تبیان، دستیار زندگی
فناوری ارتباطات یکی از فناوری های مهم شامل تلفن های همراه، رسانه ها، ضبط ها، انواع لوح فشرده و... به طور مختصر هر گونه وسایل ارتباطی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ارتباطات، با فناوری یا بی‌فناوری؟

(قسمت اول)


فناوری ارتباطات یکی از فناوری های مهم شامل تلفن های همراه، رسانه ها، ضبط ها، انواع لوح فشرده و... به طور مختصر هر گونه وسایل ارتباطی است.

اگر کنار دیوار حیاط مدرسه ایستاده باشید و با دوستتان صحبت کنید، در حال استفاده از ارتباطات هستید. چرا که ارتباط شامل ارسال، دریافت و پاسخ گویی به پیام ها است.

ارتباطات، با فناوری یا بی‌فناوری؟

اما آیا در این حالت از فناوری ارتباطات نیز استفاده می کنید؟ وقتی که دارید رو به رو با دوستتان صحبت می کنید، از فناوری ارتباطات استفاده نمی کنید، ولی به محض اینکه در ارتباط تان از یک کاغذ نوشته، پیامک با تلفن همراه استفاده کنید، از فناوری ارتباطات استفاده کرده اید. فناوری ارتباطات انتقال پیام یا اطلاعات بین افراد با ماشین ها با استفاده از فناوری است. این فرآیند اطلاعات کمک می کند که افراد بتوانند تصمیم گیری کنند، مسائل را حل کنند و ماشین ها را کنترل کنند.

فناوری اطلاعات و ارتباطات (Information and communication technologies، به اختصار ICT) عبارتی کلی در برگیرندهء تمام فناوری‌های پیشرفتهء نحوهء ارتباط و انتقال داده‌ها در سامانه‌های ارتباطی است. این سامانه می‌تواند یک شبکه مخابراتی، چندین کامپیوتر مرتبط با هم و متصل به شبکهء مخابراتی، اینترنت و همچنین برنامه‌های استفاده شده در آنها باشد.

ارتباطات، با فناوری یا بی‌فناوری؟

سامانه‌های ارتباطی

سامانه را می توان به ورودی، فرآیند، خروجی و باز خورد تفکیک کرد. این کار ساختن یک مدل از سامانه است. سامانه ارتباطات همه ورودی ها، فرآیندها، خروجی ها و بازخوردها را که در ارتباط با ارسال و دریافت پیام یا اطلاعات هستند در بر می گیرد. پیام، وردی است. اینکه چطور پیام ارسال می شود فرآیند است و دریافت پیام در سوی دیگر خروجی است. باز خورد به کیفیت خروجی ارتباط دارد.

مقاله ای برای روزنامه مدرسه نوشته اید. لغات، تصاویر، زمانی که می گذارید و کامپیوتری که استفاده کرده اید ورودی حساب می شوند. تلفیق مطالب با هم در یک روزنامه و چاپ بخش های مختلف فرآیند به شمار می روند و خروجی روزنامه است.

زمانی که کتابی می خوانید یا به آهنگی گوش می دهید شما در نقطه خروجی سامانه ارتباطی هستید، چرا که در حال دریافت پیام هستید. وقتی از یک تلفن، یک کامپیوتر یا یک دوربین فیلم برداری استفاده می کنید، ورودی و خروجی سامانه را با هم کنترل می کنید. کامپیوترها و ضبط ها می توانند وسایلی باشند که ورودی، فرایند و خروجی را در یک جا جمع کرده باشند.

کد کننده پیام را به نحوی تغییر می دهد که قابل انتقال باشد، وقتی که متنی می نویسید، روی صفحه کلید یک کامپیوتر تایپ می کنید. یا با تلفن با کسی صحبت می کنید، در حال کد کردن پیامتان هستید

زیرمجموعه‌های ارتباطات

سامانه های ارتباطات معمولاً چندین زیرمجموعه دارند که به انتقال اطلاعات کمک می کند. یک زیرمجموعه از این عناصر شکل گرفته است: یک منبع، یک کد کننده، یک انتقال دهنده، یک دریافت کننده، یک بازکننده کد و یک نقطه پایانی. ارسال کننده پیام منبع است. منبع می تواند یک شخص یا ماشین یا پیامی که می فرستد باشد. کد کننده پیام را به نحوی تغییر می دهد که قابل انتقال باشد، وقتی که متنی می نویسید، روی صفحه کلید یک کامپیوتر تایپ می کنید. یا با تلفن با کسی صحبت می کنید، در حال کد کردن پیامتان هستید، پیامتان می تواند روی کاغذ نوشته شود یا با یک سیگنال الکترونیکی ارسال شود.

قسمت دریافت کننده پیام در نقطه نهایی می تواند یک شخص با ماشین باشد. پیام در نقطه نهایی د کد یا خوانده می شود. یعنی علائمی که روی کاغذ باید خوانده شود یا علائم الکترونیکی باید به اطلاعاتی تبدیل شود که فرد با ماشین بفهمد.

ارتباطات، با فناوری یا بی‌فناوری؟

برخی سامانه های ارتباطاتی دو زیرمجموعه دارند که برای ذخیره و دریافت اطلاعات طراحی شده است. ماشین پاسخ گوی تلفن، یک دستگاه پخش همراه، یک ضبط دی وی دی همگی زیر مجموعه های سامانه های ارتباطی هستند که می توانند اطلاعات را دریافت و ذخیره کنند وقتی که در حال یک بازی ویدئویی هستید، کنترل، حرکات شما را کد می کند و به مغز کامپیوتر یا واحد پردازنده مرکزی ارسال می کند. ماشین این پیام ها را شناسایی کرده و به شیوه خود به صفحه نمایش انتقال می دهد. شما و ماشین منبع اطلاعات هستید و نقطه نهایی اطلاعات زمانی است که یک نفر بازی را می برد. تا زمانی که بازی می کنید از ابزارهای اطلاعاتی برای فرآیند اطلاعات، حل کردن مسائل و تصمیم گیری استفاده می کنید.

    ادامه دارد...

فرآوری: مریم نایب زاده

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: Wikipedia، ictzr، کتاب آشنایی با فناوری نانو2، سلیمی