تبیان، دستیار زندگی
در مسائل سلوکی و عرفانی، به مؤانست و مراوده آیة الله حاج شیخ عباس قوچانی وصی مرحوم قاضی و آیة الله حاج سید جمال الدین گلپایگانی پرداخت و در ادامه راه، با آیة الله حاج شیخ محمدجواد انصاری همدانی، آشنا شده و نهایتا به حضور عارف بزرگ مرحوم حاج سیدهاشم موسی ح
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یکی از خواص یاران علامه طباطبائی!

علاّمه آیة الله حاج سیّد محمّد حسین حسینى طهرانى
این مجموعه شامل‌ 75 مجلس‌ در قالب ده مجلد، در كیفیّت‌ سیر و حركت‌ انسان‌ در دنیا و عالم‌ غرور و نحوه تبدّل‌ نشأه غرور به‌ عالم‌ حقائق‌ و واقعیّات‌ و ارتحال‌ او بسوی‌ خدا و غایة‌ الغایات‌ میباشد
.

معادشناسی

این کتاب که یکی از آثار ارزشمند علامه طهرانی است، شامل 10 مجلد بوده که همگی آن به طبع رسیده و در آن مباحثی همچون: عالم صورت و برزخ و نحوه ارتباط ارواح در آنجا با این عوالم – کیفیت خلقت فرشتگان و وظائف آنها - نفخ صور و مردن تمام موجودات و سپس زنده شدن همه آنها و قیام انسان در پیشگاه حضرت احدیت - عالم حشر و نشر و حساب و کتاب و جزاء و عرض و سۆال و میزان و صراط و شفاعت و أعراف و بهشت و دوزخ - با استفاده از آیات قرآن و اخبار معصومین و ادله عقلیه و فلسفیه و مطالب ذوقیه و عرفانیه به نحو أوفی و اوفر مطرح گشته است.

معرفی اجمالی نویسنده

علامه آیة الله حاج سیدمحمدحسین حسینی طهرانی، عالم، فقیه، عارف بزرگ قرن معاصر (پانزدهم هجری قمری) فرزند آیة الله حاج سیدمحمدصادق طهرانی، که در 24 محرم سال 1345 هـ ق، در طهران بدنیا آمد. دوران کودکی را تحت تربیت پدربزرگوارش بود و تحصیلات ابتدائی مدرسه و بعد دوره آموزش متوسطه را در رشته مکانیک و ماشین سازی به اتمام رساند. سپس به دلیل علاقه به دروس دین، علوم "حوزوی" را انتخاب و در سن 19 سالگی (بعد از پوشیدن لباس روحانیت) به شهر قم عزیمت کرد. در همان سالهای نخست، جزو اولین شاگردان مرحوم علامه طباطبائی (صاحب تفسیر گرانقدر "المیزان") شد و در درس تفسیر و حکمت و عرفان عملی از خواص یاران ایشان گردید. مدت 7 سال در سطوح مختلف علمی از اساتید بزرگ بهره ها برد و آنگاه برای تکمیل علوم خود، در سن 26 سالگی به عراق رفت و در شهر نجف اشرف ساکن شد.

دروس فقه و اصول و حدیث و رجال را در محضر علمای اعلام چون آیة الله حاج شیخ حسین حلی، سیدابوالقاسم خوئی، سیدمحمد شاهرودی و آقا بزرگ تهرانی، کسب فیض کرد. در همین ایام، بنا به نظر و توصیه علامه طباطبائی، در مسائل سلوکی و عرفانی، به مۆانست و مراوده آیة الله حاج شیخ عباس قوچانی وصی مرحوم قاضی و آیة الله حاج سید جمال الدین گلپایگانی پرداخت و در ادامه راه، با آیة الله حاج شیخ محمدجواد انصاری همدانی، آشنا شده و نهایتا به حضور عارف بزرگ مرحوم حاج سیدهاشم موسی حداد رسید.

دروس فقه و اصول و حدیث و رجال را در محضر علمای اعلام چون آیة الله حاج شیخ حسین حلی، سیدابوالقاسم خوئی، سیدمحمد شاهرودی و آقا بزرگ تهرانی، کسب فیض کرد

در تثبیت پایه های عرفان عملی خود، مجاهده ها و زحمات زیادی کشید و از فیوضات امیرالمۆمنین علی علیه السلام و عنایات حضرت سیدالشهداء علیه السلام، دائما بهره مند بود. سال 1377 هـ ق، در سن 33 سالگی، بعد از اتمام تحصیلات عالیه و رسیدن به فضائل ظاهری و کمالات باطنی، به خاطر ادای تکلیف و ترویج و گسترش علم و دین، به طهران برگشت. بعد از رحلت آیة الله بروجردی و تحرکات طاغوتی حکومت پهلوی، رهبر فقید انقلاب (آیة الله خمینی) را همراهی و فعالیتی مۆثر داشت.

درگذشت

علامه بزرگوار پس از 23 سال تلاش و سکونت در تهران، سال 1400 هـ ق، به شهر مشهد هجرت و پانزده سال آخر عمر خود را آنجا گذراند. وی در سال 1416 هـ ق، در ماه صفر، در همانجا رحلت فرمود. مدفن وی در قسمت جنوب شرقی صحن انقلاب (عتیق) در آستانه کفشداری می‌باشد.

ساختاربندی کتاب

این مجموعه شامل‌ 75 مجلس‌ در قالب ده مجلد، در كیفیّت‌ سیر و حركت‌ انسان‌ در دنیا و عالم‌ غرور و نحوه تبدّل‌ نشأه غرور به‌ عالم‌ حقائق‌ و واقعیّات‌ و ارتحال‌ او بسوی‌ خدا و غایة‌ الغایات‌ می باشد .

جلد اول: 305 صفحه شامل 7 مجلس ؛ وضعیت نشر: (مشهد، انتشارات نور ملکوت قرآن، 1422ق)

جلد دوم: 349 صفحه شامل 7 مجلس ؛ وضعیت نشر: (تهران انتشارات حکمت، 1360)

جلد سوم:  316 صفحه  شامل 5 مجلس ،وضعیت نشر: (مشهد، انتشارات علامه طباطبایی، 1421 ق)؛

جلد چهارم: 324 صفحه  شامل 7 مجلس؛  وضعیت نشر: (مشهد، انتشارات علامه طباطبایی، 1421 ق)

جلد پنجم: 334 صفحه شامل 8 مجلس ؛ وضعیت نشر: (تهران انتشارات حکمت، 1404 ق)

جلد ششم: 292 صفحه شامل 7 مجلس ؛ وضعیت نشر: (تهران انتشارات حکمت، 1404ق)

جلد هفتم: 322 صفحه شامل 9 مجلس ؛ وضعیت نشر: (تهران، انتشارات حکمت، 1404ق)

جلد هشتم: 375 صفحه شامل 8 مجلس؛ وضعیت نشر: (تهران، انتشارات حکمت، 1406ق)

جلد نهم: 452 صفحه شامل 8 مجلس ؛ وضعیت نشر: (تهران، انتشارات حکمت، 1407ق)

جلد دهم: 411 صفحه شامل 8 مجلس ؛ وضعیت نشر: (تهران، انتشارات حکمت، 1407 ق)

در مسائل سلوکی و عرفانی، به مۆانست و مراوده آیة الله حاج شیخ عباس قوچانی وصی مرحوم قاضی و آیة الله حاج سید جمال الدین گلپایگانی پرداخت و در ادامه راه، با آیة الله حاج شیخ محمدجواد انصاری همدانی، آشنا شده و نهایتا به حضور عارف بزرگ مرحوم حاج سیدهاشم موسی حداد رسید

مطالبی از كتاب

*انسان مومن برپایه توجه به خدا وتكیه بر ابدیت زندگی می‌كند وانسان كافر بر پایه خواهشهای نفسانی وزندگی موقت دنیا.

*دین آمده است تا به انسان بگوید: تو مهمل و رها نیستی و برای مقصدی آمده‌ای.

*مردن پاك شدن از مادیات است.

*عزرائیل آینه‌ای است كه محتضر، باطن خود را در آن می‌بیند.

*توبه در حال مرگ فایده ندارد؛ باید قبل از آن عقل و قلب را متوجه خدا كرد.

*سوال در قبر و قیامت از باطن انسان است لذا دروغگوئی امكان ندارد.

*وسعت قبر و برزخ انسان بمقدار فهم و عمل او به معنویات است.

*روح انسان در قبر و قیامت با تجسّم اعمال خودش روبرو می‌شود.

*بعد از مرگ، دوستی‌های غیر خدائی به دشمنی تبدیل می‌شوند.

*در قیامت فقط نور خداست و بس.

*به فراموشی سپردن خدا موجب كوری در عوالم بعدی است.

*قلب سلیم، دلی است كه غیر خدا در آن نباشد.

*شفاعت به كسانی تعلق می‌گیرد كه بندگی خدا را قبول كرده‌اند اما گناه كار هستند.

فرآوری: آمنه اسفندیاری  

بخش اعتقادات شیعه تبیان


منابع:

کتابخانه طهور

پایگاه علوم و معارف اسلام

ویکی پدیا

مطالب مرتبط:

چرا برخی معاد را قبول ندارند؟!

آیا معاد، جسمانی است؟ 

دلائل اثبات معاد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.