تبیان، دستیار زندگی
به دلیل حبس غیرقانونی برای یک سیاه‌پوست به مدت 21سال در یک کشور غیر اسلامی، دررابطه با رعایت عدالت و حقوق بشر، بدون دادخواست، مبلغ88میلیون دلار غرامت پرداخت شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شکایت از دولت برای 22 سال درگیری حقوقی


به دلیل حبس غیرقانونی برای یک سیاه‌پوست به مدت 21سال در یک کشور غیر اسلامی، دررابطه با رعایت عدالت و حقوق بشر، بدون دادخواست، مبلغ88میلیون دلار غرامت پرداخت شد.

شکایت از دولت برای 22 سال درگیری حقوقی

اوایل آذر ماه داستان مردی را منتشر کردیم که بعد از 11 ماه انفرادی و تحمل 7 سال حبس امروز باداشتن حکم تبرئه از همه اتهامات به دنبال جبران خسارات خود است. این  فعال اقتصادی درآذربایجان‌غربی 22سال  پیش درگیر پرونده قضایی با دولت شد که تا امروز نتوانسته کابوس همکاری با دولت را پایان ببخشد. برخورداری از عدالت قضایی حق هرانسانی است اما برای ابراهیم رکنی کمی داستان پیچیده شده و بعد از دریافت تبرئه اکنون به دنبال جبران خسارت وارده به خود است. هرچند امروز به دیوار بلند هزینه دادرسی خورده و ناتوانی از پرداخت هزینه دادرسی مانع ادامه دادخواهی وی شده است. هزینه دادرسی وی در خصوص شکایت از دولت به 9 میلیارد رسیده و دادگاه، حکم اعسار وی را رد کرده‌است. ابراهیم رکنی در گفت‌وگو با «قانون» به توضیح آخرین وضعیت پرونده خود پرداخته است.

اولین جلسه دادرسی شکایت از دولت، چگونه بود؟

اولین جلسه دادرسی 23 ماه آذر سال  92در شعبه 25عمومی تهران تشکیل شد.  در این جلسه به‌دلیل حاضر نشدن خوانده (نماینده دولت)در دادگاه، به موضوع دادخواست اعسار از هزینه دادرسی رسیدگی شد. ریاست دادگاه به استناد ماده507  قانون آئین دادرسی مدنی، حضور چهار نفر شاهد معرفی شده را لازم ندانست. که در این راستا در مراجعه مورخ 30 آذر 92 به دفتر دادگاه، به وی اعلام شده بود که حکم اعسار وی رد شده و به زودی به وی ابلاغ خواهد‌شد.

آیا پذیرفته نشدن دادخواست اعسار از هزینه دادرسی قانونی بوده  است؟

مهم رعایت قانون است، طبق ماده504 قانون آیین دادرسی مدنی، افرادی معسر از هزینه دادرسی شناخته می‌شوند که به واسطه عدم کفایت دارایی یا عدم دسترسی به مال خود به‌طور موقت قادر به پرداخت آن نیستند، که در مورد بنده 22سال است اموالم باتوجه به قرارداد مصالحه 24 اسفند سال70 با دولت و عدم انجام تعهد از طرف این نهاد اجرایی، از بین رفته و با اینکه طی دادنامه قطعی 14500486-3/5/89 دولت محکوم شده ولی هنوز دسترسی به اموال خود را ندارم. علاوه بر آن کسی که بیش از پنج سال در زندان باشد، به خودی خود معسر شناخته‌می‌شود، در حالی که حبس‌های غیرموجه من 8سال و4ماه و 26 روز بوده که منجر به برائت شده، که مدت 11ماه و 18روز آن در انفرادی سپری شد، بنابراین معسر بودن من حتی به شهود هم نیازی ندارد.

طبق ماده504 قانون آیین دادرسی مدنی، افرادی معسر از هزینه دادرسی شناخته می‌شوند که به واسطه عدم کفایت دارایی یا عدم دسترسی به مال خود به‌طور موقت قادر به پرداخت آن نیستند، که در مورد بنده 22سال است اموالم باتوجه به قرارداد مصالحه 24 اسفند سال70 با دولت و عدم انجام تعهد از طرف این نهاد اجرایی، از بین رفته و با اینکه طی دادنامه قطعی 14500486-3/5/89 دولت محکوم شده ولی هنوز دسترسی به اموال خود را ندارم

چه مبلغی برای هزینه دادرسی شما تعیین شده بود؟

هزینه‌دادرسی که برای بنده در نظر گرفته شده بود تقریبا 9میلیارد تومان به صورت شفاهی اعلام شد، ولی صرف‌نظر از معسر بودن، چرا شخصی که قربانی حبس‌های غیرقانونی شده و حیثیت وسرمایه خود را طی22سال ازدست داده، و باوجود اینکه اثبات الزام به جبران خسارت مادی و معنوی از سوی دولت، و با استناد به ماده 58 قانون مجازات اسلامی و اصل 171 قانون اساسی  و با وجود 132مدرک مستند و احکام قضایی که در خصوص حکم برائت1225، مورخ 27آذر سال91 صادر و به اثبات رسید، باید مبالغ هنگفتی برای دریافت این خسارت به عنوان هزینه‌دادرسی پرداخت کند؟ اصولا اجرای احکام نسبت به دولت جنبه اعلانی دارد. برای مثال به دلیل حبس غیرقانونی برای یک سیاه‌پوست به مدت 21سال در یک کشور غیر اسلامی، دررابطه با رعایت عدالت و حقوق بشر، بدون دادخواست، مبلغ88میلیون دلار غرامت پرداخت شد.

در آینده شما چه اقداماتی  انجام خواهید داد؟

اگر دولت به مفاد ماده 58 و اصل 171 قانون اساسی به منظور اجرای عدالت و رعایت حقوق،عمل کند، متقاضی اعسار متمکن و هزینه دادرسی از همان خسارت مادی دریافتی به استناد ماده 514 قانون آیین دادرسی مدنی تسویه خواهد شد، ولی اگر  دولت از قانون تبعیت نکند، اصل دادخواست در این مورد نیازی به هزینه دادرسی ندارد. در هر صورت فعلا به دادنامه رد‌اعسار، اعتراض کردم و چند ماهی است که منتظر تصمیم نهایی دادگاه تجدیدنظر هستم. اگر موفق به احقاق حق از طریق مراجع قضایی ایران نشوم دعوای خود را در مجامع بین‌المللی ادامه خواهم داد. براساس این گزارش ابراهیم رکنی  در مقابل 11 ماه و 18 روز حبس انفرادی و 7 سال و 4 ماه و 26 روز حبس عادی که با احتساب هر روز حبس انفرادی معادل 10 روز مجموعاً 17 سال و یک ماه و 26 روز می‌شود با 50 درصد تخفیف 158 میلیون دلار و درخصوص خسارت مادی وارده 22 ساله و از بین رفتن 89 میلیارد تومان، در مقابل گذراندن بهترین سال‌های عمر خود در گوشه زندان از دولت جمهوری اسلامی ایران درخواست کرده است.

بخش حقوق تبیان

منبع : قانون