تبیان، دستیار زندگی
در این جا من دوباره با آویزی از جنس کارتون مقوایی که بسیار ساده ساخته می شود و در نهایت به شدت زیباست در خدمت شما هستم. تمام موارد کاملا با دست می باشد و نیازی به نرم افزارهای 3D و برش های لیزی و غیره نمی باشد. بنابراین شروع می کنیم....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سارا قیصری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آویز مقوایی/کارتونی دست ساز

آویز مقوایی/کارتونی دست ساز

سلام دوستان

در این جا من دوباره با آویزی از جنس کارتون مقوایی که بسیار ساده ساخته می شود و در نهایت به شدت زیباست در خدمت شما هستم. تمام موارد کاملا با دست می باشد و نیازی به نرم افزارهای 3D و برش های لیزی و غیره نمی باشد. بنابر این شروع می کنیم.

خوب برای ساخت این آویز که با یک لامپ روشنایی فوق العاده ای را ایجاد می کند ... شما به موارد زیر احتیاج دارید:

1-     کارتون مقوایی ضخیم – من از بیشترین ضخامت موجود استفاده کردم.

2-     کاتر موکت بری تیز

3-     چسب المر (نوعی چسب که در هند استفاده می شود) – ما به چسبی بسیار قوی احتیاج داریم.

4-     کاغذ پوستی

5-     کاغذ کاربن

6-      لوازم برقی لوستر و سرپیچ لامپ

7-     لامپ CFL یا نوارهای LED

8-     مداد

9-     مقیاس اندازه گیری – خط کش

10-  شکیبایی ... صبوری ... دقت

این مرحله در این پروژه بسیار خسته کننده است. ما احتیاج به 145-140 نوار مقوایی که هر نوار 12*2 طول*عرض می باشد. تصویر زیر کاملا این را نشان می دهد.

آویز مقوایی/کارتونی دست ساز

ضخامت مقوای من خیلی مناسب است و کاتر هم تیز است اما من متوجه کناره های نامنظم کارم شدم بنابراین لبه ی آنها را بر لبه ی میزی چسباندم و مانند اره کردن در نجاری لبه های آن را صاف کردم. شما پس از این، قسمت کسل کننده را پشت سر می گذارید و به قسمت مورد علاقه ی من که بسیار مهیج است می رسید.

حال باید با نوارهایی که آماده کردیم ابتدا پایه ی کارمان را با تمام دقت بسازیم. در اینجا کمی از علم هندسه بهره می بریم. ما با استفاده از نوارها ابتدا یک 5گوش متوازی الاضلاع می سازیم. در صورتی که ما از 140 نوار استفاده کنیم، ارتفاع در نظر گرفته شده ی این آویز حدود 25 سانتی متر می باشد.

بیایید پایه ی اولیه را بسازیم:

1-     شکل نموداری را به دقت مشاهده کنید تا ایده ی اینکه ما چه می خواهیم انجام دهیم را متوجه شوید. ما از طریق کنار هم قرار دادن نوارها یک 5 ضلعی می سازیم و با چرخش منظم ساختمان آن را بنا می کنیم.

2-     5 عدد نوار را برای ساخت 5ضلعی روی میز بگذارید سپس 5 تای دیگر بیاورید و یکی یکی آنها را بچسبانید. (مانند شکل 1) چرخش را ایجاد کنید. روی 5ضلعی زیرین با چسب قوی بچسبانید. (شکل 2)

3-     حال نوبت چسب زدن است (شکل 3) پس از هر بار چسب زدن، منتظر خشک شدن شوید و دوباره ادامه دهید.

4-     نتیجه ی نهایی را در شکل 4 ببینید.

آویز مقوایی/کارتونی دست ساز

شاید تعجب کنید که چرا من از چسب حرارتی استفاده نکردم!!؟ به دلیل اینکه زمان کافی برای تنظیم داشته باشم.

دقت فرمایید که تمامی نوارهای متناوب به صورت موازی قرار گرفته اند و این عمل باید با نهایت دقت ایجاد شود تا از زیبایی اثر کاسته نشود. در نهایت اجازه دهید تا چسب کاملا خشک شود.

آویز شما تقریبا آماده است و تنها یک مرحله باقی مانده است. آن هم سقف آویز می باشد. کاغذ پوستی خود را روی آویز بگذارید و آخرین 5 ضلعی را با کمک خط کش روی آن بکشید سپس آن را روی کاغذ کاربن قرار دهید و در نهایت روی مقوایی دیگر بگذارید.

آویز مقوایی/کارتونی دست ساز

5 ضلعی را به عنوان درپوش می سازیم پس باید مرکز آن را به اندازه ی سرپیچ لامپی که می خواهیم درون آویز بگذاریم با نهایت دقت طوری سوراخ کنیم که سرپیچ از داخل آن رد نشود. پس از انجام تمام مراحل 5ضلعی خود را با چسب روی آویز بچسبانید. به شکل ها دقت فرمایید.

آویز شما آماده است تا آن را با لامپ هایی که قبلا ذکر شده است در اتاق خود اسفاده کنید و لذت ببرید.


بخش پژوهش های دانش آموزی سایت تبیان - تهیه و تنظیم : مریم فراهانی