تبیان، دستیار زندگی
این كیت می تواند به عنوان یك دزدگیر ساده و كارآمد مورد استفاده قرار گیرد. در مواردی كه مایلید ورود شخص یا اشخاصی به مكانی را كنترل نمایید، می توانید از این مدار استفاده كنید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساخت دزد گیر سیمی

این كیت می تواند به عنوان یك دزدگیر ساده و كارآمد مورد استفاده قرار گیرد. در مواردی كه مایلید ورود شخص یا اشخاصی به مكانی را كنترل نمایید، می توانید از این مدار استفاده كنید. طرز كار مدار بسیار ساده بوده و به دو صورت می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

در حالت اول به عنوان دزدگیر سیمی، به این صورت كه دو نقطه M و N توسط مقداری سیم لاكی نازك به همدیگر متصل می شوند و سیم در مسیر مورد نظر قرار می گیرد، با عبور شخص و پاره شدن سیم، صدای بوق از مدار پخش می شود و در حالت دوم شما می توانید یك سنسور مغناطیسی به نقاط M و N متصل سنسور فوق را بر روی درب یا پنجره مورد نظرتان نصب كنید. در این صورت با باز شدن درب، سنسور به مدار فرمان داده و مدار با بوق اعلام خبر می كند.

در صورت استفاده از چند سنسور مغناطیسی، پس از نصب آنها بر روی درب و پنجره های مورد نظر، باید كلیه آنها را به طور سری بسته و سیم ابتدا و انتهای آنها را به نقاط M و N متصل كنید. سنسورهای مغناطیسی دو تكه هستند. یكی بر روی چهارچوب و دیگری بر روی قسمت متحرك درب و دقیقاً مقابل همدیگر نصب می شوند، به طوری كه در حالت بسته بودن درب، حدود 1 میلی متر بین آنها فاصله در نظر گرفته شود منبع تغذیه این مدار 6 ولت مستقیم است كه می توان آن را از 4 باتری قلمی تامین و با رعایت كامل قطب های مثبت و منفی به محل BAT متصل نمود.

توجه داشته باشید كه منبع تغذیه فقط باید از 4 باتری قلمی كه به طور سری بسته شده اند تشكیل شود.

برای این كیت نیاز به یك بلندگوی سالم حدود 8 اُهمی دارید كه باید توسط دو رشته سیم كوتاه به محل SP متصل شود. همچنین برای آزمایش مدار، دو تكه سیم به نقاط M و N متصل و سر دوم آنها را به همدیگر متصل كنید.

آزمایش مدار:

كافی است منبع تغذیه با رعایت قطب های مثبت و منفی به مدار متصل شود. حال با جدا كردن دو سیم M و N ، صدای بوق از بلندگو پخش می شود. برای استفاده بهتر، مدار همراه با باتری و بلندگو داخل قاب مناسب جا سازی شود و كوتاه ترین مسیرها را برای سیم كشی سنسورها در نظر بگیرید.

جهت تهیه کیت می توانید به اینجا مراجعه نمایید.

http://www.mashhadkit.com/

بخش پژوهش های دانش آموزی سایت تبیان - تنظیم: یگانه داودی