تبیان، دستیار زندگی
شماری از بهترین جشنواره های ادبی سال 2014 در شرق آسیا از بالی و هند گرفته تا میانمار، پکن و هنگ کنگ برگزار خواهد شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهترین جشنواره های ادبی شرق دور در سال 2014


شماری از بهترین جشنواره های ادبی سال 2014 در شرق آسیا از بالی و هند گرفته تا میانمار، پکن و هنگ کنگ برگزار خواهد شد.

بهترین جشنواره های ادبی شرق دور در سال 2014

به نقل از ایشین نیوز، زمانی منظور از یک جشنواره ادبی جایگاهی برای ایجاد ارتباط بین نویسنده و مخاطب بود. اما اکنون این شاخص تغییر کرده و آسیا بیش از همه با چنین تغییری روبه رو بوده است.

با وجود همه جوانه های معنی داری که از توجه جهانی به آسیا می توان دریافت، به نظر می رسد افزایش و گسترش چنین برنامه هایی که بهتر است از آنها به عنوان جشن های ادبی یاد شود، بی دلیل نباشد.

در واقع جشن های ادبی پنجره ای هستند که آسیا را به جهان نشان می دهند و اهمیت آن را به جهانیان معرفی می کنند. از همین رو جشنواره های ادبی امروز در آسیا از همیشه بااهمیت تر شده اند.

به گفته جیاپریا واسودوان مدیر موسسه ادبی جاکاراندا «جشنواره ها پنجره های فرهنگی» هستند. وی در بیان اهمیت این جشنواره های ادبی می افزاید: آنها عامل معرف اهمیت آسیا هستند. برای همین است که راه اندازی جشنواره های ادبی در این منطقه این همه اهمیت پیدا کرده است.

واسودوان یکی از موسسه هایی است که در راه اندازی «جشنواره ادبی بین المللی کرم کتاب» پکن موثر بوده است و به همین دلیل باور دارد جشنواره ها فضای بیشتری برای خلاقیت و رشد نویسندگان ایجاد می کنند و صداهایی را که تاکنون کمتر شنیده شده اند، و افرادی را که کمتر مطرح بوده اند، در برابر دید عموم قرار می دهند.

وی می افزاید ملاقات با یک نویسنده کانادایی که در ژانر جنایی می نویسد در پکن خیلی زیباست و نشان می دهد با فرهنگ چگونه می توان به اهداف جهانی دست یافت.

به گفته ویلیام دالریمپل از مسئولان جشنواره ادبی جی پور هند، از زمانی که این شهر هندی برای خودش جشنواره ای ادبی در ماه زمستان راه اندازی کرد، خودش را به شیوه ای متفاوت در مرکز توجه قرار داد و از سال 2004 که این جشنواره شروع به کار کرد تا کنون گام های موفقیت را به سرعت برداشته است.

در حالی که سالانه بیش از 60 جشنواره ادبی در آسیای شرقی برگزار می شود، آشنا شدن با شماری از مهمترین آنها خالی از لطف نخواهد بود.

جشنواره ادبی جی پور-17 تا 21 ژانویه در قصر دیگی-جی پور هند

این جشنواره خود را به نام آزادترین جشنواره ادبی جهان معرفی کرده و هر سال ترکیبی از افراد مختلف از کالسکه چیان شهری تا اعضای خانواده سلطنتی این شهر، در راه اندازی آن مشارکت می کنند. تاریخ، علوم، تکنولوژی و ریاضیات تنها بخشی از موضوع هایی هستند که هر سال در این جشنواره در مرکز توجه قرار می گیرند. امسال چهره های جهانی چون جومپا لاهیری برنده پولیتزر و ژائو ژیائولو فیلمساز چینی و نیز رضا اصلان نویسنده ایرانی-آمریکایی و خالق کتاب پرفروش «متعصب: زندگی و دوران مسیح ناصری» در این جشنواره شرکت کردند. این جشنواره که سال 2004 کار خود را با شرکت 14 نفر شروع کرد، امسال میزبان بیش از یک میلیون نفر بود.

جشنواره ادبی کراچی- از 7 تا 9 فوریه در هتل بیچ لوکسری کراچی

این جشنواره که از مارس 2010 کار خود را با پنج هزار شرکت کننده شروع کرد، در سال 2013 با شرکت بیش از 50 هزار نفر و با حضور بهترین نویسندگان پاکستانی به پایان برد. محسن حمید نویسنده مشهور پاکستانی و ندیم اصلام نویسنده پاکستانی-بریتانیایی از شرکت کنندگان در این جشنواره ادبی بودند. این جشنواره به سرعت به عنوان رویدادی برای شنیدن صدای ادبی پاکستان شناخته شده است.

به گفته جیاپریا واسودوان مدیر موسسه ادبی جاکاراندا «جشنواره ها پنجره های فرهنگی» هستند. وی در بیان اهمیت این جشنواره های ادبی می افزاید: آنها عامل معرف اهمیت آسیا هستند. برای همین است که راه اندازی جشنواره های ادبی در این منطقه این همه اهمیت پیدا کرده است.

جشنواره ادبی ایراوادی -14 تا 16 فوریه در ماندالی میانمار

این جشنواره در پاگودا کوتوداو مکانی برگزار می شود که از سوی یونسکو به عنوان میراث بشری در منطقه ماندالیا شناخته شده است. هر یک از خانه های این منطقه نگاهدار قطعه ای از بزرگترین کتاب جهان است که دست نوشته هایی از قدیمی ترین بخش مذهب بودیسم را که بر ورقه های طلا نوشته شده اند نگهداری می کند. به این ترتیب این جشنواره هم مکانی برای مراسم مذهبی و هم مکانی برای آشنا شدن با تنوع فرهنگی از رنگ ها، لباس ها و معماری این منطقه است. این جشنواره امسال سومین سال برگزاری خود را تجربه کرد و میزبان تان توانگ انگ برنده جایزه ادبی بوکر آسیایی سال 2013 بود.

جشنواره ادبی بین المللی شانگهای-7 تا 18 مارس در شانگهای

این جشنواره که از سال 2003 آغاز به کار کرده به عنوان خواهر جشنواره ادبی بین المللی هنگ کنگ شناخته می شود و در این مدت موفق شده تا میزبان چهره های مطرح جهانی باشد. گور ویدال متفکر برجسته آمریکایی که سال 2012 درگذشت، از میهمانان این جشنواره بود.

جشنواره نویسندگان بایرون بی-از اول تا سوم اوت-در بایرون بی استرالیا

این جشنواره که معمولا بر معرفی نویسندگان استرالیای متمرکز است، در سال های اخیر میزبان نویسندگان آسیایی نیز بوده است و ارتباط نزدیکی با جشنواره کتابخوانان و نویسندگان بالی برقرار کرده است. ایجاد کارگاه های متعدد آموزشی که چند روز پیش از این جشنواره برگزار می شوند از شاخصه های این رویداد ادبی است که با هدف ایجاد ارتباط قوی تر در زمینه داستان گویی و نشر برگزار می شوند.

جشنواره نویسندگان و کتابخوانان یوبودی-8 تا 12 اکتبر در یوبودی بالی

این جشنواره که از سال 2003 شروع به کار کرد، به مردم این جزیره کوچک کمک کرد تا از خاطره بمب گذاری خونین سال 2002 فاصله بگیرند. جشنواره یوبودی در این مدت هم از نظر شکلی و هم از نظر معنایی گسترش یافته و گردهم آوردن نویسندگانی از ژانرهای مختلف از نویسندگان کتاب سفر تا کتاب موسیقی، بر تنوع موضوعی خود افزوده است. این جشنواره امسال با موضوع «تعقل و دانش» برپا می شود.

جشنواره نویسندگان سنگاپور -31 اکتبر تا 9 نوامبر- سنگاپور

این جشنواره که با همکاری دانشگاه مدیریت سنگاپور از سال 1986 برگزار می شود سال پیش با تمرکز بر موضوع فیلمنامه نویسی و شعر سینمایی به مدت 10 روز برگزار شد و میزبان نویسندگانی از گوشه و کنار جهان بود. این جشنواره برای سال 2014 موضوع «چشم انداز زیبایی» را مورد توجه قرار داده است. اهدای یک جایزه ادبی نیز از سال 1993 به برنامه این رویداد ادبی افزوده شده که از سوی شورای هنرهای ملی سنگاپور با عنوان جایزه نقطه طلایی و به ارزش 6 هزار دلار اهدا می شود.

جشنواره ادبی بین المللی هنگ کنگ- اول تا دهم نوامبر در هنگ کنگ

این جشنواره از زمان شروع به کارش در سال 2000 تاکنون راه درازی را پیموده و از زمانی که در کتابخانه مرکزی هنگ کنگ شروع به کار تا کنون که در چندین منطقه از جزیره هنگ کنگ برگزار می شود، رشد بامعنایی را تجربه کرده است. ترتیب دادن نشست های ادبی در چند سال اخیر در مرکز توجه این رویداد فرهنگی قرار گرفته است.

بخش ادبیات تبیان


منبع: ایبنا