارد می شود». (الزام الناصب، ص181)

آسیب ها و بلایای معنوی پایان دنیا

در كلام رسول خدا (صلی الله علیه و آله) از دیگر آسیب ها و بلایای معنوی پایان دنیا می توان به این روایات اشاره كرد:

« هنگامی كه روابط نامشروع علنی شود، ‌گناه، بهتان و مرزنشناسی آشكار گردد و ...». (بشاره الاسلام، ص133)

«هنگامی كه پیوند خویشاوندی قطع شود، برای اطعام منت گذارند، مرحمت از دل بزرگان رخت بر بندد و حیا از روی كوچكان گرفته شود»(بحارالانوار، ج52، ص52)

« هنگامی كه تكبر و خودپرستی در اعماق دل ها نفوذ كرد، آن سان كه سمومات در بدن ها نفوذ می كنند، گناه ها علنی شد و محرمات الهی سبك شمرده شد». (بحارالانوار، ج52، ص264)

هنگامی كه مردم برای كارهای ناشایست تعاون و همكاری كنند، و در احكام مذهبی از یكدیگر دوری جویند، برای دروغ همدیگر را دوست بدارند و برای راست گویی از یكدیگر قهر كنند، ... اگر اینها واقع شود، اولاً عاق والدین می شوند، باران كمتر و در غیر این موضوع می بارد، لئیمان هر لحظه در افزایش و كریمان هر لحظه كاهش می یابند

زنان و مردان آخر الزمان

پیامبر بزرگ اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) كه ازدواج را سنت خود می دانسته اند، درباره زنان و مردان آخرالزمان روایت می كنند:

«هنگامی كه طلاق بسیار باشد و حدود الهی اقامه نشود» (الزام الناصب، ص182)

«لعن الله الرجل یلبس لبسه المراه، و المراه تلبس لبسه الرجل؛ خداوند لعنت كند مردی را كه جامه زن به تن كند، و زنی را كه جامه مرد بپوشد». (نهج الفصاحه، ج2، ص473)

«هنگامی كه مردها با مردها در می آمیزند و زن ها با یكدیگر»( المهدی، صص 199 و 219)

«هنگامی كه زن ها جامه مرد بپوشند و پوشش حیا از آن ها گرفته شود». (نهج الفصاحه، ج2، ص474)

در روایات بر این مطلب تاکید شده که آن آسیب ها و آفت هایی را که در آخرالزمان وجود دارد بشناسید; زیرا اگر آنها را نشناسید ممکن است دامن شما را هم بگیرد. لذا اگر ما چنین مطالعه تفصیلی داشته باشیم می توانیم جایگاه خودمان را مشخص کنیم که: آیا ما از کسانی هستیم که نشانه های ارتداد از ارزش ها در زندگی آنها آشکار است یا از کسانی هستیم که ارزش های اسلامی در عمق وجودشان جای گرفته است.

فراوری: زهرا اجلال

بخش مهدویت تبیان


منابع:

1)     سایت اختصاصی ظهور منجی

2)     پرتال فرهنگی اطلاع رسانی نور

3)     پایگاه خبری تحلیلی رویش

مطالب مرتبط:

حکومت جهانی چه نسبتی با آخر الزمان دارد؟

حضرت عیسی و یارى امام عصر(علیه السلام)

پیشگویی حضرت زهرا درباره حوادث آخرالزمان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.