تبیان، دستیار زندگی
کسی که می‌گوید من حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) را دوست دارم، امّا رفتارش در عمل مثل ایشان نیست، مشکلش این نیست که به یک «دوره ی آموزشی» نیاز دارد؛ مشکلش این است که حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) را «کم» دوست دارد. باید بیشتر او را دوست داشته باشد تا مثل او بش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راه های جلب محبت حضرت زهرا(س)

کار تسلیت، سالروز وفات حضرت فاطمه معصومه (س)


کسی که می‌گوید من حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) را دوست دارم، امّا رفتارش در عمل مثل ایشان نیست، مشکلش این نیست که به یک «دوره ی آموزشی» نیاز دارد؛ مشکلش این است که حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) را «کم» دوست دارد. باید بیشتر او را دوست داشته باشد تا مثل او بشود.


نمی‌خواهد به او توصیه کنیم که «برو حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) را بشناس»، بلکه باید به او بگوییم «حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) را بیشتر دوست داشته باش.» البته افزایش معرفت، خودش می‌توان به عنوان یکی از راه‌ها و ابزارهای بالا بردن محبت عمل کند.

تنها چیزی که انسان را از افتادن به این مهلکه نجات می‌دهد، «محبّت» است: « وَ جَعَلَ صَلَواتَنا عَلَیکُم وَ مَا خَصَّنَا بِهِ مِنْ وَلَایَتِکُمْ طِیباً لِخَلْقِنَا وَ طَهَارَةً لِأَنْفُسِنَا وَ تَزْکِیَةً لَنَا»(1): «و قرار داد درودهای ما را بر شما و آنچه را مخصوص گردانید، به ما از دوستی و محبّت شما به خاطر پاک گردانیدن خلقت ما و پاکیزگی برای جان‌های ما و جهت پاکی روح ما و کفّاره گناهان ما

محبت نه تنها بدی‌های انسان را می‌سوزاند، خوبی‌های انسان را هم در نظرِ خودِ انسان می‌سوزاند (تا غرور خوبی هایش او را نگیرد.) فقط «عاشق»‌ ها هستند که هر چه خوب‌تر می شوند، افتاده‌حال‌تر می‌شوند و بیشتر احساس نداری در مقابل محبوب می‌کنند. تنها چیزی که انسان را از «منیّت» نجات می‌دهد، آتش محبت است. عاشق که شدی فقط محبوب را می‌بینی؛ دیگر «خودت» را نمی‌بینی.

هنگامی‌که اهل‌بیت (علیهم‌السلام) را به خاطر این‌که بندگان شایسته خدا هستند بیشتر دوست بداریم، این محبت موجب افزایش محبت ما به ذات اقدس الهی خواهد شد. چراکه افزایش محبت به آثار چیزی موجب افزایش محبت به خود آن شیء می‌شود و این همان کمالی است که همه خواهان آن هستند.

راه های کسب محبت مادر

تأثیر محبتی که امّ‌ُ‌الائمه می‌تواند در دل‌های پاک مۆمنان داشته باشد، بیش از تمام امامان ماست. بالاخره، حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) مادر است و مادر ارتباط محبتی اش یک چیز دیگر است. راه های کسب محبوبیت حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) به قرار زیر است:

خداوند وقتی به چیزی امر می‌کند، لوازم آن را هم فراهم می‌کند. وقتی دستور می‌دهد که اهل‌بیت پیامبر را دوست داشته باشید، زمینه این محبّت را در قلب ما و در فطرت ما قبل از آن فراهم کرده است. یعنی محبت اهل‌بیت در فطرت ما زمینه فراوانی دارد و ما اگر به تهذیب نفس و تطهیر روح بپردازیم، شکوفایی این محبت را خواهیم دید

1. ادب فاطمیه

هنگامی‌که رفتار یا صفت خوبی را در کسی ببینیم؛ محبت او در دل ما خواهد نشست. به دنبال این محبت اگر زمینه‌ای فراهم شود که توجه به آن تکرار شود به تدریج قلب ما بر او تمرکز پیدا می‌کند. اگر در ایام شهادت حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) یادی از فضایل ایشان کرده، در مصائب حضرت اشک بریزیم و این رفتار بذری شود که در طول سال با توجه و تکرار، آن را رشد دهیم، لحظاتی، دقایقی، ساعاتی حتی روزهایی را قرار دهیم که جز به ایشان فکر نکنیم، این محبت به تدریج در قلب ما ثبات می‌یابد و در صورت تداوم در یک شرایطی خاص به عشق منجر می‌شود.

یا فاطمه، اگر ایام فاطمیه بگذرد و محبّت تو در وجودمان شعله نکشد ... چه کنیم؟

2. «احترام»، غیر از «محبت» است

بسیاری از اوقات، آن چیزی که از ما بروز می‌کند، «احترام» به حضرت زهراست، نه «محبت» به ایشان. حواسمان باشد اشتباهی نگیریم. «محبت»، چیزی فراتر از ادب و احترام است. گاهی از اوقات ادب، عیب انسان را پنهان می‌کند؛ انسان مۆدب ممکن است حتی از چیزی زیاد خوشش نیاید امّا طوری رفتار می‌کند که این خوش‌نیامدنش زیاد معلوم نیست. نکند ادبمان نسبت به اهل‌بیت، عیبمان، که همان «کم دوست داشتنِ اهل‌بیت» است، را پنهان کند.

اهل بیت

3. محبّت نهایت ندارد

محبت به اهل‌بیت (علیهم‌السلام) خیلی بیشتر از اینها می‌تواند در درون ما افزایش یابد. هیچ وقت به محبّت‌هایی که به اهل‌بیت داریم اکتفا نکنیم. محبّت به اهل‌بیت خصوصاً محبت به حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) از حداقل‌هایی شروع می‌شوند و تا حدّ بی‌نهایت می‌تواند رشد داشته باشد.

امیرالمۆمنین علیه‌السلام فرمود: «لَوْ أَحَبَّنِی جَبَلٌ لَتَهَافَتَ(2)؛ اگر کوه من را دوست داشته باشد، از هم می‌پاشد.» این اثر محبّت است. ما می‌توانیم با محبّت به حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) به اوج مقام‌های معنوی نائل شویم. رزمندگان دوران دفاع مقدس را می‌دیدیم که چگونه با ارتباط خصوصی و محبّت‌آمیز و قشنگی که با حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) داشتند، به اوج معنویت می‌رسیدند.

4. تهذیب نفس راه تحصیل محبّت

خداوند وقتی به چیزی امر می‌کند، لوازم آن را هم فراهم می‌کند. وقتی دستور می‌دهد که اهل‌بیت پیامبر را دوست داشته باشید، زمینه این محبّت را در قلب ما و در فطرت ما قبل از آن فراهم کرده است. یعنی محبت اهل‌بیت در فطرت ما زمینه فراوانی دارد و ما اگر به تهذیب نفس و تطهیر روح بپردازیم، شکوفایی این محبت را خواهیم دید.

ما باید نفس خودمان را محاسبه کنیم که چقدر حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها را دوست داریم. محبّت یک رابطه‌ای با صفای باطن انسان دارد. یادمان باشد که ما به مقدار گناهانمان، از محبّت حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) فاصله می‌گیریم. محبّت به ایشان، «ظرفیت» می‌خواهد و این ظرفیت با «تهذیب نفس» افزایش می‌یابد.

اگر در ایام شهادت حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) یادی از فضایل ایشان کرده، در مصائب حضرت اشک بریزیم و این رفتار بذری شود که در طول سال با توجه و تکرار، آن را رشد دهیم، لحظاتی، دقایقی، ساعاتی حتی روزهایی را قرار دهیم که جز به ایشان فکر نکنیم، این محبت به تدریج در قلب ما ثبات می‌یابد و در صورت تداوم در یک شرایطی خاص به عشق منجر می‌شود

همان طور که در ماه رمضان تهذیب نفس می‌کنید تا نورانی شوید، در ایام فاطمیه به خاطر محبتی که در قلبت شعله می‌کشد بیا بیشتر در طلب طهارت باش و اقدام به تهذیب نفس کن تا از این محبت بیشتر بهره ببری.

5. فاطمه‌ (سلام‌الله‌علیها) مادر ما

حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) را در مقام یک مادر قرار دهیم. یادمان باشد که مادر همیشه به فرزند خود محبت دارد. و اگر فرزند چیزی از او بخواهد دریغ نمی‌کند. در اعتقادهای ما هست که جبرئیل اخبار ما مسلمانان را تا قیامت به مادرمان می‌دهند. چرا حضرت باید از ما اطلاع داشته باشند؟ مادر است دیگر، نگران فرزندانش است.

حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) به عنوان مادر به ما علاقه دارد. مادرمان ما را به مجلس خودش دعوت می کند. با دیدن ما قلبش آرام می‌گیرد. اگر جلسه فاطمیه نیائیم مادرمان بی‌قرار می‌شود؛ خصوصاً اینکه این مادر در بستر بیماری هم افتاده و امید برخاستن از بستر را ندارد ...

الا ای چاه! یارم را گرفتند

گلم، باغم، بهارم را گرفتند

میون كوچه‌ها با ضرب سیلی

همه دار و ندارم را گرفتند

پی نوشت ها:

1.مفاتیح الجنان، زیارت جامعه کبیره.

2.نهج‎البلاغه، حكمت 111 و 112.

فاطمه سرفرازی                

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منبع:

سخنان حجت الاسلام پناهیان در هیئت محبین اهل بیت سایت کوثر قرآن

پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مصباح یزدی

مطالب مرتبط:

محبتمان را به حضرت زهرا (سلام الله علیها) نشان دهیم

گوشه ای از کرامات حضرت زهرا سلام الله علیها

نکته های خواندنی درباره حضرت زهرا سلام الله علیها

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.