تبیان، دستیار زندگی
مداری كه تحت عنوان دروغ سنج تقدیم می شود به منظور آشنایی علاقمندان با چگونگی طرز كار اینگونه مدارات در نظر گرفته شده و بیشتر جنبه آموزشی دارد.....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستگاه دروغ سنج

مداری كه تحت عنوان دروغ سنج تقدیم می شود به منظور آشنایی علاقمندان با چگونگی طرز كار این گونه مدارات در نظر گرفته شده و بیشتر جنبه آموزشی دارد.

در نصب ترانزیستورها، پس از شناسایی كامل آن ها از همدیگر، چنان عمل كنید كه سطح مقطع آن ها دقیقاً بر شكل های روی فیبر منطبق شود.

مواد و وسایل لازم

یك عدد بلندگوی كوچك و معمولی ( البته سالم ) که توسط دو رشته سیم به محل SP متصل شود.

دو حلقه فلزی رسانا

باتری

برای استفاده از این كیت شما به دو حلقه فلزی رسانا كه بهتر است از جنس مسی باشد، نیاز دارید. برای این كار می توانید از یك تكه سیم مفتولی مسی استفاده و روكش پلاستیكی آن را جدا كنید و از این سیم دو حلقه مانند انگشتر تهیه كنید، به طوری كه با قرار دادن انگشت داخل آن ها اتصال كامل و تنگاتنگی بین سطح مسی حلقه و انگشت ایجاد شود. هر كدام از این دو حلقه را توسط دو تكه سیم كوتاه به نقاط A A متصل كنید.

تغذیه این كیت بین 3 تا 9 ولت مستقیم است كه می توان آن را از باتری تامین و با رعایت قطب های مثبت و منفی به محل +B- متصل نمود.

اینك كیت آماده آزمایش است. ابتدا تغذیه را با رعایت قطب های مثبت و منفی به محل +B- متصل كنید و سپس از دو حلقه كیت را یكی را در انگشت اشاره دست راست و دیگری را در انگشت اشاره دست چپ قرار دهید و فشار وارده به حلقه ها را توسط انگشتانتان كم و زیاد كنید.

ملاحظه می شود كه با كم و زیاد كردن فشار انگشتان به حلقه ها، صدای ایجاد شده در بلندگو كم و زیاد و دچار تغییر در نوسان صدا می شود. این به دلیل تغییر در مقدار مقاومت بین پوست دست و حلقه مسی است.

برای استفاده یكی از حلقه ها را در انگشت اشاره دست راست و دیگری را در انگشت اشاره دست چپ قرار دهید و دستگاه را مورد آزمایش دروغ سنجی قرار دهید. در هنگام دروغ گفتن، دمای بدن افزایش یافته و این باعث می شود كه مقدار مقاومت بین انگشت راست و انگشت چپ كاهش یابد و این كاهش در مقاومت، باعث تغییر در صدای مدار می شود.

هر سانتی متر مربع از پوست بدن حدود 2 تا 3 میلیون سلول جهت ساخت رطوبت لازمه پوست وجود دارد. هم چنین رطوبت سطح بدن به مقتضیّات خاصی بستگی دارد. اضطراب، استرس، دروغ گفتن و... از عواملی هستند كه باعث این تغییر حالت در بدن می شوند.

وقتی كه انسان تحت فشار روحی یا عصبانیت قرار می گیرد و یا هیجان زده می شود غدد زیر پوستی از خود رطوبت ترشح می كنند و این امر باعث مرطوب شده سطح پوست می شود و از آنجا كه رطوبت، مقدار مقاومت الكتریكی بدن را كم میكند، از لحاظ حركت الكترون ها، می توان از این تغییر مقاومت استفاده نمود و آن را توسط تغییرات در آلارم یك دستگاه الكترونیكی نظیر این كیت یا هر وسیله مشابه دیگر، نشان داد.

این امر اساس كار دروغ سنج ها به حساب می آید و بسته به استفاده از مدارات مختلف، می توان دقت های مختلفی به دست آورد. این كیت كه تقدیم شده از نوع بسیار ساده بوده و علی رغم سادگی ملاحظه می شود كه با تغییرات فشار به دو حلقه آن، حساسیت خوبی نشان می دهد ولی در هر صورت نباید این كیت ساده را با دستگاه های بسیار پیشرفته و حرفه ای مقایسه نمود.

جهت تهیه کیت می توانید به اینجا مراجعه نمایید.

http://www.mashhadkit.com/

بخش پژوهش های دانش آموزی سایت تبیان - تنظیم: یگانه داودی