تبیان، دستیار زندگی
اخلاق جنسی یک از مواردی است که در جامعه ما کمتر به آن توجه می شود و درصد بالایی از زن و شوهرها اصلا نمی دانند که چنین مقوله ای هم وجود دارد. وقتی در جامعه ای اخلاق جنسی نباشد آن جامعه دچار انحطاط می شود؛ طلاق، افزایش بیماری های روحی و روانی، تجاوز، قتل، ا
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : محسن جندقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخلاق جنسی استاد مطهری!


اخلاق جنسی یکی از مواردی است که در جامعه ما کمتر به آن توجه می شود و درصد بالایی از زن و شوهرها اصلا نمی دانند که چنین مقوله ای هم وجود دارد. وقتی در جامعه ای اخلاق جنسی نباشد آن جامعه دچار انحطاط می شود؛ طلاق، افزایش بیماری های روحی و روانی، تجاوز، قتل، انحراف های جنسی از پیامدهای نبودن اخلاق جنسی است.
اخلاق جنسی مطهری

در این بین اسلام به عنوان کامل ترین دین، آموزه های بسیاری در مورد اخلاق جنسی دارد که اگر جامعه اسلامی به آن توجه کند بسیاری از مشکلات اخلاقی آن جامعه رفع خواهد شد. جالب اینکه ما مسلمانان از این آموزه ها اطلاعات کمی داریم. از سوی دیگر به علل گوناگون که عمده ترین آن بالا رفتن سن ازدواج است جوانان امروزی در مورد مسائل جنسی از الگوهای غربی استفاده می کنند. استاد شهید مطهری از حدود 40 سال پیش به این موضوع توجه ویژه کرده و الگوی غربی را به چالش کشیده است و اخلاق جنسی صحیح را تبیین کرده است. استاد مطهری در سال 1353 به طور مسلسل در مجله " مكتب اسلام " در مورد اخلاق جنسی مقاله ارائه کردند و بعدا به کتاب تبدیل شد.

در بخشی از این کتاب آمده است:

"علاقه جنسی یا گناه ذاتی برای ما مسلمانان که علاقه دو همسر را به یکدیگر یکی از نشانه‏های بارز وجود خداوند می‏دانیم  و نکاح را " سنت " و تجرد را نوع " شر" حساب می‏کنیم هنگامیکه می‏خوانیم یا می‏شنویم بعضی از آئین‏ها علاقه جنسی‏ را ذاتا پلید ، و آمیزش جنسی را  موجب‏ تباهی و سقوط می‏دانند دچار تعجب  می‏شویم .

عجب‏تر آنکه می‏گویند : دنیای قدیم عموما گرفتار این وهم بوده است

برتراند راسل فیلسوف اجتماعی مشهور معاصر می‏گوید : " عوامل و عقایدمخالف جنسیت در اعصار خیلی قدیم وجود داشته و بخصوص در هر جا که‏ مسیحیت و دین بودا پیروز شد عقیده مزبور نیز تفوق یافت و سر تارک‏ مثالهائی از این فکر عجیب مبنی بر اینکه چیز ناپاک و تباهی در روابط جنسی وجود دارد ذکر می‏نماید .

در آن نقاط دنیا نیز که دور از تأثیر مذهب بودا و مسیح بوده است‏ ادیان و راهبانی بوده‏اند که طرفداری از تجرد می‏کرده‏اند ، مانند " اسنیت‏ها " در میان یهودیان و بدین طریق یک نهضت عمومی ریاضت در دنیای قدیم ایجاد شد . در یونان و روم متمدن نیز طریقه کلبیون جای طریقه‏ اپیکور را گرفت . افلاطونیان نو نیز باندازه کلبیون ریاضت طلب بوده‏اند."

در بخش دیگری از این کتاب می خوانید: "در اسلام کوچکترین اشاره‏ای به پلیدی علاقه جنسی و آثار ناشی از آن نشده است، اسلام مساعی خود را برای تنظیم این علاقه بکار برده است .

"اخلاق جنسی قسمتی از اخلاق به معنی عام است . شامل آن عده از عادات و ملکات و روشهای بشری است که با غریزه جنسی بستگی دارد. ستر عورت ، ستر بدن زن از غیر محارمتجرد جزء اخلاق‏ و عادات جنسی بشمار می‏روند. ویل دورانت می‏گوید : " سر و سامان بخشیدن به روابط جنسی همیشه‏ مهمترین وظیفه اخلاقی به شمار می‏رفته است ، زیرا غریزه تولید مثل ، نه‏ تنها در حین ازدواج بلکه قبل و بعد آن نیز مشکلاتی فراهم می‏آورد

از نظر اسلام روابط جنسی را فقط مصالح اجتماعی حاضر یا نسل آینده محدود می‏کند و در این زمینه تدابیری اتخاذ کرده است که منجر به احساس‏ محرومیت و ناکامی و سرکوب شدن این غریزه نگردد .

متأسفانه دانشمندانی امثال برتراند راسل که از عقاید مسیحیت و بودائی‏ و غیره در این زمینه انتقاد می‏کنند ، درباره اسلام سکوت می‏نمایند . راسل‏ در کتاب زناشوئی و اخلاق همین قدر می‏گوید : " کلیه بانیان مذاهب‏  باستثناء محمد (ص) و کنفوسیوس ، اگر بتوان مسلک او ( کنفوسیوس ) را مذهب نامید ، توجهی به اصول سیاسی و اجتماعی نداشته و کوشیده‏اند تکامل روح را از راه اشراق ، تفکر و فنا فراهم کنند " به هر حال از نظر اسلام ، علاقه جنسی نه تنها با معنویت و روحانیت منافات ندارد ، بلکه جزء خوی و خلق انبیاء است .

اخلاق جنسی استاد مطهری!

در حدیثی می‏خوانیم : " من اخلاق الانبیاء حب النساء » ( 2 ) رسول اکرم ( ص ) و ائمه اطهار  طبق آثار و روایات فراوان که رسیده است ،

محبت و علاقه خود را به زن در کمال صراحت اظهار می‏کرده‏اند و بر عکس‏ روش کسانی را که میل به رهبانیت پیدا می‏کردند سخت تقبیح می‏نمودند."

استاد مطهری در بخشی دیگر می نویسد:"اخلاق جنسی قسمتی از اخلاق به معنی عام است . شامل آن عده از عادات و ملکات و روشهای بشری است که با غریزه جنسی بستگی دارد. ستر عورت ، ستر بدن زن از غیر محارمتجرد جزء اخلاق‏ و عادات جنسی بشمار می‏روند. ویل دورانت می‏گوید : " سر و سامان بخشیدن به روابط جنسی همیشه‏ مهمترین وظیفه اخلاقی به شمار می‏رفته است ، زیرا غریزه تولید مثل ، نه‏ تنها در حین ازدواج بلکه قبل و بعد آن نیز مشکلاتی فراهم می‏آورد . و در نتیجه شدت وحدت همین غریزه و نافرمان بودن آن نسبت به قانون و انحرافاتی که از جاده طبیعی پیدا می‏کند ، بی نظمی و اغتشاش در سازمانهای‏ اجتماعی تولید می‏شد "

نخستین بحث علمی و فلسفی که در اینجا به میان می‏آید این است که‏ سرچشمه این اخلاق چیست ؟

چرا مرد در مورد زن خود غیرت می‏ورزد ؟ آیا این‏ غیرت همان حسادت معمولی است که بشر آنرا در همه جا محکوم کرد و استثناء در این یک مورد آنرا پسندیده می‏داند ؟ یا چیز دیگر است ؟

اگر سرچشمه این اخلاق ، طبیعت و فطرت است چرا اقوام ابتدائی و اقوام‏ وحشی زمان حاضر که هنوز مانند اقوام ابتدائی زندگی می‏کنند ، این خصائص‏ را ، لااقل به شکلی که انسان متمدن دارد ، ندارند ؟ و به هر حال اصل و منشأ هر چه باشد و گذشته بشریت به هر نحو بوده است ، امروز چه باید کرد ؟ بشر در زمینه اخلاق جنسی چه راهی را بایست پیش بگیرد که به ســـــرمنزل‏ سعادت نائل آید ؟"

در آن نقاط دنیا نیز که دور از تأثیر مذهب بودا و مسیح بوده است‏ ادیان و راهبانی بوده‏اند که طرفداری از تجرد می‏کرده‏اند ، مانند " اسنیت‏ها " در میان یهودیان و بدین طریق یک نهضت عمومی ریاضت در دنیای قدیم ایجاد شد . در یونان و روم متمدن نیز طریقه کلبیون جای طریقه‏ اپیکور را گرفت . افلاطونیان نو نیز باندازه کلبیون ریاضت طلب بوده‏اند."

سرنوشت کتاب استاد مطهری

طبیعی است مقالات استاد مطهری با آن نگارش روان و شیوا آن هم در سال های قبل از انقلاب در مورد اخلاق جنسی مورد استقبال قرار گیرد و تبدیل به کتاب شود. در آن زمان یک ناشر بدون اطلاع استاد مطهری مقالات ایشان را به صورت کتابی كوچك منتشر  کرد و البته موجب آزردگی خاطر استاد شد چرا كه مقالاتی كه در یك‏  مجله و با فواصل زمانی چاپ می‏شوند ، برای آنكه به صورت كتاب منتشر شوند نیاز به یك بازبینی دارند ، و به علاوه ظاهرا استاد شهید این بحث‏ را به عنوان بحثی مرتبط با مسئله " نظام حقوق زن در اسلام " در نظر گرفته بودند و  خود برای انتشار آن طرحی داشتند . جالب اینکه  ایشان از انتشار این‏ کتاب جلوگیری به عمل نیاوردند ، و علت اینكه كتاب "اخلاق جنسی در اسلام و جهان"  فاقد مقدمه‏ای‏ از استاد شهید می‏باشد همین امر است .این کتاب تا به حال توسط چندین ناشر چند صد بار تجدید چاپ شده است و در چند سال اخیر انتشارات صدرا به عنوان متولی چاپ و انتشار آثار شهید مطری این کتاب کوچک اما پرمحتوا را در چند نوبت چاپ کرده است. کتاب "اخلاق جنسی در اسلام و جهان" آخرین بار در سال 1390 توسط این انتشارات و در 108 صفحه چاپ و با قیمت 800 تومان عرضه شد. برای تهیهاین کتاب می توانید به انتشارات صدرا مراجعه کنید.

محسن جندقی

بخش اجتماعی تبیان


مطالب مرتبط:

ازدواج پیش به سوی تعطیلی!

 ازدواج‌های آسان درراه است

 هلهله‌‌ی ازدواج موقت