تبیان، دستیار زندگی
روح انتظار وادی امنی است که هر کس به آن برسد، و آن را حفظ کند، از آسیب ها و دغدغه ها و نگرانی ها آسوده می شود. و زمانی که این روحیه را در درون خود حفظ نمود، به درجه ای از کمال می رسد که به راحتی نمی توان ارزش آن را محاسبه نمود. یا به عبارتی اصلاً نمی ت
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سمیرا باقری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جوانی و انتظار

انتظار

یکی از مفاهیم نورانی دین، انتظار است. که تناسب فراوانی با جوان دارد. به طوری که می توان گفت، انتظار یکی از خصلت های دوران جوانی است. و بیشتر برای جوانان، شور آفرین و معرفت زاست. دوران جوانی، دوران ناپختگی نیست، اگر چه دوران کم تجربگی است. جوانان در کمال پختگیِ گرایش های فطری قرار دارند؛ و در اوج تازگی و طراوت روحی و آمادگی برای دریافت های معنوی و اتصال به خدا هستند، اگرچه گرایش های ناب فطری آنها شکوفا نشده باشد و به خود آگاهی نرسیده باشند.

جوان ها، با بدی ها نسبتی ندارند، مگر اینکه شرایط، آنها را به اشتباه بیندازد. و یا عواملی آنها را فریب دهد. این بدان معنی نیست که جوان انسان کاملی است، ولیکن جوانی نزدیک ترین سن به کمالات روحی است.

اگر یک جوان به خوبی در خود تأمل کند، در می یابد که بیشترین تناسب را با خوبی ها دارد. مصداق این مسئله، کلام گران بهای امام صادق (علیه السلام) در جواب کسی که نگران وضع شهرش بود، می باشد که فرمودند: بر تو باد به جوانان، زیرا سرعت و شتاب آنها به سوی هر خیری، از هر گروه بیشتر است. (1)

یکی از مفاهیم نورانی دین، انتظار است. که تناسب فراوانی با جوان دارد. به طوری که می توان گفت، انتظار یکی از خصلت های دوران جوانی است. و بیشتر برای جوانان، شور آفرین و معرفت زاست. و طبق روایات وارده از جانب معصومین (علیهم السلام)، یاران حضرت مهدی (عج الله) جوان هستند؛ مانند روایتی از حضرت علی (علیه السلام) که فرمودند: یاران حضرت مهدی (عج الله) جوان هستند و پیرمرد در بین آنها نیست، مگر به اندازه سرمه در چشم و نمک در غذا. (2)

روح انتظار وادی امنی است که هر کس به آن برسد، و آن را حفظ کند، از آسیب ها و دغدغه ها و نگرانی ها آسوده می شود. و زمانی که این روحیه را در درون خود حفظ نمود، به درجه ای از کمال می رسد که به راحتی نمی توان ارزش آن را محاسبه نمود. یا به عبارتی اصلاً نمی توان حساب کرد.

در روایتی از امام صادق (علیه السلام) این مطلب نیز خیلی واضح بیان شده است؛ ایشان فرمودند: هر کس در حالی که منتظر این امر (ظهور) باشد، بمیرد، مانند کسی است که همراه قائم در خیمه اش باشد. نه بلکه، مثل کسی است که پیشاپیش (همراه) رسول الله (صلی الله علیه و آله) با شمشیر جهاد کرده است. (3)

انتظار، روح جوان را با آینده پیوند می زند، و از محدود شدن به زمان حال نجات می دهد. انتظار و چشم به راه آینده بودن، شعله ای است در وجود جوان، که هر چه فروزان تر و نورانی تر باشد، تحرک و نشاط او نیز بیشتر خواهد شد. و وظیفه ماست که این روحیه را در درون جوانانمان تقویت نموده و آنها را کمک نماییم. چرا که واقعاً فطرت و سرشت جوانان آمادگی دریافت هر گونه زیبایی را دارد، انتظار نیز زیباست، پس سرشت جوان خیلی راحت آن را با تمام وجود می طلبد

در واقع آن چیز که مهم است، این است که انسان در درون خود به درجه منتظر برسد و روح انتظار را کسب کند و آن را تا پایان عمر با خود حفظ کند و وقتی به چنین درجه ای رسید، دیگر فرق نمی کند، که ظهور را درک کرده یا نه. اگر درک کرد به اقتضای روح انتظار، به وظیفه خود عمل می کند و اگر درک نکرد، چون در نیت خود، صادق و ثابت قدم بوده، خداوند همه آنچه را که موقع ظهور نصیب او می شود، به او عطا خواهد کرد.

به عبارتی ارزش هر کسی به این است که تا چه حدی از روح انتظار برخوردار باشد و تا چه میزان با امام زمان خود پیوند داشته باشد. هر کس امام زمان (عج الله) در زندگی او بیشتر حضور داشته باشد، و اهدافش در زندگی با اهداف حضرت نزدیکی و سنخیت بیشتر داشته باشد، ارزش شخصیتی بیشتری دارد، چرا که ارزش هر کس به ارزش امام و الگوی او بستگی دارد.

حال تصور کنید، یک جوان نگاه به آینده دارد و به شدت آینده گرا است. و به همین دلیل باید آینده ای زیبا برایش ترسیم شود. اگر ما آینده گرایی جوان را با مهدویت پیوند نزنیم، او باید انرژی خود را از امید به چه چیزی بگیرد؟ و یا خود را چگونه به حضرت پیوند دهد؟

روح انتظار وادی امنی است که هر کس به آن برسد، و آن را حفظ کند، از آسیب ها و دغدغه ها و نگرانی ها آسوده می شود. و زمانی که این روحیه را در درون خود حفظ نمود، به درجه ای از کمال می رسد که به راحتی نمی توان ارزش آن را محاسبه نمود. یا به عبارتی اصلاً نمی توان حساب کرد

انتظار فرج با سلمان فارسی چه کرد؟

وقتی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) به او وعده رجعتش در حکومت حضرت مهدی (عج الله) را داد، از شدت شوق گریه کرد و گفت: وقتی از نزد رسول خدا (صلی الله علیه و آله) بلند شدم، دیگر از آن روز به بعد برایم فرقی نمی کرد که چه وقت از دنیا بروم. (4)

جوان هم آینده گراست و باید آینده گرایی جوان با چنین آینده روشنی پر شود. این آینده با اینکه مربوط به حیات دنیا می شود، اما او را از آخرت جدا نمی کند و معنویتی بس نورانی دارد.

نتیجه

انتظار، روح جوان را با آینده پیوند می زند، و از محدود شدن به زمان حال نجات می دهد. انتظار و چشم به راه آینده بودن، شعله ای است در وجود جوان، که هر چه فروزان تر و نورانی تر باشد، تحرک و نشاط او نیز بیشتر خواهد شد. و وظیفه ماست که این روحیه را در درون جوانانمان تقویت نموده و آنها را کمک نماییم. چرا که واقعاً فطرت و سرشت جوانان آمادگی دریافت هر گونه زیبایی را دارد، انتظار نیز زیباست، پس سرشت جوان خیلی راحت آن را با تمام وجود می طلبد.

پی نوشت:

1.       اصول کافی، جلد8، صفحه93.

2.       ترجمه و تلخیص منتخب الأثر، صفحه210.

3.       بحارالأنوار، جلد52، صفحه146.

4.       بحارالأنوار، جلد25، صفحه7.

سمیرا باقری     

بخش مهدویت تبیان


منابع:

اصول کافی، شیخ کلینی.

ترجمه و تلخیص منتخب الأثر، آیت الله صافی گلپایگانی.

بحارالأنوار، علامه مجلسی.

نرم افزار جامع نور.

مطالب مرتبط:

آثار و برکات انتظار در زمان غیبت (قسمت دوم)

شادی اصیل در منطق زیبای انتظار

بهترین راه، برترین انتظار

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.