تبیان، دستیار زندگی
زن، اگر شک کند آن چه از او خارج شده است ادرار است یا رطوبت هاى پاک نباید به شکش اعتناء کند و آن چه از او خارج شده است محکوم به طهارت است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برخی از احکام حائض

احکام

زن، اگر شک کند آن چه از او خارج شده است ادرار است یا رطوبت هاى پاک نباید به شکش اعتناء کند و آن چه از او خارج شده است محکوم به طهارت است.


برخی از احکام حائض:

الف: نزدیکی و جماع با زن در مدت قاعدگی حرام است به دلیل آیه: وَ یَسْئَلُونَکَ عَنِ الْمَحیضِ قُلْ هُوَ أَذىً فَاعْتَزِلُوا النِّساءَ فِی الْمَحیضِ وَ لاتَقْرَبُوهُنَّ حَتّى یَطْهُرْنَ فَإِذا تَطَهَّرْنَ فَأْتُوهُنَّ مِنْ حَیْثُ أَمَرَکُمُ اللّهُ إِنَّ اللّهَ یُحِبُّ التَّوّابینَ وَ یُحِبُّ الْمُتَطَهِّرینَ (البقره 222).

«و از تو، درباره خون حیض سوال می‌‏کنند، بگو: «چیز زیانبار و آلوده‏اى است; از این‏رو در حالت قاعدگى، از آنان کناره‏گیرى کنید! و با آنها نزدیکى ننماید، تا پاک شوند! و هنگامى که پاک شدند، از طریقى که خدا به شما فرمان داده، با آنها آمیزش کنید! خداوند، توبه‏کنندگان را دوست دارد، و پاکان را (نیز) دوست دارد».

البته این تحریم تا زمانی که خون عادت ماهانه زن قطع شود و زن غسل کند، استمرار دارد. به دلیل آیه فوق که گفته بود: «و با آنها نزدیکى ننماید، تا پاک شوند! و هنگامى که پاک شدند، از طریقى که خدا به شما فرمان داده، با آنها آمیزش کنید!».

برای شوهر در حال حیض جایز است از همسر خویش لذت ببرد و کام بگیرد، ولی نزدیکی و جماع ننماید.

ب ـ زن حائض در دوره عادت ماهانه روزه و نمازش را باید ترک کند، انجام این عبادت ها بر وی حـرام است؛ و این کارهای شرعی به دلیل فرمایش رسول الله صلی الله علیه و آله است که: «ألیس إذا حاضت المرأة لم تصل و لم تصم؟» متفق علیه. «آیا چنین نیست که هرگاه زن عادت ماهانه شد، نه نماز خواند و نه روزه گیرد؟».

*هنگامی که زن حائض پاک شد فقط قضای روزه فرض ماه مبارک رمضان را می‌گیرد، ولی نمازش قضا ندارد.

ج ـ بر زن حائض دست زدن به قرآن بدون پوشش و پرده‌ای حـرام است به دلیل قول خداوند که فرمودند:

«لَّا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ»(الواقعه: 79). «آن را جز پاکیزگان دست نمی‌زنند».

ولی تلاوت قرآن برای زن حائض بدون دست زدن به آن، محل اختلاف بین اهل علم است؛ حکم احتیاط آن است که در غیر ضرورت قرائت نکند و ضرورت موقعی است که بترسد قرآن حفظ شده خودش را فراموش کند. و الله أعلم.

د ـ طواف خانه خدا بر زن حائض حـرام است.

هـ ـ ماندن و مکث کردن در داخل مسجد برای زن حائض حـرام است؛

سوال: اگر خانمی شک داشته باشد رطوبتی که از او خارج می‌‌شود ادرار است یا یکی از رطوبت‌های پاک؛ حکمش چیست؟

زن، اگر شک کند آن چه از او خارج شده است ادرار است یا رطوبت هاى پاک نباید به شکش اعتناء کند و آن چه از او خارج شده است محکوم به طهارت است.

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سوال، چنین است:

حضرت آیة الله العظمی خامنه‌ای(مد ظله العالی):

اگر شک کنید ادرار است یا رطوبت هاى پاک، محکوم به طهارت است و نباید به شک هایتان اعتنا کنید.

حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی(مد ظله العالی):

در صورتی که یقین به ادرار ندارید پاک است.

حضرت آیة الله العظمی سیستانی(مد ظله العالی):

به شک خود اعتنا نکنید و محکوم به پاکی است.

حضرت آیة الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):

رطوبت مذکور در فرض سوال پاک است و لازم است از وسواس جداً اجتناب شود.

حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی(مد ظله العالی):

در فرض سوال مایع مذکور که شک دارید چیست پاک است ولو قلباً راضی نباشید و به شک و وسوسه هم اعتنا نکنید تا به تدریج به حالت عادی برگردید و لازم هم نیست به دکتر هم مراجعه کنید چون شما هیچ عارضه و بیماری در این جهت ندارید.

دو استفتاء از آیةالله صافی گلپایگانی دام ظله:

سوال: آیا زن که در عادت ماهیانه است می‏تواند به مجالس سخنرانی و موعظه (دعا) و حتّی نماز جماعت و جمعه برود و به خطابه گوش دهد امّا نماز نخواند و کنار بنشیند؟

پاسخ: در غیر مسجد می‏تواند بنشیند و گوش بدهد.

سوال: خانمی که برای جلوگیری از حاملگی از دستگاه آی یودی یا قرص استفاده می‏کند اگر دراین حالت خونریزی یا لک بینی داشته باشد وظیفه چیست؟

پاسخ: در صورتی که یک دفعه چند ساعت یا چند دقیقه‏ای باشد یا ابتدا و انتهای آن کمتر از سه روز باشد حیض نیست و استحاضه است ولی اگر سه روز یا بیشتر باشد و مصادف با ایام عادت باشد حیض است و احکام هر دو از حیث غسل و وضوء و... در رساله مذکور است.

فرآوری: آمنه اسفندیاری 

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

سایت اسلام کوئیست

سایت ایلاف

پورتال انهار

مطالب مرتبط:

عادت در حیض

حیض چیست؟

دو پاسخ شرعی به بانوان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.