تبیان، دستیار زندگی
فراخوان شرکت در دومین سوگواره ملی عکس یاس با هدف به تصویر کشیدن آئین‌های عزاداری ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) منتشر شد. این فراخوان در دو بخش برگزار می‌‏شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فراخوان دومین سوگواره ملی عکس ‌"یاس"


فراخوان شرکت در دومین سوگواره ملی عکس یاس با هدف به تصویر کشیدن آئین‌های عزاداری ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) منتشر شد.

فراخوان دومین سوگواره ملی عکس ˝یاس˝

این فراخوان در دو بخش منتشر شده است.

بخش اول:

عزاداری‌های فاطمی: شامل تمامی عکس‌هایی می‌‏شود که به صورت خاص به نمایش عظمت عزاداری ایام شهادت حضرت زهرا (س) می‌‏پردازد. به طور مثال دسته‌های عزاداری، مراسم‏ عزاداری، تشییع نمادین، تعزیه خوانی، محل نمادین کوچه های بنی هاشم و... که در شهر‌ها و نقاط مختلف این سرزمین و دیگر کشور‌ها برگزار می‌‏شود.

بخش دوم:

کودکان عزادار: شامل تمامی عکس‌هایی می‌‏شود که صرفا به صورت مستند، نمایشگر کودکان عزادار حضرت زهرا‏ (س) می‌‏باشد. به این نکته توجه شود که حتما در عکس‏‌ها نماد یا نشانه‌هایی وجود داشته باشد که نمایانگر ایام فاطمیه و شهادت حضرت صدیقه کبری‏ (س) باشد.

قوانین و مقررات:

1- از تمامی عکاسان، اعم از حرفه‌‏‏ای و آماتور دعوت می‌‏شود تا در این سوگواره شرکت کنند.

2- عکس‏‌ها می‌‏تواند رنگی یا مونو کروم باشند.

3- این سوگواره در 2 بخش و به صورت مستند برگزار می‌‏شود. تعریف عکس مستند از دیدگاه هیات داوران در همین فراخوان آمده است.

4-جهت شرکت در سوگوار، ثبت نام اولیه را در سایت رسمی دبیرخانه انجام شود. پس از ثبت نام و دریافت نام کاربری و کلمه عبور، عکس‏‌ها را از همین طریق بارگزاری کنید.

5- هر عکاس می‌‏تواند در هر بخش حداکثر 10 تک عکس و 3 مجموعه عکس ارسال کند.

6- مجموعه عکس‌های ارسالی باید بین 3 تا 7 فریم باشند و در تعریف ارائه شده از مجموعه عکس بگنجد. لازم به ذکر است چیدمان چند عکس در یک قاب از نظر دبیرخانه مجموعه عکس قلمداد نمی‌‏شود.

7- برای مجموعه ‏های عکس ارسالی، شرح و یا کپشن لازم است و در شرح اثر، توضیح مختصر مراسم، مکان و زمان اجرای مراسم قید شود.

8- ویرایش عکس‏‌ها در هر دو بخش نباید به جنبه مستند بودن عکس آسیبی بزند. تراز سفیدی، تنظیم کنتراست، کنترل رنگ، کاهش گرین، تنظیم شارپنس و این قبیل ویرایش‏‌ها جنبه مستند بودن عکس را از بین نمی‌‏برد و آزاد است. لطفا به هیچ عنوان عکس‏‌ها را پاسپارتو، کادر بندی و حاشیه‏‌گذاری نکنید و از نوشتن نام عکاس و یا هرگونه توضیحی بر روی عکس بپرهیزید.

9- عکس‏‌ها باید به صورت یک فایل JPEG با سایز 70 در 50 سانتیمتر و حجم حداکثر 5 مگا بایت بارگذاری شوند. لطفا DPI عکس‏‌ها را تغییر ندهید و با‌‌ همان کیفیت خروجی دوربین ارسال شود.

10- هیات داوران حداکثر 80 تک عکس و 20 مجموعه عکس را برای راه‌یابی به نمایشگاه انتخاب می‌‏کنند.

11- دبیرخانه این حق را برای هیات محترم داوران محفوظ می‌‏دارد، در صورتی که در مجموعه عکسی فقط یک یا چند عکس شرایط نمایش را داشته باشد، بقیه عکس‏‌ها توسط هیات داوران حذف شده و مجموعه با تعداد کمتر و یا به صورت تک عکس به نمایشگاه راه یابد.

آخرین مهلت ارسال آثار 20 فروردین ماه 93 است و داوری آثارتا پایان فروردین ماه انجام خواهد و برگزیدگان یکم اردیبهشت اعلام خواهند شد. گواهی شرکت کنندگان و حق التصویر شرکت کنندگان خردادماه اهدا خواهد شد

نحوه ارسال

1- تنها راه ارسال عکس از طریق سایت رسمی دبیرخانه است و از طرق دیگر از جمله ارسال پستی یا ارسال ایمیل پذیرفته نمی‌‏شود.

2- دبیرخانه حق استفاده از عکس‌های ارسالی را در کتاب و نمایشگاه‏ های مختلف برای خود محفوظ می‌‏دارد. ‏در صورتی که برگزاری نمایشگاه عوائد مالی داشته باشد، حقوق هنرمندان به آن‌ها پرداخت خواهد شد.

3- عکس‏‌ها از طریق ویدئو پروژکتور برای هیات داوران نمایش داده خواهد شد.

4- رعایت نکردن قوانین و مقررات منجر به حذف عکس از مرحله مسابقه و داوری می‌‏شود.

5- هرگونه تصمیم‏گیری راجع به مسائل پیش‏‌بینی نشده بر عهده دبیرخانه سوگواره است.

6- شرکت در این سوگواره به معنی قبول کلیه مقررات است.

مزایای شرکت در مسابقه

1- به تمامی شرکت‌کنندگان که آثار آنها به نمایشگاه راه می‌‏یابد، گواهی شرکت و مبلغ 700 هزار ریال به ازای هر عکس اهدا خواهد شد.

2- تمامی عکس‌های راه یافته به نمایشگاه در قالب کتابی به چاپ خواهد رسید و همچون دوره اول سوگواره، یک نسخه از کتاب به صاحبان آثار راه یافته اهدا خواهد شد.

از آنجایی که موضوع عکس‏‌های این سوگواره مستند اجتماعی است، از این رو آثار باید ضمن معرفی فضا، مکان، شاخصه‏‌های قومی و نمادهای شاخص در رسوم، بدون دستکاری‏‌های فنی (که جنبه مستند بودن عکس را مخدوش ساخته باشد) ارسال شوند.

سازماندهی جزیی و چیدمان‏‌هایی که به تعریف بهتر مراسم و شاخصه‏‌های آن و همچنین غنای تصویری کمک کند بلامانع است.

یک مجموعه عکس تکرار یک عکس نیست! بلکه به مثابه یک قصه یا روایت است که به جنبه‏‌های مختلف موضوع می‌‏پردازد به گونه‏‌ای که تعریف جامع و مبسوط‏‌تری از موضوع مستفاد گردد. بنابراین توصیه می‌‏شود که یک مجموعه عکس شامل یک عکس نمای باز، یک عکس نمای بسته و یک عکس دیتیل یا بخشی جزیی‏‌ از عناصر موجود در صحنه باشد. مابقی عکس‏‌ها نیز می‌‏تواند از زوایای مختلف به تعریف و توصیف این عکس‏‌ها کمک نماید. همچنین بیان روایی و یا توالی عکس‏‌ها که یک مضمون یا موضوع خاص را دنبال می‌‏کند در قالب مجموعه عکس‏‌ها قابل تعریف است.

جوایز:

بخش اول، عزاداری‌های فاطمی:

در بخش اول به 5 نفر از برگزیدگان بدون اولویت لوح تقدیر، تندیس سوگواره و مبلغ 15 میلیون ریال اهدا خواهد شد.

بخش دوم، کودکان عزادار:

در این بخش به 3 نفر از برگزیدگان بدون اولویت لوح تقدیر، تندیس سوگواره و مبلغ 10 میلیون ریال اهدا خواهد شد.

مجتبی آقایی،امیر علی جوادیان و محمد مهدی رحیمیان داوری عکس های این جشنواره را برعهده دارند. محمدحسین فاضل هرندی هم دبیری جشنواره را برعهده دارد.

آخرین مهلت ارسال آثار 20 فروردین ماه 93 است و داوری آثارتا پایان فروردین ماه انجام خواهد و برگزیدگان یکم اردیبهشت اعلام خواهند شد. گواهی شرکت کنندگان و حق التصویر شرکت کنندگان خردادماه اهدا می شود.

آدس دبیرخانه:قم، خیابان صفائیه، مجتمع تجاری زمرد، طبقه 3، پلاک 12تلفن: 37749434 – 025 و info@yasps.com

بخش هنری تبیان


منبع: هنرآنلاین