تبیان، دستیار زندگی
برای مردان و زنان جهت خواندن نماز چه میزان از بدن خود را واجب است بپوشانند؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حکم پوشیده بودن كف پا برای خانم‌ها در نماز

نماز

سۆال 1: برای مردان و زنان جهت خواندن نماز چه میزان از بدن خود را واجب است بپوشانند؟

جواب: مرد باید در حال نماز اگر چه كسی او را نمی‌بیند عورتین خود را بپوشاند و بهتر است از ناف تا زانو را هم بپوشاند و باید در موقع نماز بدن و موی زن به جز دست‌ها تا مچ وپاها تا مچ و گردی صورت تمام بدن پوشیده باشد. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع, ج1, م788 و789)

سۆال 2: لباس نمازگزار چند شرط دارد آنها را نام ببرید؟

جواب: لباس نمازگزار شش شرط دارد: 1. آنكه پاك باشد 2. آنكه مباح باشد 3. آنكه از اجزاء مردار نباشد 4. آنكه از حیوان حرام گوشت نباشد 5و6. آنكه اگر نمازگزار مرد است لباس او ابریشم خالص و طلا بافت نباشد. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع, ج1, م798)

سۆال 3: مواردی كه لازم نیست بدن و لباس نمازگزار پاك باشد را نام ببرید؟

جواب: در سه صورت اگر بدن یا لباس نمازگزار نجس باشد، نماز او صحیح است 1. آنكه به واسطه زخم یا جراحت یا دملی كه در بدن اوست لباس یا بدنش به خون آلوده شده باشد 2. آنكه بدن یا لباس او به مقدار كمتر از درهم به خون آلوده باشد 3. آنكه ناچار باشد با بدن یا لباس نجس نماز بخواند و در دو صورت اگر فقط لباس نمازگزار نجس باشد نماز صحیح است اول: آنكه لباس‌های كوچك او مانند جوراب و عرق چین نجس باشد دوم: آنكه لباس زنی پرستار بچه است نجس شده باشد. (ر.ک توضیح المسائل امام خمینی(ره), م848)

سۆال 4: اگر ببینیم كه كسی ناچار در نجس نماز می‌خواند و نتوانیم به او بگوییم چه باید كرد؟

جواب: اگر خودش نمی‌داند كه چادرش نجس است لازم نیست به او تذكر دهید. (ر.ک استفتائات امام خمینی(ره), ج1, ص 138, س41)

سۆال 5: آیا خواندن نماز با لباس مردانه برای زنان و با لباس زنانه برای مردان جایز است یا نه؟

جواب: پوشیدن لباس‌های مخصوص زنان برای مردان و بالعكس حرام است و لیكن به نظر بعضی از فقها نماز با آن اشكالی ندارد. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع, ج1, م846)

سۆال 6: اگر با لباس مشكی نماز بخوانیم نماز ما باطل است؟

جواب: نماز با لباس مشكی مكروه است و باعث بطلان نماز نمی‌شود. (ر.ک توضیح المسائل امام خمینی(ره), م865)

سۆال 7: پوشیده بودن كف پا برای خانم‌ها در نماز واجب است؟

جواب: به نظر برخی ازمراجع عظام بنابر احتیاط كف پای خانم‌ها باید در نماز پوشیده باشد. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع, ج1, م789)

سۆال 8: نماز خواندن با لباسی كه فردی به عنوان هدیه دریافت می‌كند و مطمئن نیست كه این هدیه با رضایت طرف مقابل آورده شده یا نه و یا با مال حلال خریده شده یا نه یا با اجازه شوهر طرف مقابل بوده است یا نه، صحیح است؟

جواب: در تمام صورت‌های مذكور كه شك دارید، تصرف و نماز خواندن در آن لباس اشكالی ندارد مگر آنكه یقین كنید كه لباس از حرام تهیه شده و یا مال دیگری بوده و بدون اجازه مالك، آن را برای شما آورده‌اند. (ر.ک استفتائات امام خمینی(ره), ج1, لباس نماز گزار, ص140, س47)

بخش احکام اسلامی تبیان


منبع: سایت اندیشه قم

مطالب مرتبط:

احکام نماز جماعت

ثواب نماز جماعت

مکروهات نماز جماعت

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.