تبیان، دستیار زندگی
با استفاده از مداری كه در دسترس شماست، میتوانید از سالم یا معیوب بودن انواع ترانزیستورهای مثبت و منفی آگاه شوید. این كیت جنبه آموزشی و آماتوری داشته و برای هر علاقمند و آماتور توصیه می شود....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستگاه تست ترانزیستور بسازید

با استفاده از مداری كه در دسترس شماست، می توانید از سالم یا معیوب بودن انواع ترانزیستورهای مثبت و منفی آگاه شوید. این كیت جنبه آموزشی و آماتوری داشته و برای هر علاقمند آماتور توصیه می شود.

در استفاده های حرفه ای نیاز است كه استفاده كننده دارای یك كتاب مشابهات ترانزیستور نیز باشد تا قبل از اقدام به تست یك ترانزیستور از مثبت یا منفی بودن آن و یا ترتیب پایه هایش ( از نظر بیس، اِمیتر و كلكتور ) مطلع شود.

در كتاب های مشخصات ترانزیستور، ترانزیستورهای منفی با عبارت N و ترانزیستورهای مثبت با عبارت P مشخص شده اند.

همچنین برای شناسایی مثبت یا منفی بودن یك ترانزیستور، یك قایده كلی وجود دارد و آن این است كه پایه امیتر ترانزیستورهای مثبت، همواره به قطب مثبت و پایه كلكتور آن به قطب منفی متصل است ( البته این امر ممكن است با مقدار مقاومت ناچیزی انجام شود ). به عبارتی پایه كلكتور ترانزیستورهای مثبت، نسبت به پایه امیترشان، دارای ولتاژ منفی است.

در نصب دیودهای نورانی چنان عمل شود كه پایه كوتاه تر آن ها در خانه های با علامت پخی قرار گیرد.

ترانزیستور چنان نصب شود كه از نظر سطح مقطع دقیقاً بر شكل روی فیبر منطبق شود.

منبع تغذیه این كیت 6 ولت است و می توان آن را از 4 باتری قلمی تامین نمود و با رعایت قطب مثبت و منفی به محل BAT متصل نمود.

قبل از استفاده، برای سهولت كار می توانید 6 عدد گیره سوسماری تهیه و به نقاط B , E , C كه در دو طرف فیبر مشخص شده متصل كنید تا اتصال پایه های ترانزیستور مورد آزمایش به این نقاط به راحتی انجام شود.

برای آزمایش یك ترانزیستور ابتدا باید بدانید كه آیا مثبت است یا منفی. همان طور كه در ابتدا گفته شد برای این كار می توان به كتاب های راهنمای ترانزیستور مراجعه نمود ( البته خلاصه ای از وضعیت ترانزیستورهای رایج در ایران ضمیمه این كیت است ).

پس از تشخیص مثبت و یا منفی بودن، باید ترانزیستور مورد آزمایش را با رعایت پایه های بیس B و امیتر E و كلكتور C به نقاط مشخص شده روی فیبر متصل نمود. توجه شود كه اگر ترانزیستور مورد آزمایش منفی است از نقاط بیس B و امیتر E و كلكتور C سمت راست فیبر كه در بالای آن عبارت NPN نوشته شده و برای ترانزیستورهای مثبت از نقاط بیس B و امیتر E و كلكتور C سمت راست كه در بالای آن عبارت PNP نوشته شده استفاده نمایید.

پس از نصب ترانزیستور به محل مورد نظر، كلید فشاری را فشار دهید. اگر با فشار دادن كلید فشاری دیود نورانی مربوط به همان طرف روشن شد، ترانزیستور سالم است. حال اگر قبل از فشار دادن كلید فشاری دیود روشن شود یا پس از فشار دادن كلید، دیود روشن نشود، به معنای معیوب بودن ترانزیستور مورد آزمایش است. برای تست یك ترانزیستور مثبت نیز دقیقا همین روش انجام می شود، با این تفاوت كه از نقاط سمت چپ مدار برای تست استفاده می شود و دیود نورانی مورد نظر، همان دیود سمت چپ خواهد بود.

جهت تهیه کیت می توانید به این جا مراجعه نمایید.

http://www.mashhadkit.com/

بخش پژوهش های دانش آموزی سایت تبیان - تنظیم: یگانه داودی